Konstant alarm på Robometer??

Startet av think2002, onsdag 17. oktober 2012, klokken 21:46

« forrige - neste »

think2002

Har kjøpt min første elbil og er glad og fornøyd. En Think som har gått 39000 km og nylig har vært på stor service og byttet en del batterier og satt inn Robometer. Jeg har et problem: På fjerde lading etter storservice dukket plutselig opp en spenningsforskjell mellom blokkene på 0,18. Det gjelder både når jeg har toppladet og har kjørt ned til 20% energi. Robometeret gir konstant alarm som jeg slår av. Noen tips til hva jeg kan gjøre, eller hva som kan være feil? Merker for øvrig ingenting på rekkevidden. Har omkring 7 mil.
Har kjøpt Think. Modell 2002. Bor i Nevlunghavn (Larvik)
Km st. 39 000 km

elektrolux

Kjør bilen ned til 50 Ahr på RoboMeteret, og ta ned kassen.

Lokaliser blokken med 5,xxx V mens de andre ligger på 6,3xxx V

Monter inn innbytteblokk ladet med 45-50 ahr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Figgen

Er det nødvendig å ta ned kassen? "think2002" har sikkert blitt offer for at ei av cellene i ei blokk har kortslutta.  En kortsluttet celle er faktisk ikke direkte skadelig, men vil gi mer belastende lading, da terskelspenninger ikke lenger stemmer. (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5847.0.html).  Eg kjører med ca. 0,16V spenningsforskjell på Think1 og stoler på at det går bra så lenge belastinga under kjøring er maks 150A og min 100V spenning.  Er det grunn til å vere bekymra for større batterihavari, og vil forskjell i terskelspenninga utsette ladaren for skade?
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

elektrolux

Laderen blir ikke utsatt for skade, men resten av cellene blir ørlite ekstra belastet under opplading, da det mangler 1,6V som må fordeles på de andre 95 cellene. dermed får batteriet litt mer overlading enn normalt. ( Det tar litt lenger tid å komme over i fase 2, og dermed tar fase 2 også litt lenger tid. )

Du mister jo også den akustiske alarmen, og kan dermed risikere å ikke oppdage ytterligere problemer som kan oppstå.

Og så er det jo faren for at blokken din ikke har så solig kortsluttning som du håper på, og dermed kan gi varmgang.

Kjører kampagne på Think den kommende uka, så kan ta ned og få orden på pakken din i den forbindelsen om du ønsker det. ;) Dette er tross alt en kjapp operasjon der bilen er inn og ut igjen samme dag.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Et problem som dette bør man ta tak i fortest mulig. Hvis man ignorerer varselet kan man risikere eksplosjon og at 7 blokker går med. Da blir det unødvendig dyrt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA