Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Neste BMW i model kommer i 2020

Startet av NegativeElectrode, tirsdag 17. mars 2015, klokken 07:21

« forrige - neste »

bromm

...det er vel ganske åpenbart at han fra BMW i dette intervjuet er det vi kaller en ekte "SELGER"...

Ikke vil han røpe noe om nye i-biler (pga. markedshemmeligheter) og ikke vil han røpe at batteri-korga på i3 kan senkes og avkobles i løpet av en arbeidstime heller (for det fremmer vel ikke nysalg av biler, akkurat) ;)

Det er ikke tvil om at oppgraderte batteripakker kommer - den enorme interessen for gjenbruk av <70%-pakker vil alene fremtvinge dette, og i bl.a. Tyskland så EKSPLODERER dette markedet for tiden. Om dette blir håndtert av BMW selv og/eller til hvilke priser det vil bli for "mellomlegget" vites imidlertid ikke på nåværende tidspunkt...

Vind

Det er flere åpenbare fakta feil i dette itnervjuet - så jeg tro rher har han blitt spurt om noe han faktisk ikke har peiling på - og så har det blitt trukkete ut som esensen.  Batteriene tas ut av bilen - og kan erstattes på rundt 20 minutter-  men man kan selvsagt ikke endre den totale størrelsen på batteripakken (volum).

På andre forum er det beskrevet at man er kommet langt i i5 testing - men at BMW sitter litt på gjerdet før den lanseres er nok fornuftig.  i3 har ikke helt nådd målene sine i resten av Europa, selv om USA leveransene er gode.  Elbiler er fortsatt kun en suksess der det er gode insentiver.  I Sverige hvor den koster nesten 150' mer enn i Norge er den omtrent ikke solgt.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

moonbuggy

Sitat fra: Vind på onsdag 18. mars 2015, klokken 11:23
Batteriene tas ut av bilen - og kan erstattes på rundt 20 minutter-  men man kan selvsagt ikke endre den totale størrelsen på batteripakken (volum).

Hvorvidt det tar 20 minutter eller noe mer vet jeg ikke, men prosessen er beskrevet i service håndboken som en helt kurant affære. Batteripakker kan enkelt byttes.

jkirkebo

Sitat fra: Vind på onsdag 18. mars 2015, klokken 11:23
i3 har ikke helt nådd målene sine i resten av Europa, selv om USA leveransene er gode.  Elbiler er fortsatt kun en suksess der det er gode insentiver.  I Sverige hvor den koster nesten 150' mer enn i Norge er den omtrent ikke solgt.

Og hvorfor koster den 150k mer i Sverige? 250k her, 25% mva. blir en økning på 62.500 kroner. Selv om vi regner om 312.5k NOK til SEK blir det bare 325k SEK. Altså i verste fall 75k ekstra om du ikke tok hensyn til valutaforskjellen. Hvorfor da en forskjell på 150k? Selv 100k i ekstrautstyr øker bare forskjellen med 25k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Black Lemon

BMW tjener vel godt på sine konvensjonelle biler om dagen, mens Tesla som er en liten produsent taper penger. Det er derfor små incentiver for BMW å satse på rene el-biler. Den fallende oljeprisen trekker også i samme retning. Man må huske at vi her i Norge har helt spesielle regler som favoriserer el-biler og mange nordmenn har tatt frem kalkulatoren og har kjøpt seg el-bil. I USA får man f.eks. en topp utstyrt BMW 7-serie for samme pris som en TMS. Da skal man være veldig sterk entusiast for å velge TMSen.

ganton

Sitat fra: Klykken på tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:28
Det står jo at de kan komme til å oppgradere batteri og motor på eksisterende i-modeller.

De vil sannsynligvis produsere framtidige i3'er med stadig bedre rekkevidde, men slik jeg tolket R&D-Klaus: IKKE aktuelt å bytte batteripakker på gamle biler (dvs våre).
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19, solgt 2024)
Tesla model Y performance juli 2024

Real EoN

Tesla "taper" penger ja... bra mange tror det, og ikke ser at dem bruker nesten 30 prosent avanse på hver bil til å bygge seg større. Om denne deffensive holdningen til el biler stemmer fra BMW, så tabber dem seg skikkelig ut :D
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

LMOR

Kanskje i5 linken kan legges inn her i stedet?

http://www.autobild.de/artikel/bmw-i5-2019-vorstellung-5724265.html

Jeg kjøper den hvis den kan trekke en tilhenger.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Larser

Som en tidligere eier av en 5serie f10 så ser i5 veldig aktuell ut. Er litt å gå fra en F10 til en i3 så i5 hadde nok blitt ett alternativ med det designet i linken din LMOR!

LMOR

I filmen litt nede på siden sier de at dette er en mer sannsynlig i5 enn den Van-modellen de tidligere har vist bilde av.
5-serien er BMWs viktigste modell, så en i5 bør bli den bilen alle egentlig vil ha, og som ikke er så dyr at det blir et nisje-produkt som i8.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA