Adapter Combo/ChaDeMo

Startet av petwi, onsdag 17. desember 2014, klokken 12:25

« forrige - neste »

petwi

Siden verdens bilprodusenter er i ferd med å gå inn en VHS/BETA/VIDEO2000 kamp med tanke på hvilken standard man skal ha på hurtiglading, så lurer jeg på hva som egentlig er forskjellene mellom Combo og ChaDeMo bortsett fra at kontaktene ikke ser like ut. Så vidt jeg har skjønt, så er begge likestrøm. I mitt hodet burde da være en "lett" sak å lage en adapter som gjør at man kan bruke Combo på en asiatisk bil og vice versa. Eller er jeg helt på jordet her? Og hva med Tesla supercharger standarden. I Japan er det jo mulig å kjøpe et originalt ChaDeMo til Tesla adapter. Så hvorfor finnes ikke dette produktet ennå? Her tror jeg at noen kloke hoder burde sette seg ned å lage noe.
2019 Grå Renault Zoe 4.0
2011 Hvit Mercedes Benz 220 CDI E-klasse Stasjonsvogn
2012 Antrasitt Mercedes Benz 200 CGI E-klasse Cabriolet

emil

Kommunikasjonen som foregår mellom bil og DC-lader er helt forskjellig på Combo og CHAdeMO. Men det er nok mulig å lage en boks som snakker det ene språket ene veien og andre språket andre veien, tingen er bare at det neppe vil være lønnsomt siden det er ytterst få som vil ha bruk for noe sånt.

Grunnen til at CHAdeMO adapteret til Tesla er lansert i Japan er nok utbredelsen av CHAdeMO ladere der. Der er det eneste DC-ladestandard (evt i tillegg til Tesla sin SC). Selv Europeiske biler som BMW i3 leveres med CHAdeMO i Japan. Adapteret er ikke veldig elegant og man ender vel opp med å ha CHAdeMO kontakten liggende på bakken når man lader.

For Norge sin del hadde Nissan + Trillingprodusentene muligheten til å kapre hele hurtiglademarkedet ved å plassere ut masse CHAdeMO ladere. De kunne lagt på 5-10000kr pr bil og gitt fri tilgang og det hadde nok knapt blitt solgt andre biler. Men i stedenfor lot de mer eller mindre useriøse aktører så for utbyggingen og så valgte EU Combo som standard i Europa. Sammen med at Transnova krever multistandard ladere (som viser seg å være ekstremt ustabile) for å gi støtte blir det et totalt kaos i lademarkedet.

Thomas Parsli

For å være ærlig har jeg aldri skjønt problemet med ChaDeMo -eller hva Combo egentlig løser...

* De elendige 1. generasjon Yazaki connectorene (håndtakene) er byttet ut de fleste stedene med Sumitomo SEVD-01 som funker utmerket. Også 2. genersjon Yazaki ser bra ut (har ikke prøvd de).
* Selv om de fleste ChaDeMo-laderene er satt opp med 50kW (100A, 500V) kan ChaDeMo levere opp mot 100kW (200A, 500V)

Jeg er tror ikke kombi-laderene (Combo, ChaDeMo og AC) er spesielt mye dyrere å produsere i volum -og med EUs krav om hurtigladere (http://www.tu.no/samferdsel/2014/12/15/ny-eu-lov-norge-kan-trenge-24.000-flere-elbilladere-pa-seks-ar) kan volumet komme veldig raskt.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:51
For å være ærlig har jeg aldri skjønt problemet med ChaDeMo -eller hva Combo egentlig løser...

Har aldri hatt problemer med CHAdeMO kontaktene. Ingen av de tre versjonene jeg har vært borti.

Hovedfordelen med Combo er at det er kun en kontakt, og dermed tar midre plass. Bruksmessig har jeg knota mer med Combo-kontaktene de gangene jeg har prøvd enn jeg har med CHAdeMO.

Type2 vs Type1 på saktelading/semihurtig har sine klare fordeler med mulighet for trefase, så den er grei.

Der ser uansett til at produsentene må støtte alle mulige kombinasjoner av ladekontakter og protokoller hvis de skal selge elbiler i alle markedene i verden.

Thomas Parsli

1. generasjon Yazaki var det faktisk mange som ikke klarte å bruke -og de ble stadig vekk ødelagt av den grunn.
Jeg har slitt mange ganger og tror det er den minst intuitive kontakten jeg noen gang har brukt.
De har i tillegg kostet over 30.000,-...

At størrelsen på kontakten skal være problematisk for bilprodusentene skjønner jeg ikke, når kontakten er 70mm i diameter (http://www.chademo.com/wp/technology/userfriendly/) og SAE CCS faktisk er større (100mm?).

Så hvis CCS er løsningen -hva var da problemet?
Not invented here?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ohm

synd at det er så mye tull med forskjellige standarder. Kanskje dette er bilprodusentenes siste mulighet til å gjøre elbilenes lite attraktive. MB B klasse er jo egentlig et meget godt alternativ til fossilbil med borti 30 mil rekkevidde. Men da valgte Mb å fjerne muligheten til hurtiglading. Helt utrolig.

Har testa hurtiglading en del på min eGolf, ikke særlig stabilt foreløpig. Men regner med at dette blir bedre etter hvert.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA