Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyt forbruk av kwh?

Startet av grorudklovnen, mandag 17. november 2014, klokken 10:19

« forrige - neste »

grorudklovnen

Jeg kjørte i helgen fulladet fra Drammen opp Lierbakkene i med cruisecontroll på 100 km/t+
for første gang. Det jeg så av km-forbruk på dashbordet da var som å se sekundviserne på nedtellingsklokke. (klima stod på lavt opp bakken).

Hjelper det noe særlig å roe ned farten opp slike bakker?

Råde

Svaret er tja. Det koster like mye å løfte en e-golf 1 høydemeter i 100km/t som i 50. Forskjellen er vindmotstanden, så ja det vil redusere forbruket, men kun pga redusert motstand (vind/dekk osv)
e-Golf | X75D

valvolainen

Svaret er vel ja. cc i en oppoverbakke er krevende. hele tiden er det små justeringer på farten (vind, humper, ujevn veibane) og disse småjusteringene koster veldig mye i bratt bakke i høy fart. Det hadde vært noe snillere med fast pedal og variabel fart opp bakken, og aller best med fast pedal i 70-80. Fint i lierbakkene er krabbefeltet. Der er man i fred.

Audigaudi

Mitt tips: kjør saktere opp bakken.
På vei ned, enten mot Asker eller tilbake til Drammen vil du se at du henter en del av det tapte. Da kan du trille i 100 og rekkevidden øker betydelig igjen. Men dette er noe el-bilister vil måtte lære seg. Motbakker suger strøm.

Råde

Sitat fra: Audigaudi på mandag 17. november 2014, klokken 22:01
Men dette er noe el-bilister vil måtte lære seg. Motbakker suger strøm.
....og GOM'en er ingen tankmåler. Glem å se på den.
e-Golf | X75D

Rio

Husk at man får ikke like mange Ah ut av et batteri hvis man trekker høy strøm, som hvis man trekker lav strøm.

Det er derfor at batteriets kapasitet, i Ah, vanligvis angis ved C/10 - dvs. hvis batteriet er 100A, så trekker man 1/10 av det, og ser hvor lenge det varer. Nominelt 10 timer, selvsagt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eivhelle

Sitat fra: Rio på mandag 17. november 2014, klokken 23:03
Husk at man får ikke like mange Ah ut av et batteri hvis man trekker høy strøm, som hvis man trekker lav strøm.

Det er derfor at batteriets kapasitet, i Ah, vanligvis angis ved C/10 - dvs. hvis batteriet er 100A, så trekker man 1/10 av det, og ser hvor lenge det varer. Nominelt 10 timer, selvsagt.

Jeg vil vel tro at du først merker reduksjon av kapasitet når uttaket blir så høyt at du begynner å få oppvarming av battericellene. Så man kan nok kjøre en god del høyere enn C/10 før en kommer til den grensen. En kjapp akselerasjon opp i marsjfart vil ikke gjøre så mye, men trykker du til i flere minutter i strekk vil det nok merkes.

Når du drar mye effekt får du også i tillegg tap i ledningsnettet som gjør at mer av kapasiteten blir brent bort i varme. Så det er utvilsomt mest effektiv å være forsiktig med gass foten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Jeg tenker ikke på oppvarming av batteriet, og ikke på begrensning av maks strøm, men heller at hvis du trekker 10 A i 10 timer (100 Ah teoretisk) fra et batteri så har batteriet mer igjen (kjemisk) enn hvis du trekker 100 A i 1 time. Det er derfor man alltid bør spesifisere betingelsene for utladingen. C/10 er standard.

Tapene du nevner kommer i tillegg, men konklusjonen er vi enige i! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA