Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilgjengelig batteri - og - oppgitt forbruk

Startet av MLe, torsdag 13. november 2014, klokken 11:49

« forrige - neste »

MLe

Er det noen som har svar på følgende:

Oppgitt forbruk per 100 km, inkl det alle strømforbrukende "faktorer"? Mener da oppvarming, lys, radio/NAV og slikt - eller er det KUN selve fremdriften som måles her..? Finnes det evt annen visning som gjenspeiler hvor mye strøm som er brukt til forskjellige formål. Mener å ha lest at Soul'en har noe slikt...

Lurer også på om noen vet hvor mye av de 24kw på batteriet som er "tilgjengelig" for bruk...? Tenker da primært opp mot oppgitt forbruk på kjøredata.  Stoler heller lite på GOM, men kunne gjerne visst hvor mye strøm jeg faktisk har å gå på når det røde feltet er nådd... :-)

anyone?

Audigaudi

Det sitter jo også et vanlig 12V batteri i bilen som brukes til lys og radio m.m. Så det går ikke mye strøm den veien. Varmeapparat og rutevarmere er vel det som i hovedsak bruker strøm, foruten gassfoten.

Ohm

12 volt batteri lades også fra høyspenningsbatteriet. Så når man bruker varmesete, varme i rute foran/bak, varme i speil osv, øker forbruket av 12 volts batteriet og det må da etterfylles fra hovedbatteriet. Men det er varmeapparatet som tar 5 kw på det meste, som drar unna rekkevidde. I eco+ mode, går nesten alt til fremdrift. I  normal, kan så mye som halvparten gå til varme hvis man fyrer hardt.

Bilen har lavere forbruk på langtur, kona kjørte 12 mil i dag, eco mode og forbruk på 15,5 kWh/100km. 4 grader ute temp og regn.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Ohm: Du har rett i at den energien kommer fra driftsbatteriet, men de tingene du nevner bruker ikke ...øh... nevneverdig ;) strøm. Varmesete kanskje 50 W, sammenlignet med 5000 W for varmeapparatet.

Tilsammen (med drift av 12 V-delen av inverter, BMS, osv) bruker man under 500 W, mindre med en elbil med LED-lys.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

Når du setter på begge varmesetene, tar de 3-4 km rekkevidde ved full lading. Varmerute tar 2 km, speil 1 km bakrudetråder 1 km. Mulig det er snakk om få watt, men de tar i alle fall energi som kunne vært brukt til framdrift, hele 6-7 km. Jeg merker ikk noe forskjell på lys av eller på. Men, hovedrekkeviddekiller er varmeelementet på 5kw. Viktig å merke seg at energien som forbrukes til alt elektrisk i bilen kommer fra 12 voltsbatteriet, som igjen lades fra hovedbatteriet. Så ved å sette på noe som forbruker 12 volt, vil man få kortere rekkevidde.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Hvor har du de tallene fra?

Det som teller er antall watt. Dersom du har en last på f. eks. 100 W på 12 V-batteriet så er det klart at DC/DC-omformeren (fra driftsbatteriet til 12 V-batteriet) må ta 100 W (eller 110 W) fra driftsbatteriet.

Det som tar strøm er motoren og varmeapparatet. Det er klart at "alt det andre" (typisk på 12 V) også teller litt, men hver og en av dem utgjør lite.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

#6
@Rio: Fra 7500 km i eGolfen min.  8)

Tallene er hentet fra GOM ved å skru på/elektrisk forbruk av nevnte ting i forrige post. Så du får merkbart mindre rekkevidde om du har på dette når du kjører.
Har forundret meg over at feks varmesetene drar av 1-2 km hver.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

La oss si at et varmesete bruker 50 W (mer enn det og du blir stekt! :D )

50 W i en time er 50 Wh. Hvis man regner et forbruk på 200 Wh/km, vil varmesetet altså redusere rekkevidden din med tilsvarende 250 meter.

Husk at beregningene er bare det - beregninger. Det er jo stor forskjell på varmeforbruk om du bruker elbilen til å kjøre 10 km/t i 10 timer, eller 100 km/t i 1 time! :D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

Ja, jeg er enig i beregningen din, men det er i hvert fall sånn at rekkevidden minsker når man skrur på alle elektriske forbrukerne. Mulig at GOM er unøyaktig å trekker fra for mye i forhold til reelt forbruk.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

GOM er jo, per definisjon, unøyaktig, fordi den forsøker å spå om fremtiden. :)

Den vet jo ikke om du skal bruke 200 W på 12 V i f. eks. 3 timers, mens du kjører langsomt (= 600 Wh) eller i 1 time (=200 Wh).

Så den tar nok "det verste".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

EV - Driver

Sitat fra: Rio på fredag 14. november 2014, klokken 23:14
Ohm: Du har rett i at den energien kommer fra driftsbatteriet, men de tingene du nevner bruker ikke ...øh... nevneverdig ;) strøm. Varmesete kanskje 50 W, sammenlignet med 5000 W for varmeapparatet.

Tilsammen (med drift av 12 V-delen av inverter, BMS, osv) bruker man under 500 W, mindre med en elbil med LED-lys.
Nettopp derfor drar jeg på smilebåndet når motorjournalister skriver at de slo av radioen for å komme seg til målet! Hvor mye effekt bruker stereoanlegget ved normalt volum? 2 Watt? 6 Watt? Antall meter rekkevidde kan sikkert telles på en hånd.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

MLe

Ved å velge "kjøredata" til å vises i displayet mellom speedometer og strøm/lade-måleren, har man mulighet til å velge aktuelt forbruk som en visning. Har kikket litt på denne måleren når jeg står stille, og det var på mange måter den som fikk meg til å stille spm her i utgangspunktet.

Ser nemlig utslag i det aktuelle forbruket når man skrur av og på lys / radio / varme i seter osv. Utslagene er små, men det er merkbart. Mye "sikrere", denne visningen - enn km til og fra i GOM.
Hvilket batteri strømmen trekkes fra er forsåvidt uinteressant.

Men er det noen som har opplysninger om hva som tas med i målingen som viser forbrukt energi per 100 km?  Ser forøvrig selv vesentlig større utslag (merforbruk) på våt asfalt/regn enn noen grader opp og ned på utetemperatur. Er spent på hvordan rullemotstanden i vinterdekka vil "slå ut" på rekkevidden. Er det forresten noen som har rulla noen mil på piggfri vinterdekk?

Ohm

Drøye 100 mil på piggfrie dekk. Klarer 15,5 men da med varme på, ikke prøvd å kjøre langt uten varme. GOM tar med alt forbruk i sin beregning ser det ut til.

Ellers har jeg sjekket følgende:
"tomgang" 0,2 -0,3 kWh /100km
Ved å skru på alt unntatt varmeapparatet fikk jeg 1,3 kWh som øyeblikkforbruk på tomgang. Varmetrådene bak tok alene 0,3.

Slik jeg ser det, utgjør alle 12 volt forbrukerne ca 1 kW. Radio og lys var av, men det er jo minimalt de bruker.
Tok et bilde fra GOM sine beregninger
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA