Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader DC/DC konvørteren når bilen er av?

Startet av Ladefabrikken, torsdag 27. oktober 2011, klokken 18:34

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Jeg lurer på om dc/dc konvørteren lader 12V batteriet når bilen er slått av. Eller er det kunn når bilen er slått på eller ladeledningen er koblet til?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Griffel

Sitat fra: 2EL på torsdag 27. oktober 2011, klokken 18:34
Jeg lurer på om dc/dc konvørteren lader 12V batteriet når bilen er slått av.?

Ja, da også.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ladefabrikken

Så bra :) har montertinn 180ah celler inn i bilen og BMS må ha 12V hele tiden for å huske innstilingene.  Jeg var litt redd for at den ville tømme 12V batteriet.
Hadde en test tur i går og da kjørte jeg 90km og hadde 50% igjen
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

#3
Gratulerer med Litium PSA.

Hvor mange celler har du brukt?

Om DC-DC lader ved stillstand eller ikke kommer an på hvilken software bilen har. De tidligste modellene sjekket spenningen på 12V anlegget hver 1/2 time, og ladet ved behov. De senere modellene gikk vekk fra dette, da DC-DC hadde en tendens til å ryke om noen koblet fra 12V batteriet mens den ladet.

Glemmer virkelig BMS tilstanden om den mister 12V, eller vil du bare ha med både opplading og utlading? I så fall trenger du bare koble deg inn på vannpumpekretsen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

40 celler klarte jeg å presse inn. Kunne klart å få pressa inn to celler til ser jeg.
Bilen er fra 2001 så da er det fare for at den ikke lader når bile er av.
BMS glemmer alt når den mister 12V Litt rart at den ikke har et internt batteri for å huske innstilingene.
Forstår ikke helt hva du mener med vannpumpa?

Utrolig rart å kjøre så langt med en elbil, er vant til maxs 70km rekkevide fra 2EL og da føltes det mystisk å kjøre langt inni skæven og ikke være nervøs for å gå tom.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elmo

Sjekk ut denne linken 2EL.  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3022.0.html

En billig Ctek (fossilbil-)lader koblet direkte på fremdriftsbatteriet holder 12v batteriet top notch alltid.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Ladefabrikken

Sitat fra: Elmo på torsdag 27. oktober 2011, klokken 21:59
Sjekk ut denne linken 2EL.  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3022.0.html

En billig Ctek (fossilbil-)lader koblet direkte på fremdriftsbatteriet holder 12v batteriet top notch alltid.

Dette så bra ut takk takk for tipset.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Hvilken pol-pol avstand, og boltstørrelse har du på cellene dine?

Har muligens en bedre egnet BMS liggende.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: 2EL på torsdag 27. oktober 2011, klokken 22:35
Sitat fra: Elmo på torsdag 27. oktober 2011, klokken 21:59
En billig Ctek (fossilbil-)lader koblet direkte på fremdriftsbatteriet holder 12v batteriet top notch alltid.

Dette så bra ut takk takk for tipset.

Jeg har det på begge PSAene mine
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Griffel

Uansett om DC-DC omformeren lader altid på din bil eller ikke er nok denne C-tecen en sikker løsning. Baklager at jeg ikke viste at det var varianter og da er så bra med dette forumet at dersom en gir feil eller ufulstendige opplysninger så blir det rettet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. oktober 2011, klokken 22:44
Hvilken pol-pol avstand, og boltstørrelse har du på cellene dine?

Har muligens en bedre egnet BMS liggende.
BMS fungerer utmerket hvis den får 12V  men ellers takk for tilbudet. Tror ikke din BMS kan brukes på mine celler. Mine celler skal lades til 3.6V dine skal vel lades opp til 3.8V
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Sitat fra: Elmo på torsdag 27. oktober 2011, klokken 22:52
Sitat fra: 2EL på torsdag 27. oktober 2011, klokken 22:35
Sitat fra: Elmo på torsdag 27. oktober 2011, klokken 21:59
En billig Ctek (fossilbil-)lader koblet direkte på fremdriftsbatteriet holder 12v batteriet top notch alltid.

Dette så bra ut takk takk for tipset.

Jeg har det på begge PSAene mine

Å det har fungerer utmerket for deg så langt?
Dette var en så smart og enkel måte å gjøre det på.  Skal helt klart fikse dette til helgen, tiper at 12V batteriet varer lengre også med denne laderen koblet til.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Sitat fra: Elmo på torsdag 27. oktober 2011, klokken 22:52
Jeg har det på begge PSAene mine

Og jeg på begge Thinkene mine. På Think Classic er det nesten et must, da stillstandsforbruket er over 100 mA, og medfører ladestart og opp til 500Wh/døgn forbruk fra framdriftsbatteriet.

C-teken trekker til sammenligning ca 10 Wh/døgn

Ellers er BMS'en jeg har liggende fritt justerbart for både LiFePo4 og Lipo celler, og en kan sågar justere ønsket ladestopp slik at en kan lade (og ballansere) cellene til f.eks 80%. Setter en f.eks ballanserinsspenningen til 3,40V stopper laderen om høyeste cellespenning når 3,50V, Setter en ballanserinsspenningen til 3,60V stopper laderen på 3,70 Volt på høyeste celle.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: 2EL på fredag 28. oktober 2011, klokken 00:02
Å det har fungerer utmerket for deg så langt?

Funker supert. Tror det var Baltor som først anbefalte meg denne enkle løsningen.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på fredag 28. oktober 2011, klokken 11:39
Funker supert. Tror det var Baltor som først anbefalte meg denne enkle løsningen.

Mener Ideen kom fra Think her på forumet. Jeg la den ut her på forumet for flere år siden, etter å ha testet prinsippet i praksis . ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA