Mister bremser på snøføre

Startet av oinges, søndag 16. mars 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

oinges

Kjørte Dombås - Trondheim i snøvær og en del løs snø i veien. Mistet etter en del mil nesten all bremseeffekt. Svak bremseeffekt ved gjentatt pumping, fikk stoppet og sjekket, hjulbuene var fullstendig tettpakket av snø og antar snø også hadde pakket seg rund bremseskivene (19" hjul). Etter en del manuell snøfjerning kjørte vi videre, bedre bremser men betydelig forskjell høyre/venstre.

Andre som har opplevd samme problem og evt løsning ?

Per Magnus

Sitat fra: oinges på søndag 16. mars 2014, klokken 16:25
Kjørte Dombås - Trondheim i snøvær og en del løs snø i veien. Mistet etter en del mil nesten all bremseeffekt. Svak bremseeffekt ved gjentatt pumping, fikk stoppet og sjekket, hjulbuene var fullstendig tettpakket av snø og antar snø også hadde pakket seg rund bremseskivene (19" hjul). Etter en del manuell snøfjerning kjørte vi videre, bedre bremser men betydelig forskjell høyre/venstre.

Andre som har opplevd samme problem og evt løsning ?

Har også opplevd å miste så og si all bremseeffekt pga fukt/snø. Bilen ble levert inn til Tesla Skøyen for utbedring. Etter diverse tiltak fra Tesla sin side har jeg ikke opplevd problemet igjen.

Mener det også er en annen tråd om dette.
Model X - 90

snurrehue

Sitat fra: Per Magnus på søndag 16. mars 2014, klokken 16:33
Har også opplevd å miste så og si all bremseeffekt pga fukt/snø. Bilen ble levert inn til Tesla Skøyen for utbedring. Etter diverse tiltak fra Tesla sin side har jeg ikke opplevd problemet igjen.

Forstår det slik at dette er en kjent sak for Tesla. Så hvorfor gjør de ikke en skikkelig recall for en slik fiks? Å ha bremseeffekten tilgjengelig til enhver tid er faktisk svært essensielt, og manglende bremsekraft er en stor sikkerhetsrisk. Det høres kanskje dramatisk ut, men bremsene er jo det aller viktigste på bilen, og ingen vil hel risikere å sitte i en løpsk bil som man ikke klarer å få stanset som følge av manglende bremser?

Muffinman

Har også svært redusert bremsekraft de første sekundene under visse forhold. Og det er tilbake etter få minutter om bremsene ikke er brukt.

bb

Jeg hadde aldri dette problemet da jeg hadde Aero-felgene. Disse var såpass godt lukket at snø og slaps aldri kom inn til bremsene så godt. Men nå som jeg har standard 19" 5-eiker så merket jeg spesielt en dag da det var mye sørpe at bremsene ikke fungerte i det hele tatt de første 1-2 sekundene.

Hvis dette er noe Tesla kan justere og fikse så hadde det vært supert. Hva gjør de i så fall? Sørger for at kaliperen klemmer litt mer i hvileposisjon? I så fall vil vel bremsene hele tiden ta litt i skivene og muligens gi varmgang og trekke unødig energi?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Mippen

Hvis dette er et problem som folk oppdager det så bør man straks banke på døren til tesla forhandleren. 1-2 sekunder er lenge dersom noe akutt skulle oppstå. Skal ikke være slik.
Fremtiden er elektrisk.

Bjørn

Det finnes noen veldig enkle fiks på dette.. slissede skiver, små utfreste spor i skivene som fjerner vann fra klossene.
Andre klosser, m grovere struktur hadde og hjulpet, virker også som om org klossene trenger litt varme for å knipe godt.
Noen klosser har et dypt spor på tvert av friksjonsflaten, som hjelper å ventilere bort vann, damp og dritt.. usikker på om mod s har det.. Skal jammen sjekke i morgen. :)

Per Magnus

Sitat fra: bb på søndag 16. mars 2014, klokken 22:39
Jeg hadde aldri dette problemet da jeg hadde Aero-felgene. Disse var såpass godt lukket at snø og slaps aldri kom inn til bremsene så godt. Men nå som jeg har standard 19" 5-eiker så merket jeg spesielt en dag da det var mye sørpe at bremsene ikke fungerte i det hele tatt de første 1-2 sekundene.

Hvis dette er noe Tesla kan justere og fikse så hadde det vært supert. Hva gjør de i så fall? Sørger for at kaliperen klemmer litt mer i hvileposisjon? I så fall vil vel bremsene hele tiden ta litt i skivene og muligens gi varmgang og trekke unødig energi?

De freste inn noen spor for å drenere ut vann o.l. Videre ble det montert på noe de kalte "dustshield" samt at "ørene" på kaliperne ble kuttet av. Som sagt så har ikke dette problemet gjentatt seg etter fiksen. Tesla tok det svært alvorlig da bilen ble levert inn.
Model X - 90

M@Do

Dette kan fikses med en software oppdatering.
BMW har "tørke" funksjon på bremser, dvs. den kobler inn bremsene bittelitt innemellom når det regner slik at bremseskivene holdes tørre. Og når man slipper gassen raskt så klargjøres bremsene før man rekker å trykke ned bremsepedalen.

Muffinman

Ikke så sikker på at det er en optimal løsning på dette problemet. Det vil i så fall stå i grell kontrast til andre tiltak for å øke rekkevidden som Aero-felger mm.

Man bør se på andre tiltak.

janmb

Sitat fra: M@Do på mandag 17. mars 2014, klokken 10:52
Dette kan fikses med en software oppdatering.
BMW har "tørke" funksjon på bremser, dvs. den kobler inn bremsene bittelitt innemellom når det regner slik at bremseskivene holdes tørre. Og når man slipper gassen raskt så klargjøres bremsene før man rekker å trykke ned bremsepedalen.

Dette er på ingen måte noen ønskelig måte å adressere dette problemet på.

Slissede skiver og/eller andre klosser er en langt mer ønskelig løsning for min del.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

bb

Sitat fra: Per Magnus på mandag 17. mars 2014, klokken 10:43
De freste inn noen spor for å drenere ut vann o.l. Videre ble det montert på noe de kalte "dustshield" samt at "ørene" på kaliperne ble kuttet av. Som sagt så har ikke dette problemet gjentatt seg etter fiksen. Tesla tok det svært alvorlig da bilen ble levert inn.
Dette hørtes jo ut som en omfattende jobb. Burde ikke alle norske Teslaer ha dette som default? Så det er bare de som ber om det som får det (gratis)?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Per Magnus

#12
Sitat fra: bb på mandag 17. mars 2014, klokken 11:47
Sitat fra: Per Magnus på mandag 17. mars 2014, klokken 10:43
De freste inn noen spor for å drenere ut vann o.l. Videre ble det montert på noe de kalte "dustshield" samt at "ørene" på kaliperne ble kuttet av. Som sagt så har ikke dette problemet gjentatt seg etter fiksen. Tesla tok det svært alvorlig da bilen ble levert inn.
Dette hørtes jo ut som en omfattende jobb. Burde ikke alle norske Teslaer ha dette som default? Så det er bare de som ber om det som får det (gratis)?

Har tenkt det samme som deg Bjørn. Mulig de har lagt det inn som et punkt for biler de får inn på service? Men det vet jeg egentlig ingenting om. Fiksen var gratis.
Model X - 90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA