Justere hardhet på luftfjæring

Startet av RSandven, mandag 12. august 2013, klokken 23:22

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:21
Konklusjon:
Min (personlige) konklusjon er at hvis du kjører mye i høy hastighet, "leker" ofte, kjører på bane, etc. er P+ din greie. Jeg er en ganske normal sjåfør og foretrekker vanlig P. I Norge der veiene, hastighetsgrenser og andre kjøreforhold normalt sett ikke egner seg for "racebil-kjøring", synes jeg P er mer enn godt nok.

Nå som karbonfiber snart er tilgjengelig for vanlig S85 hadde nok valget for min del (om jeg skulle bestilt nå) stått mellom S85 og P85+. P85 faller da litt mellom to stoler synes jeg. Vil man ha den ekstra kraftige akselerasjonen vil man vel ha kjøreegenskaper som står til?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

JohanH

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:35
Sitat fra: JohanH på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:09
Sitat fra: RSandven på tirsdag 13. august 2013, klokken 10:58
Har aldri hatt luftfjæring på noen av bilene, men hadde vært moro en gang i blant å kjørt litt på i svingene.
Jeg har mer lyst på en komfortstil kontra rein P+ (uten at jeg har kjørt noen langturer med disse)

Et spm.: Vil luftfjæringen tvinge bilen til å ligge flatt, hindre roll?

Mitt inntrykk er at luftfjæringen neppe kan reagere så umiddelbart og raskt at den vil kunne forebygge body roll, men muligens har jeg feil her.

Altså, slik jeg forstår det så er det vanlige metallfjærer i støtdemperne, men i tillegg et pneumatisk system. Fordelen med luften er 1) du kan høye og senke bilen, men dette er en aktiv langsom process. Fordel er ulik totalhøyde samt at bilen kan tilpasse seg f. eks. tung last bak, overvekt på hø eller ve side 2) totale kjøreopplevelsen blir mer komfortabel siden luftdempningen gir en tilleggsdempende effekt sammen med de ordinære fjærene - slik at f. eks. dersom man kjører med et av forhjulene i et hull så vil det hjulets fjæring+demping absorbere støtet bedre enn hvis det kun var metallfjærene.

Dette stemmer ikke. Luftfjærer er luftbelger som brukes i stedet for vanlige spiralfjærer. Når man senker  trykket i luftfjærene senkes bilen og fjærene blir i tillegg noe mykere. Når man øker trykket blir bilen høyere og fjærene stivere. Vanligvis setter man opp luftfjærene så mykt som mulig for ønsket kjørehøyde og overlater til støtdemperne å sett opp hvor stiv dempingen skal være.

http://www.hotrod.com/howto/hrdp_0701_air_suspension/viewall.html

Takk! Da forstår jeg bedre. Effekten blir jo litt som jeg tenkte, men mekanismen er annerledes.

petersv

Sitat fra: JohanH på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:09
Sitat fra: RSandven på tirsdag 13. august 2013, klokken 10:58
Har aldri hatt luftfjæring på noen av bilene, men hadde vært moro en gang i blant å kjørt litt på i svingene.
Jeg har mer lyst på en komfortstil kontra rein P+ (uten at jeg har kjørt noen langturer med disse)

Et spm.: Vil luftfjæringen tvinge bilen til å ligge flatt, hindre roll?

Mitt inntrykk er at luftfjæringen neppe kan reagere så umiddelbart og raskt at den vil kunne forebygge body roll, men muligens har jeg feil her.

Altså, slik jeg forstår det så er det vanlige metallfjærer i støtdemperne, men i tillegg et pneumatisk system. Fordelen med luften er 1) du kan høye og senke bilen, men dette er en aktiv langsom process. Fordel er ulik totalhøyde samt at bilen kan tilpasse seg f. eks. tung last bak, overvekt på hø eller ve side 2) totale kjøreopplevelsen blir mer komfortabel siden luftdempningen gir en tilleggsdempende effekt sammen med de ordinære fjærene - slik at f. eks. dersom man kjører med et av forhjulene i et hull så vil det hjulets fjæring+demping absorbere støtet bedre enn hvis det kun var metallfjærene.

Alt er mulig, og kan kjøpes i dag :) (Bare ikke på en Tesla.)


http://www.youtube.com/watch?v=UBAQ1bPl_5g

http://www.youtube.com/watch?v=pJZy9hzatXA

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2325130/Mercedes-Benz-unveils-firms-new-flagship-S-Class-limousine-adapt-suspension.html

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:38
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:21
Konklusjon:
Min (personlige) konklusjon er at hvis du kjører mye i høy hastighet, "leker" ofte, kjører på bane, etc. er P+ din greie. Jeg er en ganske normal sjåfør og foretrekker vanlig P. I Norge der veiene, hastighetsgrenser og andre kjøreforhold normalt sett ikke egner seg for "racebil-kjøring", synes jeg P er mer enn godt nok.

Nå som karbonfiber snart er tilgjengelig for vanlig S85 hadde nok valget for min del (om jeg skulle bestilt nå) stått mellom S85 og P85+. P85 faller da litt mellom to stoler synes jeg. Vil man ha den ekstra kraftige akselerasjonen vil man vel ha kjøreegenskaper som står til?

Jeg er egentlig enig. S85 ville vært et mer attraktivt alternativ med P-opsjonene. Jeg kunne faktisk vurdert en S85 med P+ understell om det var å få. Heller skikkelig veiholdning enn de siste 36% med dreiemoment....trur eg :-)

Amoss

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 13. august 2013, klokken 18:57
Jeg er egentlig enig. S85 ville vært et mer attraktivt alternativ med P-opsjonene. Jeg kunne faktisk vurdert en S85 med P+ understell om det var å få. Heller skikkelig veiholdning enn de siste 36% med dreiemoment....trur eg :-)

Har tenkt tanken selv også, men er likevel usikker... Er jo ikke ute etter en "crosser" for å kjøre "rally cross" på svingete norske veier, men heller en "cruiser" som glir mykt og stille frem. At den uansett har bra akselerasjon er bare ett stort pluss :)  Derfor er jeg litt skeptisk når jeg hører om mer støy og at man merker ujevnhetene i veien så mye bedre.

Men, det er jo (idag) ikke ett alternativ, så det blir litt teoretisk :)  Men føler kanskje behovet/ønske om + understell på standard motor/batteri blir mer aktuelt på GIII.
Model S 85D

Milzit

Jeg var også skeptisk til om "bedre kontakt med veien"  som tesla sier om P+ betydde at man føler hver minste stein. Men etter å ha lest erfaringene fra USA så langt er jeg ikke bekymret over det, jeg var positivt overrasket. Mer støy har jeg heller ikke sett nevnt som noe stort problem.

Kallagtunet

De hardere foringene i perf + opphenget gir vesentig mye mer veistøy. De som har hatt eller prøvekjørt begge varianter i us rapporterer om det. Om det gjelder også for eu utgaven vet jeg ikke men sansynligheten for det er stor. Dette er i mine ører den største og viktigste ulempen på perf + og som har fått meg på nippet til å avbestille denne opsjonen fler ganger.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA