Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med Salto hjemmelader i praksis?

Startet av El-Ing, onsdag 30. oktober 2013, klokken 20:19

« forrige - neste »

El-Ing

Vurderer å montere en Salto hjemmelader i garasjen - http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Har 400V inn til huset, og tilførselsledningen fra sikringsskap til garasjen er dimensjonert for 400V 16A. Jeg hadde opprinnelig tenkt å montere en rød kontakt i garasjen og lade med UMC, men vurderer i stedet å ha UMC permanent liggende i bilen og lade fra ladestasjon hjemme i stedet.

Det finnes flere tråder med spekulasjoner og diskusjoner om ulike ladeløsninger, men lite praktisk erfaring å finne (led meg gjerne i riktig trådretning dersom dette er dekket tidligere). Er det noen som har erfaring med denne ladestasjonen i praksis, eventuelt alternative løsninger?
Grå S85 mottatt 28.2.

Stighl

Jeg har en Saltolader med 32A enfas  230V hjemme.
Den samme laderen kan også kobles mot trefas 400V.
Den har fungert suverent hele tiden og jeg har også en egen type 2 kabel hengende fast der hele tiden, så det er en veldig rask rutine å koble på bilen hver kveld.

Jeg liker også å ha dette utstyret fastmontert for enkelhets skyld.

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Trøndertesla

Sitat fra: Stighl på onsdag 30. oktober 2013, klokken 21:46
Jeg har en Saltolader med 32A enfas  230V hjemme.
Den samme laderen kan også kobles mot trefas 400V.
Den har fungert suverent hele tiden og jeg har også en egen type 2 kabel hengende fast der hele tiden, så det er en veldig rask rutine å koble på bilen hver kveld.

Jeg liker også å ha dette utstyret fastmontert for enkelhets skyld.

Stig

Hvordan er det med Tesla-appen når man benytter "eksterne ladere" - akkurat som om man er koblet til en vanlig Schuco eller en Supercharger?
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

sindrej

Sitat fra: Stighl på onsdag 30. oktober 2013, klokken 21:46
Jeg har en Saltolader med 32A enfas  230V hjemme.
Den samme laderen kan også kobles mot trefas 400V.
Den har fungert suverent hele tiden og jeg har også en egen type 2 kabel hengende fast der hele tiden, så det er en veldig rask rutine å koble på bilen hver kveld.

Jeg liker også å ha dette utstyret fastmontert for enkelhets skyld.

Stig
Og den lader da med 32 Amp ?  Har du dobbellader i bilen ?

Stighl

Den ladet med 32A før oppdateringen av 5.6, men jeg pleide å lade med 25A.
Så ble den redusert slik at jeg ikke fikk justert opp til mer enn 26A.
Nå fikk jeg en ny softwareoppdatering hos Tesla i dag, så jeg har ikke testet om jeg kan justere opp noe nå.

Jeg har dobbeltlader i bilen.

Foreløpig har jeg ikke lastet ned appen fra USA enda. Venter i spenning på den europeiske versjonen. Vet derfor ikke hvordan det er å starte lading med denne.

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Øyvind.h

Sitat fra: Stighl på torsdag 31. oktober 2013, klokken 00:41
Den ladet med 32A før oppdateringen av 5.6, men jeg pleide å lade med 25A.
Så ble den redusert slik at jeg ikke fikk justert opp til mer enn 26A.
Nå fikk jeg en ny softwareoppdatering hos Tesla i dag, så jeg har ikke testet om jeg kan justere opp noe nå.

Jeg har dobbeltlader i bilen.

Foreløpig har jeg ikke lastet ned appen fra USA enda. Venter i spenning på den europeiske versjonen. Vet derfor ikke hvordan det er å starte lading med denne.

Stig

Kjapt spørsmål:
- Når du har koblet til Salto-laderen så må du låse opp bilen med nøkkelen for at kabelen skal slippe?
- Og når du har låst opp bilen med nøkkelen- så er vel ikke walk-away lock aktivert, dvs du må også låse bilen med nøkkelen?

Førstnevnte er grunnen til at jeg ikke ønsker noe annet enn Teslas UMC/HPWC, men sistnevnte slo meg her en dag når jeg gikk fra bilen utenfor huset. Så til min overraskelse at ladelyset på bilen lyste en time senere, og det viste seg at bilen ikke hadde låst seg. Etter eksperimentering konkluderte jeg med at om jeg låser opp bilen ved å trykke på nøkkelen må jeg også låse den på samme måte.

Dvs. automatiske dørhåndtak (lås opp / lås igjen) vil være verdiløs om man ikke har Teslas ladeutstyr?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stighl

For å åpne ladeporten bruker jeg dobbeltrykk på nøkkelen, men jeg fant ut her i dag tidlig at jeg må ha åpnet en dør og vekt opp bilen før dette går.
Når jeg kommer inn i garasjen så kommer håndtakene ut, men hvis jeg dobbeltrykker uten å lille opp en dør, så åpnes ikke ladeporten. Dersom jeg åpner en dør og bilen skrur seg på, så kan jeg dobbeltrykke og løsne kabelen.
Dørene låser seg selv når jeg går fra bilen.

Dette fungerer fint i praksis, fordi jeg ofte har ting i hendene som skal legges inn i bilen før jeg fjerner ladekabelen.

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

El-Ing

Takk for input. Jeg mener å ha lest et sted at Salto og Tesla forsøkte å løse et problem med å få bilen til å lade på mer enn 16A på 230v trefas, men finner ikke innlegget igjen. Men 400v trefas står jo som en støttet konfigurasjon, jeg får ta en prat med Salto, regner med de har testet dette :)

Grå S85 mottatt 28.2.

Eopheim

#8
Sitat fra: Stighl på onsdag 30. oktober 2013, klokken 21:46
Jeg har en Saltolader med 32A enfas  230V hjemme.
Den samme laderen kan også kobles mot trefas 400V.
Den har fungert suverent hele tiden og jeg har også en egen type 2 kabel hengende fast der hele tiden, så det er en veldig rask rutine å koble på bilen hver kveld.

Jeg liker også å ha dette utstyret fastmontert for enkelhets skyld.

Stig

Fungerer fint hos meg også-et dobbeltklikk på nøkkelen så løser kabelen ut.
Ladestatus kan man se på app, har ikke forsøkt å starte lading fra denne.
Nissan Leaf,svart,36000km- solgt
Model S,P753 VIN:P14408, bestilt april 12

Hodne

Sitat fra: El-Ing på torsdag 31. oktober 2013, klokken 13:18
Takk for input. Jeg mener å ha lest et sted at Salto og Tesla forsøkte å løse et problem med å få bilen til å lade på mer enn 16A på 230v trefas, men finner ikke innlegget igjen. Men 400v trefas står jo som en støttet konfigurasjon, jeg får ta en prat med Salto, regner med de har testet dette :)

Jeg har 400v 32 amp salto boks på fjellet. Alt fungerer som det skal.
P#1646, Levert.

sindrej

Starte lading fra app funker ikke.  Blir Charge cable problem melding i bilen da

petersv

Sitat fra: sindrej på torsdag 31. oktober 2013, klokken 13:51
Starte lading fra app funker ikke.  Blir Charge cable problem melding i bilen da

Funker med rødt adapter heldigvis.

sindrej

Sitat fra: petersv på torsdag 31. oktober 2013, klokken 14:48
Sitat fra: sindrej på torsdag 31. oktober 2013, klokken 13:51
Starte lading fra app funker ikke.  Blir Charge cable problem melding i bilen da

Funker med rødt adapter heldigvis.
Ikke akkurat flust med folk som har det da ...

D.O

Sitat fra: sindrej på torsdag 31. oktober 2013, klokken 15:00
Sitat fra: petersv på torsdag 31. oktober 2013, klokken 14:48
Sitat fra: sindrej på torsdag 31. oktober 2013, klokken 13:51
Starte lading fra app funker ikke.  Blir Charge cable problem melding i bilen da

Funker med rødt adapter heldigvis.
Ikke akkurat flust med folk som har det da ...
Bruker dere ikke type 2 kabel på salto laderen?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

sindrej

Meget dårlig formulert av meg (spesielt i en Saltorelatert tråd).  Jeg snakka om UMC på IT nett.  Da funker det ikke å starte lading fra Appen, jeg mistenkte at dette gjaldt generelt, men kanskje ikke ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA