Lading og ytelse motor

Startet av Marken74, mandag 01. juli 2013, klokken 00:59

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: gbzdoc på mandag 01. juli 2013, klokken 21:50
Burnout sa du?
Gjør du som Kirkebø sier og napper ut noen sikringer, kan du få til dette, men da visstnok uten bla. servostyring og bremsekraftforsterker m.m. om jeg husker korrekt:


http://www.youtube.com/watch?v=QPzna3p3P5s

Enjoy... Men ikke skyld på meg! ;-)
Og ikke lur på hvorfor forsikringspremien blir høy.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RSandven

#16
Sitat fra: laumb på tirsdag 02. juli 2013, klokken 08:58

9.73:1 hvis jeg ikke husker feil?

Det betyr at motoren må spinne 9,73 ganger rundt seg selv for at hjulet skal flytte seg 1 runde fram-/bakover i fra 0-km/t, sant?

Jepp. Det betyr også at motoren har maks effekt fra 0-56434 rpm (5800 x 9,73)?
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Griffel

Sitat fra: RSandven på tirsdag 02. juli 2013, klokken 10:14
Jepp. Det betyr også at motoren har maks effekt fra 0-56434 rpm (5800 x 9,73)?
Nei.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: RSandven på tirsdag 02. juli 2013, klokken 10:14
Sitat fra: laumb på tirsdag 02. juli 2013, klokken 08:58

9.73:1 hvis jeg ikke husker feil?

Det betyr at motoren må spinne 9,73 ganger rundt seg selv for at hjulet skal flytte seg 1 runde fram-/bakover i fra 0-km/t, sant?

Jepp. Det betyr også at motoren har maks effekt fra 0-56434 rpm (5800 x 9,73)?

Nei, det betyr at hjulene har maks dreiemoment opp til 5800/9,73=596rpm på hjul. Dekkene har rulleomkrets 2,21m. 596*2,21=1317m pr. minutt. 1,317km*60=79km/t. Altså tilsvarer 5800rpm på motor 79km/t på hjul.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RSandven

Ja selvfølgelig, rpm-tallene er jo fra motoren!
Litt kjapp der ;P
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Griffel

#20
Trygvelo viste til denne linken for en mnd siden:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17256-The-real-top-speed-of-the-Model-S/page4?p=354969&viewfull=1#post354969

Dette er ikke offesielt fra Tesla, men en god tilnærming basert på de data som Tesla har på sine hjemmesider.

Denne grafen viser også hvor meningsløst et rent dremomenttall er. Det sier ingen ting før en vet noe om turtall og kurver. nør en ikke tar hensyn til
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juli 2013, klokken 10:26
Dekkene har rulleomkrets 2,21m.
Jeg vet ikke om du har tatt hensyn til dette i rulleomkretsen, men husk at en må bruke aksehøyde og ikke dekkets radius, siden et dekk under belastning er flatet ut i kontaktområdet (ikke en perfekt sirkel).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eclipse

Sitat fra: Marken74 på mandag 01. juli 2013, klokken 00:59
Hei folkens!

Har reservert en Model S men har noen spørsmål noen sikkert vil hjelpe med.

-Hvor mange kwh bruker laderen som man bruker i vanlig 240v stikk?

På forhånd takk!

Mvh
Christian

En singel lader i TSM kan levere 11kw under forutsetning av at den får tilført nok spenning/strøm.

Med 240 1fas og 16 Amp kurs (du må ha blå industrikontakt) får du 240 x 16= 3,84kw
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Muffinman

Muligens litt optimistisk å regne ut fra 240v. De fleste steder vil man sannsynligvis ligge rundt 230, og kanskje ned mot 220 om vinteren. I det siste tilfellet får man 3520W fra uttaket ved 16A.

Forholdsvis ubetydelig ved kun 16A (320W i forskjell), men når strømstyrken er høyere kan det nok få en betydning. Ved 32A og 240v 10 timers lading får man ut 76,8KWh - mens ved 220v får man 70,4KWh.   Forskjellen på 6,4kwh utgjør fort 3 mil rekkevidde, og dermed er det nok lurt å ta spenning med i betraktning om man skal så langt at man ligger i grenseland neste dag.

ArneS

Med referanse til diskusjonen om cpu, det virkelig interessante angående strømtrekk og ikke minst ladehastighet er hvordan Model S takler den norske vinteren. Med referanse til CHAdeMO hurtiglading så kan den i teorien lade opp mot 50kW men i praksis så lader en Nissan Leaf ca 27kW i snitt over en periode på 0-80%, og dette er på sommertid. På vintertid med minusgrader klarer den kanskje halvparten. Hva da med en superchargers på vintertid? Vil ladetiden dobles? Finnes det noen data fra f.eks Canada om dette? Har de forresten superchargers i Canada?
P85+ Signature (solgt)
P85DL

jkirkebo

Sitat fra: ArneS på fredag 05. juli 2013, klokken 08:28
Med referanse til diskusjonen om cpu, det virkelig interessante angående strømtrekk og ikke minst ladehastighet er hvordan Model S takler den norske vinteren. Med referanse til CHAdeMO hurtiglading så kan den i teorien lade opp mot 50kW men i praksis så lader en Nissan Leaf ca 27kW i snitt over en periode på 0-80%, og dette er på sommertid. På vintertid med minusgrader klarer den kanskje halvparten. Hva da med en superchargers på vintertid? Vil ladetiden dobles? Finnes det noen data fra f.eks Canada om dette? Har de forresten superchargers i Canada?

Leaf lader sakte vinterstid fordi batteriet blir kaldt og da kan det ikke ta imot så mye strøm. Parkerer du Leafen inne i +20 grader, kjører ut og hurtiglader går det fort selv om det er -20 ute.

Model S har væskebasert 6kW oppvarming av batteriet, da bør hurtiglading gå akkurat like raskt uansett hvor kaldt det er.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ArneS

Ja men spm er hvor effektiv denne oppvarmingen er i -20.
Fra Tesla sine sider står det dette under Q&A:
Is it okay to Supercharge in the rain and snow?

Model S is designed to charge in inclement weather. However, charging times may vary in extreme climate conditions.

Forhåpentligvis så har Tesla fått erfaring med dette og jeg kan ikke umiddelbart finne noen spesielle klager på lang ladetid når det er kaldt
P85+ Signature (solgt)
P85DL

jkirkebo

Sitat fra: ArneS på fredag 05. juli 2013, klokken 09:46
Ja men spm er hvor effektiv denne oppvarmingen er i -20.
Fra Tesla sine sider står det dette under Q&A:
Is it okay to Supercharge in the rain and snow?

Model S is designed to charge in inclement weather. However, charging times may vary in extreme climate conditions.

Forhåpentligvis så har Tesla fått erfaring med dette og jeg kan ikke umiddelbart finne noen spesielle klager på lang ladetid når det er kaldt

Batterivarmeren er på 6kW, det er forhåpentligvis nok ;)
Men om du ikke forvarmer og kjører rett til en hurtiglader så går det nok tregere før batteriet har oppnådd driftstemperatur. De fleste vil dog kjøre ganske langt før hurtiglading.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

sindrej

Nettopp, det er vel de færreste som kommer med kald bil rett til en SC.  Normalt så vil en jo lade hjemme, så kjøre en 20 - 30 mil og så sette bilen på en SC.  Da er jo uansett batteriet varmt og kan ta full ladestyrke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA