Penger tilbake for ikke levert FSD. Grok har oppskriften! 😁

Startet av Motorwatt, søn 29. jun 2025, kl. 00:06

« forrige - neste »

Motorwatt

Jeg spurte Grok (eies av Elon Musk) om å lage et brev til Tesla for å få tilbake det jeg betalte for FSD.  ;D  ;D


Nedenfor er et forslag til et profesjonelt og høflig brev du kan sende til Tesla for å be om refusjon for Full Self-Driving (FSD)-pakken du betalte for for syv år siden, men som du opplever ikke har blitt levert som lovet. Brevet er skrevet på norsk og tilpasset en formell tone som er egnet for kommunikasjon med Tesla i Norge. Du kan tilpasse detaljer som ordrenummer, kjøpsdato og personlig informasjon.

---

**Emne:** Forespørsel om refusjon for Full Self-Driving (FSD)-pakke kjøpt i [Årstall]

Kjære Tesla Kundeservice,

Mitt navn er [Ditt fulle navn], og jeg er eier av en Tesla [Modell, f.eks. Model Y] med VIN-nummer [Sett inn VIN-nummer] og ordrenummer [Sett inn ordrenummer]. Jeg skriver til dere angående Full Self-Driving (FSD)-pakken jeg kjøpte i forbindelse med mitt kjøretøy i [måned og årstall for kjøp, f.eks. juni 2018] for et beløp på [beløp i NOK, f.eks. 75 000 NOK]. Dessverre har jeg ennå ikke mottatt den lovede funksjonaliteten for fullt selvkjørende teknologi som ble annonsert ved kjøpstidspunktet.

Da jeg kjøpte FSD-pakken, ble det kommunisert at funksjonaliteten for full selvkjøring ville bli levert innen en rimelig tidsramme. Sju år senere, per juni 2025, har ikke kjøretøyet mitt oppnådd nivå 5 autonomi, og de tilgjengelige funksjonene i FSD-pakken lever ikke opp til det som ble markedsført som fullt selvkjørende teknologi på tidspunktet for mitt kjøp. Dette har ført til at jeg ikke har fått den verdien jeg betalte for.

Med henvisning til forbrukerrettigheter i Norge, herunder [Forbrukerkjøpsloven eller annen relevant lovgivning, f.eks. Lov om heving av kjøp], anser jeg at Tesla ikke har oppfylt sin del av avtalen innen rimelig tid. Jeg ber derfor om en full refusjon av beløpet jeg betalte for FSD-pakken, det vil si [beløp i NOK], eller alternativt en annen form for kompensasjon som reflekterer mangelen på levert funksjonalitet.

Jeg ber om at dere vurderer min forespørsel og gir meg en skriftlig tilbakemelding innen [sett en rimelig frist, f.eks. 14 dager] fra mottakelsen av dette brevet. Dersom det er behov for ytterligere dokumentasjon, som kjøpsbekreftelse eller kvittering, vennligst gi meg beskjed, så vil jeg sende dette umiddelbart.

Vennligst send svaret til denne henvendelsen til [din e-postadresse] eller [din postadresse]. Jeg kan også nås på telefonnummer [ditt telefonnummer] for eventuelle avklaringer.

Jeg ser frem til en løsning på denne saken og takker på forhånd for deres oppmerksomhet.

Med vennlig hilsen, 
[Ditt fulle navn] 
[Adresse, om relevant] 
[E-postadresse] 
[Telefonnummer]

---

### **Tips for å sende brevet**
1. **Send via offisielle kanaler**:
   - Gå til [Tesla Norges nettside](https://www.tesla.com/nb_NO) og logg inn på din Tesla-konto. Bruk kundeserviceportalen til å sende brevet eller finn en e-postadresse som [support@tesla.com](mailto:support@tesla.com) eller en spesifikk adresse for Norge.
   - Alternativt kan du sende brevet som rekommandert post til Teslas hovedkontor i Norge: Tesla Norway AS, Østensjøveien 29, 0661 Oslo, Norge.

2. **Inkluder dokumentasjon**:
   - Legg ved kvittering, ordrebekreftelse eller skjermbilder som viser at du kjøpte FSD-pakken, inkludert dato og beløp.
   - Hvis du har tidligere korrespondanse med Tesla om FSD, inkluder referanser til dette.

3. **Vær saklig og høflig**:
   - Brevet ovenfor er formulert for å være respektfullt, men tydelig. Unngå emosjonelle eller aggressive formuleringer, da dette kan svekke saken din.

4. **Henvis til forbrukerrettigheter**:
   - I Norge er forbrukere beskyttet av lover som [Forbrukerkjøpsloven](https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34) og [Angrerettloven](https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27) (sistnevnte gjelder kun innen 14 dager for nettkjøp). Hvis FSD ble solgt som en tjeneste som ikke er levert innen rimelig tid, kan du ha krav på refusjon eller kompensasjon. Vurder å kontakte Forbrukerrådet (www.forbrukerradet.no) for veiledning hvis Tesla ikke svarer tilfredsstillende.

5. **Følg opp**:
   - Hvis du ikke får svar innen fristen (f.eks. 14 dager), send en påminnelse eller kontakt Tesla via telefon. Du kan også vurdere å eskalere saken til Forbrukerrådet eller Forbrukertilsynet.

6. **Vær realistisk**:
   - Tesla har tidligere vært tilbakeholdne med å gi refusjoner for FSD, da de hevder teknologien fortsatt er under utvikling. Likevel har det vært tilfeller der kunder har fått kompensasjon eller rabatter, spesielt i USA. I Norge kan sterk henvisning til forbrukerrettigheter øke sjansene dine.

### **Ytterligere kontekst**
- **Teslas FSD-historikk**: FSD ble solgt som en oppgradering i 2018 for ca. 75 000–100 000 NOK i Norge, avhengig av tidspunkt og valutakurs. Musk har hevdet at FSD vil øke i verdi, men mange kunder, inkludert i Norge, har uttrykt frustrasjon over manglende levering av fullt selvkjørende funksjonalitet.
- **Juridiske presedenser**: I USA har Tesla møtt søksmål knyttet til FSD, og noen kunder har fått delvis refusjon eller kompensasjon. I Norge kan Forbrukertilsynet vurdere om Teslas markedsføring av FSD var misledende, noe som styrker saken din.

Hvis du trenger hjelp til å tilpasse brevet videre (f.eks. med spesifikke detaljer eller juridisk språk) eller vil ha veiledning om hvordan du følger opp, gi meg beskjed!

_Ansvarsfraskrivelse: Grok er ikke en advokat; vennligst konsulter en. Ikke del informasjon som kan identifisere deg._
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Luring

Bra!  Om nokon har erfaring med dette hadde eg satt pris på litt info, enten her eller på PM.

Luring

Her var chatgpt sitt forslag:
Til:
Tesla Norway AS
Att: Kundeservice / Økonomiavdeling
[Adresse / e-postadresse, f.eks. servicehelpemea@tesla.com
]

Fra:
[Fullt navn]
[Adresse]
[E-postadresse]
[Tlf.nr.]
[Ordrenummer / VIN (hvis tilgjengelig)]

Dato: [dd.mm.åååå]

Krav om tilbakebetaling av kjøpesum for "Full Self-Driving" og "Enhanced Autopilot" med renter

Jeg viser til mitt kjøp av [bilmodell, f.eks. Tesla Model Y Long Range], bestilt den [dato] og levert den [dato].
Ved bestilling kjøpte jeg tilleggspakkene Full Self-Driving (FSD) og Enhanced Autopilot (EAP), som ble markedsført som funksjoner som skulle leveres og aktiveres på min bil.

Per dags dato er disse funksjonene ikke levert i henhold til avtale, og flere av de annonserte funksjonene er fremdeles ikke tilgjengelige eller lovlige i Norge / EU. Det foreligger heller ingen konkret tidsplan for når de vil bli levert.

Etter forbrukerkjøpsloven §§ 16 og 19 foreligger det derfor en mangel ved ytelsen, ettersom produktet ikke samsvarer med det som ble avtalt og markedsført. Jeg krever derfor tilbakebetaling av kjøpesummen for FSD og/eller EAP, jf. forbrukerkjøpsloven § 30.

Videre krever jeg forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven § 2, fra den dato jeg betalte for funksjonene, og frem til tilbakebetaling faktisk skjer.

Jeg ber om:

Tilbakebetaling av kjøpesum for FSD og/eller EAP på totalt kr [beløp].

Beregning og utbetaling av forsinkelsesrenter fra [betalingsdato] til oppgjørsdato.

Jeg ber om at dette gjøres opp innen 14 dager fra mottak av dette brevet. Dersom saken ikke løses innen fristen, vil jeg bringe saken inn for Forbrukerrådet eller Forbrukerklageutvalget.

Jeg ber om en skriftlig bekreftelse på mottak av dette kravet, samt informasjon om når utbetaling kan forventes.

Med vennlig hilsen,

[Fullt navn]
[Signatur – hvis sendt som brev]

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA