Rekkeviddeangst !

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 10. november 2010, klokken 12:20

« forrige - neste »

elektrolux

Har bevist brukt fartspedal lenge. Den bestemmer farten, og blir dermed en fartspedal. Siden vi ikke har noe gass ombord blir det bakvendt å bruke gasspedal på en Elbil.  På engelsk heter det accelerator, og kan brukes videre også på Elbil.

Ellers har vi bremsepedal som ehhh styrer bremsene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Drar opp igjen denne tråden.

Etter at tråden ble startet og vi i all beskjedenhet vedtok rekkeviddeangst som et norsk ord i 2010, ble ordet tatt inn i ordboken og kåret til en av årets ny-ord av Sprakradet i 2013.

Nå kommer det stadig nye elbiler med lengre rekkevidde og jeg får litt "angst" for at ordet skal dø ut. Opel og DN.no mener at "ordet rekkeviddeangst kan man ta ut av ordboken igjen".

Spørsmålet er da hva det motsatte ordet er?

rekkeviddefryd
rekkeviddelykke
rekkeviddekonfort
rekkeviddesikker
rekkeviddelettet
rekkeviddesal
rekkeviddestabil

Det må da gå ann å finne et ord som er lett å huske og som beskriver det å være ubekymret for om man når frem? Kanskje rekkevidde må bort, og så tar vi inn noe for å komme frem i stedet? Destinasjonssikker?

Vi trenger altså et "positivt ladet ord" :-)

Kjør debatt!

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Dampmaskin

#17
Trenger ikke et ord for en ikke-sak. Hadde vi alle manglet tomler, ville muligens "gripe-utfordring" og "skoknyttings-umulighet" vært kandidater for ord. Og hvis tyngdekraften var variabel, kunne "gravitasjonsavhengighet", "verdensromskrekk" eller "bakkeangst" blitt det. Heldigvis er det ikke slik.

Når det gjelder gasspedal, har jeg hørt wattpedal. Brukbart begrep, men som utflyttet nordnorsking som har vage minner om et uttrykk som gikk noe i retning "#%&£$ i €£@&, gje foill pæising!!!", vil jeg foreslå peisingpedal, eventuelt bare peising.

cra

Sitat fra: OlafGTE på onsdag 05. oktober 2016, klokken 12:32
vage minner om et uttrykk som gikk noe i retning "#%&£$ i €£@&, gje foill pæising!!!", vil jeg foreslå peisingpedal, eventuelt bare peising.

Hva med bare "peisen"? Så kan vi bruke uttrykk som "Trykk peisen helt i bånn, da går det mye fortere!"  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 05. oktober 2016, klokken 12:26
Vi trenger altså et "positivt ladet ord" :-)

Kjør debatt!

Avstandsuavhengig.

Hentet fra Tysk der de beskriver camperen som væruavhengig i forhold til MC og telt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Så ha har det snart gått 15 år siden vi etablerte Rekkeviddeangst som et nytt norsk ord.

Hvordan står det så til med ordet i dag?

Jeg viderebringer her et innlegg på Linkedin som Stian Mathisen i Drivkraft Norge har lagt ut, oversatt fra engelsk av Linkedin:

SitatTil ære for World EV Day (ja det er noe slikt), har jeg gjort litt research! Jeg slo opp hvor mange ganger begrepet «rekkeviddeangst» har dukket opp i norske medier de siste 15 årene.

I 2014 eksploderte rekkeviddeangst nesten inn i vokabularet. Mange kjørte plutselig elbiler, og mange av dem hadde vanligvis rundt 100 kilometers rekkevidde. Samtidig begynte medienes interesse for elbiler å ta seg opp.

Som du kan se, har begrepet blitt brukt mye mindre de siste to årene, men det grafen ikke viser, er at når rekkeviddeangst har blitt nevnt de siste 3-4 årene, er det vanligvis relatert til folk som *ikke* lider av det lenger.

Uansett illustrerer grafen den sterke nedgangen til noe mange mennesker var veldig bekymret for for noen år siden, og som hindret mange i å bli tidlige elbilbrukere.

Kombinasjonen av elbiler med lengre rekkevidde og en sterk utbygging av hurtigladere fra norske ladeoperatører vil fortsette å drive denne grafen i bakken. Godt gjort Circle K, Mer, Kople, Uno-X Mobility Norge, Recharge, Tesla, IONITY, Eviny og St1 Norge.

Det er verdt to tomler opp! ⚡⚡

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA