Import av elbil fra Kina – noen som har prøvd?

Startet av StrømStig, søndag 24. august 2025, klokken 21:11

« forrige - neste »

StrømStig

Har sittet og kikket litt på bruktmarkedet i Kina, og prisene der er jo helt ville sammenlignet med Norge. Snakker 2–3 ganger billigere for samme biler. Føler vi blir flådd her hjemme.

Eksempler jeg har sett
   •   Volvo XC40 2022, el, AWD, Harman Kardon, elektrisk bakluke, L2 kjøring 130 000kr.
   •   Toyota BZ4X 2023 → 112 000kr
   •   Lexus RZ 450e 2023, AWD, 40 000 km, ventilerte seter, 20" felger →  237 000 kr
   •   VW ID.4 2023, brukt 30 000 km → ca. 123 500 kr
   •   Genesis GV60 2023, luksusversjon → ca. 221 000 kr

Kia EV5 - 600km rekkevidde - 140 000kr

Så det sier seg selv at dette frister.

Utfordringer jeg ser:
   •   Kinesiske ladekontakter → kan sikkert løses med egen lader hjemme, hurtiglading via adapter (10–20k).
   •   Godkjenning i EU → virker vanskelig å få til selv, med masse dokumentasjon og tester.
   •   Firmaer som tilbyr hjelp:
   •   Aksis Agency (via Litauen)
   •   EV Marketplace by China Crunch (via Tsjekkia)
De tar ca. 2500 USD for EU-homologering.

Noen som vet om Litauen/Tsjekkia er «snillere» på godkjenning enn f.eks. Norge? Ser at VW ID.6 med kinesisk plugg selges i blant annet Polen, Spania og Island, så tydeligvis går det.

Hvis bilen først er godkjent i EU (f.eks. Polen), skal det vel i teorien være greit å få norske skilter? Eller bommer jeg helt her?

Hadde vært billigst å få bilen direkte godkjent i Norge. Transport og avgifter gjør det jo dyrere via tredjeland (Shanghai → Hamburg → Tsjekkia → Oslo + EU-straffetoll, moms osv.).

Har aldri sett en bil med kinesisk ladeplugg registrert i Norge. Fant dog en på Finn som solgte tre XPeng'er med kinesisk plugg – han fikk dem aldri godkjent.

Så: noen som har erfaring med dette, eller vet om det faktisk lar seg gjøre?

Rosstopher

Regelen er vel at hvis bilen er godkjent på ordinære vilkår i EU eller USA så skal den automatisk bli godkjent i Norge. Hvis den er godkjent etter en eller annen nasjonal unntaksregel eller enkeltgodkjenning blir det nok verre. Samtidig ser jeg jo det fins noen Alibaba-kjøretøy på norske veier, f.eks. noe sånt her, men det kan hende det er lettere når det er registrert som MC: https://www.finn.no/mobility/item/422294597
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

chargedup

Hadde det vært enkelt å få de registrert i Europa, hadde nok markedet flommet over av kinesiske biler. Arbitrasjen ville nok vært utnyttet av bruktbilforhandlere i Norge (som feks Leaf/fiat/Bolt fra USA). Biler ment for det asiatiske markedet kan (i motsetning til amerikanske) ikke enkelt registreres i Norge. De har ofte andre sikkerhetskrav, utslippstandarder osv som gjør godkjenning vanskelig.

Finnes firmaer som klarer å få registrert høyrerattede japanske biler, som japanauto. Tror dette krever at produsent/importør faktisk er velvillige og gir dokumentasjon på forskjellene, så jeg vil tro det for det meste dreier seg om eldre entusiastbiler (ikke melk og brød biler som produsent/importør vil selge selv).

Er bilen først godkjent i Polen på riktig måte (ikke forfalsket dokumentasjon eller bestikkelser), vil den også kunne godkjennes i Norge.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Syklist

Neppe en god ide. Svenskene har sjekket:

https://alltomelbil.se/kop-inte-din-elbil-direkt-fran-kina-skarp-varning-om-nya-tjansten/

Det var jo ikke akkurat enkelt å selge tidlige USA importerte Teslaer heller.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

RJK

Sitat fra: chargedup på mandag 25. august 2025, klokken 10:22Hadde det vært enkelt å få de registrert i Europa, hadde nok markedet flommet over av kinesiske biler. Arbitrasjen ville nok vært utnyttet av bruktbilforhandlere i Norge (som feks Leaf/fiat/Bolt fra USA). Biler ment for det asiatiske markedet kan (i motsetning til amerikanske) ikke enkelt registreres i Norge. De har ofte andre sikkerhetskrav, utslippstandarder osv som gjør godkjenning vanskelig.

Finnes firmaer som klarer å få registrert høyrerattede japanske biler, som japanauto. Tror dette krever at produsent/importør faktisk er velvillige og gir dokumentasjon på forskjellene, så jeg vil tro det for det meste dreier seg om eldre entusiastbiler (ikke melk og brød biler som produsent/importør vil selge selv).

Er bilen først godkjent i Polen på riktig måte (ikke forfalsket dokumentasjon eller bestikkelser), vil den også kunne godkjennes i Norge.
De japanske som importeres, er vel stort sett veterankjøretøy etter det jeg har forstått. Der er kravene mye lettere å komme unna med. Biler nyere enn 30 år, er noe helt annet pga langt strengere krav!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

Sitat fra: RJK på mandag 25. august 2025, klokken 16:44De japanske som importeres, er vel stort sett veterankjøretøy etter det jeg har forstått. Der er kravene mye lettere å komme unna med. Biler nyere enn 30 år, er noe helt annet pga langt strengere krav!
Mulig de er veteraner nå, men mellom 2000-2010 var det ikke umulig å få det til uten at bilene var veteraner. Sjekk feks denne høyrerattede 92 modellen registrert for første gang i Norge i 2007 (altså var den ikke veteran): https://www.finn.no/mobility/item/288784702?ci=2
Nå er Japanauto lagt ned ser jeg. Kravene har garantert blitt strengere siden den tid og bilprodusenter vil nok aldri gi deg dokumentasjonen du trenger nå. Bilprodusentene ønsker å differensiere prisene sine til hvilke marked de selger til og ønsker selvfølgelig ikke å bidra til import/eksport imellom kontinenter. Hvis jeg ikke husker feil tok Xpeng ca dobbel kinesisk pris for G3 i Norge den gang den kom på markedet.

Se på Leaf som har 27% import, Fiat 500 59% import, Niro 39% import og I-pace 15% import. Det er ikke fordi Leafene/500 i USA var så eksepsjonelt bra eksemplarer (var vel gjerne motsatt med batteri i varme temp). Det var at de var billige, til tross for null garanti, app, manglende kart osv, kunne forhandlere videreselge de med fortjeneste. Første CT som ble trolig solgt med en fortjeneste på en halv million. Nå sitter importørene igjen med kanskje 100' pr salg.

Finnes det arbitrasjemulighet vil alltid norske kremmere (som trådstarter) / bruktbilselgere (gjerne de som lever av bilimport) kaste seg over det. At de ikke har gjort det enda, tyder på at det er for vanskelig (evt umulig) å registrere.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: chargedup på mandag 25. august 2025, klokken 18:12
Sitat fra: RJK på mandag 25. august 2025, klokken 16:44De japanske som importeres, er vel stort sett veterankjøretøy etter det jeg har forstått. Der er kravene mye lettere å komme unna med. Biler nyere enn 30 år, er noe helt annet pga langt strengere krav!
Mulig de er veteraner nå, men mellom 2000-2010 var det ikke umulig å få det til uten at bilene var veteraner. Sjekk feks denne høyrerattede 92 modellen registrert for første gang i Norge i 2007 (altså var den ikke veteran): https://www.finn.no/mobility/item/288784702?ci=2
Nå er Japanauto lagt ned ser jeg. Kravene har garantert blitt strengere siden den tid og bilprodusenter vil nok aldri gi deg dokumentasjonen du trenger nå. Bilprodusentene ønsker å differensiere prisene sine til hvilke marked de selger til og ønsker selvfølgelig ikke å bidra til import/eksport imellom kontinenter. Hvis jeg ikke husker feil tok Xpeng ca dobbel kinesisk pris for G3 i Norge den gang den kom på markedet.

Se på Leaf som har 27% import, Fiat 500 59% import, Niro 39% import og I-pace 15% import. Det er ikke fordi Leafene/500 i USA var så eksepsjonelt bra eksemplarer (var vel gjerne motsatt med batteri i varme temp). Det var at de var billige, til tross for null garanti, app, manglende kart osv, kunne forhandlere videreselge de med fortjeneste. Første CT som ble trolig solgt med en fortjeneste på en halv million. Nå sitter importørene igjen med kanskje 100' pr salg.

Finnes det arbitrasjemulighet vil alltid norske kremmere (som trådstarter) / bruktbilselgere (gjerne de som lever av bilimport) kaste seg over det. At de ikke har gjort det enda, tyder på at det er for vanskelig (evt umulig) å registrere.
Jeg tenkte selvsagt på nå-situasjonen, ikke hva som har vært. Går man langt nok tilbake i tid, fikk man jo importert biler i deler, og monterte de i Norge, selv om det hovedsakelig gjaldt amerikanske biler. ;)

Som du selv sier, reglene er langt strengere nå enn før. Nå har det blitt så strengt at man stort sett sliter med å få godkjent hengerfeste på biler som ikke hadde det i typegodkjenningen, fordi det krever for mye papirarbeid!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA