Wireless Charging

Startet av RJK, torsdag 04. september 2025, klokken 21:38

« forrige - neste »

RJK

Ser nå at Porsche vil levere trådløs lading som tilleggsutstyr til nye Porsche Cayenne Electric!

Riktignok bare 11 kW AC-lading, og ingen trådløs hurtig/lynlading per nå. Men er det dette som skal starte et nytt kappløp, og blir da det som fører til at dette etterhvert blir standard-utstyr om noen få år?

Kanskje vil kablet lading etterhvert bli umulig, siden bilene ikke får ladepunkt som er meningen at vi skal bruke selv, men kanskje bare for veihjelp og for bilverkstedene?

Kjør debatt! 🌞

https://www.tv2.no/broom/na-skjer-det-kan-lades-tradlost/18065411/

https://newsroom.porsche.com/en/2025/products/porsche-wireless-charging-inductive-charging-40421.html

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Kommer an på pris og effektivitet. Og problematisk hvis man har flere kjøretøy og lader forskjellige plasser. Med den ene laderen jeg har nå kan jeg lade begge bilene og MCen, både i og utenfor garasjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Fra Porsche og første på markedet kommer den til å bli tullete dyr. Sykkelstativ til Taycan CT kostet 30' for 4 år siden, (https://elbilforum.no/index.php?topic=57317.0), så da kan man jo tenke seg hva en slik lader kommer til å koste... Effektivitet på 90% sier de selv, men er det inkludert alt? Under ser man at selv en vanlig ladeboks har mellom 5-10% tap når ADAC tar med alt i 2020.


Vet ikke hva det trådløs lading (opptil 50kW?) taxi konseptet med I-pace i Oslo hadde av effektivitet? Mest sannsynlig lagt ned nå. Teslabjørn var jo innom der, men husker ikke effektiviteten.

Jeg ser ikke noe stor fordel i trådløs lading i det daglige da det har blitt en vane (og at utbyggere/sameier ikke kommer til å sette opp dette med det første). For selgere i land der elbil ikke står for 90% av salget er det selvfølgelig en bra salgsgimmick med at du bare parkerer hjemme uten å gjøre noe så har du full tank.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Trådløs lading er mest nyttig der biler kommer og går ofte. Typisk drosjeholdeplasser. Men kan tenke meg i byer for gatelading hadde det vært kjekt mtp på mindre slitasje. Men da måtte jo de fleste elbiler støttet det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. september 2025, klokken 11:18Trådløs lading er mest nyttig der biler kommer og går ofte. Typisk drosjeholdeplasser. Men kan tenke meg i byer for gatelading hadde det vært kjekt mtp på mindre slitasje. Men da måtte jo de fleste elbiler støttet det.

Drosjeholdeplasser er et smart sted å ha trådløs lading. For vanlig gatelading er det nok mye billigere og mindre stress å bare bytte ut ladere og kabler når de blir slitt. Trådløs lading er dyrt, komplisert og ineffektivt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

RJK

Sitat fra: Rosstopher på fredag 05. september 2025, klokken 12:45
Sitat fra: turfsurf på fredag 05. september 2025, klokken 11:18Trådløs lading er mest nyttig der biler kommer og går ofte. Typisk drosjeholdeplasser. Men kan tenke meg i byer for gatelading hadde det vært kjekt mtp på mindre slitasje. Men da måtte jo de fleste elbiler støttet det.

Drosjeholdeplasser er et smart sted å ha trådløs lading. For vanlig gatelading er det nok mye billigere og mindre stress å bare bytte ut ladere og kabler når de blir slitt. Trådløs lading er dyrt, komplisert og ineffektivt.
Kanskje komplisert for den som skal installere dette, men absolutt ikke for brukeren. Og man slipper å forholde seg til kabler annet enn på steder som ennå ikke har fått trådløslading.

Jeg er temmelig overbevisst om at dette etterhvert kommer og til DC-lading, og man vil se ladestasjoner bygge mer som normale parkeringsplasser.

Men enten det er med eller uten DC-lading, så vil man kunne tilby mer "on-demand"-løsninger, der det er relativt likegyldig om alle "ladeplasser" er opptatt, for HW (ladeplate) ligger ved flere/alle plasser, og så vil man få lading når det blir ens tur, uten at man må sitte i bilen og vente, og håper ikke en snik kommer og tar plassen.

Kanskje er det dyrt i starten, og bilene må jo ha hardware som støtter trådløs lading. Og mulig er det litt mer ladetap enn ved kablet, men det er ikke sikkert. Så hvor ineffektiv er det?

Tenker vi får se når faktiske fakta kommer på bordet! ;) 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

Topgear har fått hint om at laderen i seg selv koster ca 63' ink mva. Mottakeren koster 22' (følger med gratis på cayenne). Relativt dyrt ift en hjemmelader til 6'. De har lansert produktet fordi de har funnet ut at kundene lader hjemme 75% av tiden. Dette blir altså et produkt som et par stk i Norge tar seg råd til (type Røkke som hadde hurtiglader hjemme), ikke noe for massene.

Det ser ut som produktet er veldig nøye på at man må parkere så og si likt helt likt hver gang man parkerer. Man får opp laderen på "parkeringskameraet/skjermen" for å si ifra når en treffer, så noe produkt for et kjøpesenter eller felles ladeparkering er det ikke pr nå.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ulvis

Sitat fra: RJK på fredag 05. september 2025, klokken 13:04
Sitat fra: Rosstopher på fredag 05. september 2025, klokken 12:45
Sitat fra: turfsurf på fredag 05. september 2025, klokken 11:18Trådløs lading er mest nyttig der biler kommer og går ofte. Typisk drosjeholdeplasser. Men kan tenke meg i byer for gatelading hadde det vært kjekt mtp på mindre slitasje. Men da måtte jo de fleste elbiler støttet det.

Drosjeholdeplasser er et smart sted å ha trådløs lading. For vanlig gatelading er det nok mye billigere og mindre stress å bare bytte ut ladere og kabler når de blir slitt. Trådløs lading er dyrt, komplisert og ineffektivt.
Kanskje komplisert for den som skal installere dette, men absolutt ikke for brukeren. Og man slipper å forholde seg til kabler annet enn på steder som ennå ikke har fått trådløslading.

Jeg er temmelig overbevisst om at dette etterhvert kommer og til DC-lading, og man vil se ladestasjoner bygge mer som normale parkeringsplasser.

Men enten det er med eller uten DC-lading, så vil man kunne tilby mer "on-demand"-løsninger, der det er relativt likegyldig om alle "ladeplasser" er opptatt, for HW (ladeplate) ligger ved flere/alle plasser, og så vil man få lading når det blir ens tur, uten at man må sitte i bilen og vente, og håper ikke en snik kommer og tar plassen.

Kanskje er det dyrt i starten, og bilene må jo ha hardware som støtter trådløs lading. Og mulig er det litt mer ladetap enn ved kablet, men det er ikke sikkert. Så hvor ineffektiv er det?

Tenker vi får se når faktiske fakta kommer på bordet! ;)
Eh, fysikken tillet vel ikkje trådløs DC lading?
Det blir i så fall en 'elektromagnet'. 
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Sitat fra: Ulvis på onsdag 10. september 2025, klokken 22:12
Sitat fra: RJK på fredag 05. september 2025, klokken 13:04
Sitat fra: Rosstopher på fredag 05. september 2025, klokken 12:45
Sitat fra: turfsurf på fredag 05. september 2025, klokken 11:18Trådløs lading er mest nyttig der biler kommer og går ofte. Typisk drosjeholdeplasser. Men kan tenke meg i byer for gatelading hadde det vært kjekt mtp på mindre slitasje. Men da måtte jo de fleste elbiler støttet det.

Drosjeholdeplasser er et smart sted å ha trådløs lading. For vanlig gatelading er det nok mye billigere og mindre stress å bare bytte ut ladere og kabler når de blir slitt. Trådløs lading er dyrt, komplisert og ineffektivt.
Kanskje komplisert for den som skal installere dette, men absolutt ikke for brukeren. Og man slipper å forholde seg til kabler annet enn på steder som ennå ikke har fått trådløslading.

Jeg er temmelig overbevisst om at dette etterhvert kommer og til DC-lading, og man vil se ladestasjoner bygge mer som normale parkeringsplasser.

Men enten det er med eller uten DC-lading, så vil man kunne tilby mer "on-demand"-løsninger, der det er relativt likegyldig om alle "ladeplasser" er opptatt, for HW (ladeplate) ligger ved flere/alle plasser, og så vil man få lading når det blir ens tur, uten at man må sitte i bilen og vente, og håper ikke en snik kommer og tar plassen.

Kanskje er det dyrt i starten, og bilene må jo ha hardware som støtter trådløs lading. Og mulig er det litt mer ladetap enn ved kablet, men det er ikke sikkert. Så hvor ineffektiv er det?

Tenker vi får se når faktiske fakta kommer på bordet! ;)
Eh, fysikken tillet vel ikkje trådløs DC lading?
Det blir i så fall en 'elektromagnet'.
Det er vel allerede testet på under utviklingsstadiet, men ikke kommet i noe ferdig produkt ennå.F.eks. trådløs-ladeprosjektet i Oslo. Men jeg tror det bare er et tidsspørsmål før vi har det tilgjengelig kommersielt.

https://rechargeinfra.com/no/traadlose-hurtigladestasjoner-taxier/

https://www.reddit.com/r/evcharging/comments/1ehhb7p/world_recordbreaking_wireless_ev_charger_delivers/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ulvis

Men det er uansett AC inn/ut av viklingane på kvar side av magnetfeltet.
Kan gjerne vere høgare frekvens en 50 Hz og kanskje heller ikkje perfekt sinus.

Med AC forsyning frå nett kan ein kanskje sleppe DC likeretter i ladestasjonen og med det hente inn litt tap.

For 100+ kW effektar blir det dog ein ganske heftig ombordlader i bilen.
Med DC forsyning frå solceller vil ein trenge ein vekselretter/inverter.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA