Enerdel batteri levetid i antall år vs. ladesykluser

Startet av Marsto, torsdag 03. april 2025, klokken 15:46

« forrige - neste »

Marsto

Hei til alle i forumet. Jeg opplever nå en egen bekymring hvor lenge vi kan forvente at Think City Enerdel batteripakkene i våre Think City kan forventes å leve. Det jeg har funnet av dokumentasjon er at battericellene har en forventet levetid på omkring 15 år/2500 ladesykluser opp til 100%. Har noen mer håndfast informasjon om hva man kan forvente av batteripakken når de fleste er 15 år gamle og har veldig stor spredning i antall ladesykluser? Her er et bilde av det jeg har funnet av specs for den originale Enerdelpakken.
Vår 2010 Think City tror jeg har passert 2500 ladesykluser uten å vite eksakt. Det som denne tabellen sier er 2500 sykluser til 100%. Hva har dere der ute av erfaring på levetiden og kan vi forvente en rask EOL(End Of Life) for mange Enerdel pakker i nær fremtid?   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Hei,
Det er det store spørsmålet ja.

Min tidligere arbeidsgiver gjorde test av Enerdel cellene på oppdrag fra Think. Jeg fikk høre at cellene ble testet ved koninuerlig full opp- og utlading, En time ut og to timer opp. Etter et antall ganger tilsvarende 300k km, hadde cellene ca 80% kapasitet igjen.

Dette stemmer jo godt med dine tall. Hvis vi antar 120 km pr opplading og ganger det med 2500, så blir det 300tusen.

Den store usikkerheten er alder, og hvordan cellene er brukt. Om cellene har vært lagret over lang tid helt oppladet, eller utladet, så er det kjent at det går ut over levetiden.

Så svaret blir... vanskelig å si.  :P
Think lithium

worry

Interessant forresten, det som står på dokumentet du la ut. Jeg synes å huske at cellene var oppgitt til max 4,10 volt, men her står det 4,20.

Siden Think bare lader til 4,10, så burde det tilsi at cellene er pent brukt. Mange biler, og annet utstyr, lader til 4,15 og også 4,20.
Think lithium

worry

Think lithium

Marsto

#4
Sitat fra: worry på torsdag 03. april 2025, klokken 21:56Interessant forresten, det som står på dokumentet du la ut. Jeg synes å huske at cellene var oppgitt til max 4,10 volt, men her står det 4,20.

Siden Think bare lader til 4,10, så burde det tilsi at cellene er pent brukt. Mange biler, og annet utstyr, lader til 4,15 og også 4,20.
Sitat fra: worry på fredag 04. april 2025, klokken 12:38I stedet for å høre på meg, så er det bedre å lese her. Det er mange interessante artikler hos
Batteryuniversity.com

https://batteryuniversity.com/article/bu-1003a-battery-aging-in-an-electric-vehicle-ev

Å neida, vi må nok høre på deg, ja. Skal lese de artiklene, ja. Jeg gjorde en sjekk på celle spenningene med coomtool idag, ved fulladet batteri, og på dette batteriet ligger samtlige cellepar mellom 4.079V og 4.098V De ser også ut til å holde bra også. Kjører fint 120 km uten å bruke varmeapparatet for mye når vårtemperaturene har vært behagelig de siste dagene. Idag snør det igjen, selvfølgelig. Typisk trønder vær.     
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Myles Twete

Som Worry sier, "Så svaret blir... vanskelig å si".

Vi kjener at Enerdel sier at cellene kan har omrade "3000 cycles", men det er for lade met.

Engelsk: A NASA study found that 2-3000 cycle lithium battery cells would easily last 8000 cycles to 80% or better if the charge voltage was kept below the maximum by some number of millivolts.  They found that permanent cell degradation occurred proportionally to how close to the maximum you charged and how long the cells sat with that level of charge.  Since THINK keeps the charge voltage at 4.1vpc maximum, or 100mv below the Enerdel limit, the cells are being treated pretty well on THINK cars.  Our local mechanic has commented several times that he sees THINK batteries holding out much better than the other EVs.  Of course, noone knows what time itself is doing to these batteries...my 26ft wooden boat EV conversion www.evalbum.com/492 has been running with 30kwh of Enerdel THINK batteries (all new ones from cca 2014 (made in 2010)) for between 6 and 11 years now.  They have very few charge cycles (maybe 5 per year, so on average about 50 charge cycles).  What will kill them is time.  And noone really knows the answer in that regard I suppose. :-) 

worry

Great update Myles!
 
To make it easy; let's say an average cycle is 100 km. Multiply with 8000, and we get 800k kilometres.  :D

Our blue driver is close to 150k km now. Looking forward to reach 800k in year 2100. 😂
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA