Firmabil!

Startet av R A G, torsdag 02. januar 2025, klokken 10:33

« forrige - neste »

R A G

Hei, og godt nyttår!
Jeg er så heldig at jeg kan ta ut en ny firmabil, og velge hvilken bil jeg vil! Vi har en Kona 2019, så jeg gleder meg stort til å få litt mer plass.

I romjula har familien (vi er 2 voksne, og 2 små barn) kost seg med å se på mange nye biler i ulike prisklasser og segmenter. Vi har funnet ut at vi vil prøvekjøre:
Tesla Model Y
Subaru Solterra
Volkswagen ID7
Lexus RZ

Er det noen som eier disse bilene som har noen betraktninger å komme med?
Er det for eksempel en god familiebil? Oppleves den utdatert og gammel? Eller er den en fryd å eie?

For Tesla Model Y er jeg veldig usikker på den oppdaterte versjonen som angivelig er rett rundt hjørnet. Det ville vært surt å få en ny bil som er utdatert...

Spent på å høre fra dere!

ToWalkOrDrive

Ja, litt irriterende at Tesla ikke kan si når den nye modellen kommer.
Dagens Model Y er litt bedre enn første Model Y (støy / dempere), men fortsatt ikke helt der den bør, har jeg lest.
Jeg har første Model Y LR og det som jeg synes er bra med den er:
- Når en tar ut de to gulvplatene i bagasjerommet bak får du veldig stor bagasjeplass, i tillegg til 4 handleposer under panseret.
- Rekkevidden er veldig god (ref NAF/Motor-tester)
- Alt tilgjengelig ekstrautstyr er inkludert i AWD, som varme i bakseter, beste lydsystem og hengerfeste. Bare ekstra for annen farge enn hvit, og selvkjøring (som du ikke vil ha).
- Seter som er veldig lette å rengjøre (båtstoff sånn ca).
- Lader kjapt
- Lavt forbruk
- Veldig god bakseteplass i lengden, ref barnestoler, voksne bak.
- Justerbare bakseterygg-vinkel
- Veldig umiddelbar gasspådrag - ingen nøling
- Rask bil / rask akselerasjon - forbikjøring veldig kjapt
- Infotainment-system som tillater Dog-Mode, Camp-Mode, Climate On uten å slå seg av før du vil, Netflix, Youtube, Spotify, spill osv, som gjør at venting / lading for ungene blir mindre kjedelig, om en står i regnet og venter på noe.

Ulemper:
- Noe høyt veistøy
- Noe stivt oppsett av fjører
- Litt klønete takbøyler, som er for bøyde. Litt klønete montering.

Alt i alt fornøyd med bilen, og føles som da vi fikk den, for ca 90.000 km siden. Ingen feil. Føles fortsatt ikke utdatert. Oppdateringer på software skjer automatisk om natten.

Andre alternativer er gjerne Kia EV9, men den blir gjerne for stor og dyr? Så i hvert fall veldig praktisk ut.
Tesla Model Y                         2021-

R A G

Tusen takk for fordelene og ulempene med Tesla Model Y!
Fint å se at den ikke oppleves som utdatert. Og, enig i at det er irriterende at Tesla ikke kan si noe om når den nye versjonen kommer. Etter hva jeg forstår skal den ha noen designendringer, noe bedre støydemping og dempere.

Model Y gir jo veldig mye for pengene, og fremstår som en veldig god familiebil  :)

EirikM

Jeg har en konsernsøster av ID.7 selv (Enyaq), ville absolutt sett nærmere på ID.7.
Det største aberet med ID.7 i mitt hode, er at den er 20 cm lengre enn f.eks Tesla Model Y. Men den er fortsatt smalere og har bedre svingradius, så det slår begge veier.

Pro:
- Enorm bakseteplass
- Mye bagasjeplass
- Stort Head-up display og førerdisplay (må sjekkes vs TMY)
- Visstnok bra musikkanlegg
- Gode seter med lårstøtte og skikkelig massasje-funsjon (mye bedre enn Enyaq og ID.4)
- Travel Assist er et av de beste kjørestøttesystemene
- Gode dempere - komfortabel, du kan få justerbare dempere.
- Apple Carplay og Android Auto
- Effektivitet og rekkevidde
- Bra ladefart og flat ladekurve
- Hvis du går for panorama, kan det dimmes

Con:
- Andre har bedre infotainment og app - men det har blitt mye bedre enn det var for 2-3 år siden.
- Lengde
- Dyrere enn de andre

Så er det opp til deg å vurdere hva du tenker om høyere vs lavere bil, bakkeklaring og sittehøyde. Kan være et pluss eller et minus.
Sjekk gjerne Teslabjørn sine videoer av ID.7, han er veldig imponert.

Øyvind.h

Blant de du nevner ville jeg valgt ID7. En veldig god og moderne elbil med gode seter/god støtte, veldig gode lys, god støydemping, god selvkjøring som kjører mykt, head-up, rask hurtiglading, lavt forbruk, AA/Carplay slik at du får din personlige spotify, Google maps, Waze, Podme osv rett på skjermen, 360 kamera, el hengerfeste osv. Til den prisen VW selger den for nå er den et knallgodt kjøp. Dyrere enn Solterra og Model Y, men det er det verd.
Er lengden et problem ville jeg heller sett på ID4, som bare er 4,58 lang. Jeg har kjørt mange forskjellige elbiler de senere år, og fant det perfekte kompromisset foreløpig i ID4. Skulle vi byttet bil nå ville det blitt ID7 GTX, eller muligens vente på neste generasjon av BMW IX3.

Model Y kjører jeg nå og da, og jeg blir like skuffa hver gang over komfort, lys, støydemping, understell, kort sittepute osv. Har kjørt Tesla i mange år, men gikk lei av at mange av løsningene var dårlige og en del er uegnet for vinter (eks rammeløse vinduer).
Nå som Teslas image er ødelagt og symboliserer økonomisk støtte til ganske groteske holdninger var det spikeren i kista for vår del. Selv ikke refresh med innrammede vinduer hvor komfort og lys er fikset ville vært på listen over aktuelle biler. Du må regne med at venner/bekjente som har lest aviser synes at valg av Model Y er umusikalsk, selv om skjerm og app er bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

#5
Vi har i4 og Model Y. Vi bruker i4en til vanlig på lengre turer, nettopp av noen av grunnene nevnt over. Men i julen brukte vi Yen ca 150 mil siden vi var alle fem, og det var da det slo meg hvilken utrolig praktisk og god bil det er.

Det som er jeg merket jeg savnet mest fra i4en var lavere støy og mere komfortabelt understell, samt litt dårligere (ikke dårlige) lys. Vi har M-Sport seter med sitteputeforlenger i BMWen, men det var faktisk ikke noe jeg savnet nevneverdig.

Yen er dog helt fantastisk på plass (både bagasje og folk), utrolig sømløs på forvarming, lading og daglig bruk. I tillegg vil jeg fremheve terrengassistent som gjør bilen helt fantastisk på glatt føre. Uten den aktivert oppleves Y mere som i4en, men med den aktivert kjører den som på skinner, det er ikke til å tro hvor mye det utgjør.

Siden man kan forvente at ny Y får de samme forbedringene som 3ern så vil både støy, understell og seter ikke være ett problem lengre, og så gjennstår det å se hvilke andre forbedringer som kommer.

Jeg ville ventet til midten av januar for å se om nye Y kommer hvis det er mulig. For min egen del ville jeg og hatt større batteri skulle jeg kjøpt ny bil nå.

Når alt det er sagt, så virker ID.7 GTX å være en knallgod bil også, så løp og prøvekjør.

Jeg ville nok valgt ID.7 over dagens Y, men mot ny Y vet jeg ikke. Da ser jeg helt bort fra politiske meninger. Subaru og Lexus mener jeg har for liten rekkevidde.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

R A G

Tusen takk for alle de gode svarene!
Veldig gode, og innsiktsfulle innlegg  :)

Vi har prøvd en Solterra fra i går til i dag. Den fikk være med en tur på Ikea og en tur til langrenn. Da jeg hentet bilen var den ladet opp til 90%, men etter et par timers kjøring så er den allerede nede på 50%. Sammenlignet med vår Kona 2019 har Solterra overreskende dårlig rekkevidde. Dette gjør nok at Solterra, Bz4x og Rz 450 utgår for vår del. Bagasjeplassen var heller ikke så romslig som vi hadde ønsket oss. Bilen var på andre siden veldig god å kjøre, med veldig god fremkommelighet!

I dag skal vi teste ID7 GTX, og ut i fra innleggene virker det som et veldig bra valg. Gleder meg til å teste! Ut i fra tester så ser ID7 ut til å ha bedre rekkevidde enn det vi er vant til fra Kona (som jeg nå forstår er veldig bra). Bagasjerommet virker også romslig nok. Det jeg virkelig ikke liker med ID7 (og Tesla Model Y) er at jeg må betale et abonnement for å få tilgang til alle innebygde funksjoner. Frytkelig sure penger å betale.

Jeg skal ikke ta i bruk bilen før i starten av april, så jeg har tid til å se an hva Tesla annonserer i Q1. Hvis vi lander på Tesla Model Y, så kommer jeg nok til å vente så lenge jeg kan med å bestille. I påvente av den oppdaterte modellen.

Electric cars in Norway

#7
Sitat fra: R A G på lørdag 04. januar 2025, klokken 10:51Jeg skal ikke ta i bruk bilen før i starten av april, så jeg har tid til å se an hva Tesla annonserer i Q1. Hvis vi lander på Tesla Model Y, så kommer jeg nok til å vente så lenge jeg kan med å bestille. I påvente av den oppdaterte modellen.
Et smart sjakk trekk det der å vente på Juniper. Tror det blir mange gode dealer du kan få der. Både lav rente og kjøpssum gjetter jeg på. Men jeg tar ofte feil ;D

Begrunner det med at Elon må pumpe volum nå i 25. Så da gir han gode tilbud

ToWalkOrDrive

Angående det valgfrie du kan betale for alle funksjonene på Model Y så behøver de funksjonene en del datatrafikk over mobilnettet. F.eks. går det en del datatrafikk når en ser Netflix/Youtube/Spotify/ trafikkinfo på Google Map. Synes derfor det er et ok beløp.
Tesla Model Y                         2021-

R A G

ID7 leverte virkelig. En flott bil, stor plass, god å kjøre og leverte godt på vinterføre i snøværet!
En utfordring for meg ble faktisk ladeluka. På Kona er den forran. På ID7 er den på siden av bagsjerommet. Det vil medføre at jeg må kjøpe en lenger ladekabel.

Er det noen som vet om lengden av ladekabelen har noe påvirkning på lading?
Jeg skulle tro det gir en liten effektreduksjon, men det har ingenting å si. Jeg trenger nok en ladekabel på 10-12 meter...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: R A G på torsdag 09. januar 2025, klokken 10:21ID7 leverte virkelig. En flott bil, stor plass, god å kjøre og leverte godt på vinterføre i snøværet!
En utfordring for meg ble faktisk ladeluka. På Kona er den forran. På ID7 er den på siden av bagsjerommet. Det vil medføre at jeg må kjøpe en lenger ladekabel.

Er det noen som vet om lengden av ladekabelen har noe påvirkning på lading?
Jeg skulle tro det gir en liten effektreduksjon, men det har ingenting å si. Jeg trenger nok en ladekabel på 10-12 meter...

Det er forresten veldig digg massasje i setene på ID7, så det kan være verdt å kjøpe med. Synes og det virker som en veldig bra og romslig bil.

Jeg har en rimelig ladekabel kjøpt på THansen som vel er 9 meter. Ladeeffekten registrert i bilen er lik det jeg har hatt tidligere med kortere kabel. Om det er noe som går bort i kabelen, sånn at ladestasjonen leverer mer har jeg ikke peiling på, men tviler på det. Ser at en kan kjøpe ladekabler opp til 50 meter, så en kabel på 10-15 meter skal nok ikke ha noen særlig ulemper. Litt rart at VW velger ladeluken på høyre side bak når mange Tesla-ladere er bygget for ladeport bak på venstre side, men med de nye V4 Tesla-laderne og Ionity så har det ikke noe å si. Da når du frem uansett. Og med luke bak så kan du rygge inn på ladeplassen og få litt bedre utsikt.
https://voldt.no/products/product-6132724-ladekabel-type-2-kontakt-3-fase-32-amp-22-kw?_pos=1&_fid=6dbf75c8d&_ss=c&variant=48899416097091
Tesla Model Y                         2021-

R A G

Ja, setemassasjen var en skikkelig hit! Barna digget lysene også  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA