Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjerne alarm for bilbelte

Startet av worry, onsdag 16. juni 2021, klokken 11:32

« forrige - neste »

worry

Hei,
Jeg irriterer meg grønn på denne alarmen som skriker om at jeg ikke har på meg beltet. Det gjør alt servicearbeid til en irriterende greie. Eller bare det å flytte bilen, når man ikke naturlig tar på beltet.
Er det mulig å få den alarmen til å holde kjeft?
Think lithium

RJK

To måter:

1: Ta på beltet
2: Plugg i beltet

Den siste anbefales ikke, men da stopper ihvertfall alarmen.

Forklaring på forskjellen er at ved nr. 2, så har du beltet bak ryggen, og sånn sett ikke har det på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

worry

Takk for den. Jeg har benyttet den muligheten, men hadde håpet på en mer permanent løsning.
Det blir vel til at jeg må leve med det. :-)
Think lithium

mohpet

Kanskje det kan gå å ta PIN4 på VCU til jord, via en motstand? Se denne, jeg gjorde det for Airbag lamp som da var PIN5. Ikke ta dette for god fisk, om det fungerer likt for PIN4. I tillegg er jo setebelte varsel to ting, lampe som kommer på umiddelbart, og lyd som kommer på over 25 kmt (ihvertfall på min).
https://elbilforum.no/index.php?topic=21616.msg766317#msg766317
2011 Think City 4-seter (rød) Enerdel Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S el sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5 (grønn)
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard el sparkesykkel
Asker

worry

#4
Takker! Det var interessant.
Om det hadde fungert slik at lydalarmen kommer på først ved hastighet, så hadde jo alt vært greit. Men jeg har to fungerende GEN2-biler, og begge er slik at alarmen skriker når "tenning" er på og beltet ikke er festet.
Kan det være forskjellig progammering ute og går?

Dette krever mye av meg for å forstå, så jeg må ta det over noen øl en rolig kveld. :-)
Think lithium

mohpet

Ja, jeg har lånt noen Think og de er også slik at det piper raskt. Men min er nok litt annerledes, mulig det kom noe nytt, den har jo også ESP, justerbar visker intervallbryter, og speedometer som går til 140 kmt. Var en av de aller siste 2+2 som rullet ut hos Valmet.
2011 Think City 4-seter (rød) Enerdel Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S el sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5 (grønn)
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard el sparkesykkel
Asker

worry

#6
Hei,
Nå ser det ut til at jeg kan svare på denne selv. Med forbehold at det kan komme overraskende konsekvens.

Grombilen, som nå nærmer seg 140k km har utviklet vakkelfeil i beltelåsen på førerstolen. Den er en pine å kjøre med. Alarm i ett sett. Dvs. den gir seg etter en del minutter. Det må være en tidsfaktor i bildet der. Og den gir seg hvis en klemmer festet lenger ned i låsen, noe som også er slitsomt.

WD40 spray nedi har ikke hjulpet, heller verre. Prøvde å få av plasten rundt ved å varme opp, funket ikke. Plasten ble bare veldig myk, men lot seg ikke dele.

Så tenkte jeg at jeg må finne riktig ledning under stolen og kortslutte kontakten. Men det viste seg at det holdt å trekke ut kontakten. Så mikrobryteren må ha omvendt funksjon. Dvs. den er lukket normalt, og åpner når en setter i beltet.

Nå er det stille. Og uten lys på dashbordet.
Jeg regner ikke dette som en feil på bilen nå. Alarmen er bare en påminnelse, noe vi ikke trenger. Beltet settes på alltid.
Think lithium

RJK

Blir vel en feil på EU-kontrollen, så da må du nesten ta høyde for feil der. Ville trålet nettsteder for brukte bildeler fra hugger-bransjen, og fått byttet hele den nedre delen. Er vel raskt å bytte ut, og raskere enn å demontere og håpe at du får fikset det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

worry

Ja, er forberedt på det. Men det er veldig deilig å ikke ha det maset.

Jeg prøver å finne krav til varsel, men finner ikke noe konkret. I beskrivelsen av EU-kontroll er varsel ikke nevnt spesielt. Men teksten "Bilbeltelås virker ikke riktig" kan sikkert brukes.

I veileder for EU-kontroll, står følgende:
Utstyr det ikke var krav til på registreringstidspunktet kan fjernes såfremt dette ikke
medfører at kjøretøyet ikke lenger tilfredsstiller de tekniske krav. Når det gjelder fjerning av
elektrisk utstyr så anses det som fjernet dersom det er permanent bort-koblet, inkludert
varselindikator.

Så da spørs det jo om det er krav til varselsystem. Jeg finner ikke at det står noe sted i lovverket. Det betyr jo ikke at kravet ikke finnes. Men jeg finner det ikke.  :)
Think lithium

BRSA

Under førersetet er det en kontakt som er to-delt der den ene går til beltestrammer og den andre til sikkerhetsbelte. Dersom du trekker ut den blå kontakten som går til sikkerhetsbelte, så forsvinner varsellampe for sikkerhetsbeltet i dashbordet. Det er viktig å koble sammen kontakten til beltestrammer for å ivareta denne funksjonen.
Børsa, Trøndelag - 2011 Think City 4-seter Zebra

worry

Takk.  :+1:
Ja, det stemmer bra med det jeg fant ut.
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA