Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Diverse spørsmål om autostyring, auto-fjernlys og parkeringsassistanse

Startet av 2ris, lørdag 06. juli 2024, klokken 11:19

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. juli 2024, klokken 06:16
Sitat fra: daktari på mandag 08. juli 2024, klokken 11:041. Tesla er desidert dårligst på dette av bilmerkene. BMW og VW gjør det f.eks ikke. Skandale at det ikke er fikset.

3.Noen merker lar har heller ikke autofjernlys når det er gatelys, uansett fart. Et dårlig designvalg.

1. Kan godt hende Tesla er dårligst på dette, men BMWen vi kjører nå gjør det også. Teslaen er dog mye bedre på å holde seg jevnt mellom stripene.

lurt å presisere hvilken modell; jeg snakker om iX 2024 med iDrive 8.5 med Driving Assistant pro. Og ID.4 2021 og 2023 med Travel Assist og Travel Assist med svermdata.

Hvilken BMW har du som svinger brått inn mot avkjøring og påkjøring?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. juli 2024, klokken 08:43Hvilken BMW har du som svinger brått inn mot avkjøring og påkjøring?
iX3, med iDrive 7 tror jeg. Brått er det ikke, det er det heller ikke på Teslaen. Og ikke over alt, men innimellom.

Blir interessant å se om i4en som kommer om en uke eller to er bedre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. juli 2024, klokken 08:43
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. juli 2024, klokken 06:16
Sitat fra: daktari på mandag 08. juli 2024, klokken 11:041. Tesla er desidert dårligst på dette av bilmerkene. BMW og VW gjør det f.eks ikke. Skandale at det ikke er fikset.

3.Noen merker lar har heller ikke autofjernlys når det er gatelys, uansett fart. Et dårlig designvalg.

1. Kan godt hende Tesla er dårligst på dette, men BMWen vi kjører nå gjør det også. Teslaen er dog mye bedre på å holde seg jevnt mellom stripene.

lurt å presisere hvilken modell; jeg snakker om iX 2024 med iDrive 8.5 med Driving Assistant pro. Og ID.4 2021 og 2023 med Travel Assist og Travel Assist med svermdata.

Hvilken BMW har du som svinger brått inn mot avkjøring og påkjøring?

... og hvilken Tesla har du som istandsetter deg til å uttale deg såpass skråsikkert om Tesla?
TMYP HW4 / TM3P Atom

Håvar

Sitat fra: 2ris på søndag 07. juli 2024, klokken 20:17
Sitat fra: 2ris på søndag 07. juli 2024, klokken 20:174. Kjører du sakte nok? Jeg har selv ingen erfaring med HD da jeg ikke ny nok HW.

Testet nå i svært lav hastighet, type saktere enn gå-fart. Uten resultat. Vil svært gjerne finne løsningen på denne.

Testet i går og når jeg setter meg inn i bilen og drar rett i D kommer hi fidelity/vision opp, så det skal ikke være nødvendig å sette i revers først. Skrus av når hastighet overstiger ca 8 km/t(antakelig 5 mph som er limit)

Trolig en innstilling som gjør at dette ikke virker som ønsket hos deg
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

2ris

Sitat fra: Håvar på onsdag 10. juli 2024, klokken 10:14Testet i går og når jeg setter meg inn i bilen og drar rett i D kommer hi fidelity/vision opp, så det skal ikke være nødvendig å sette i revers først. Skrus av når hastighet overstiger ca 8 km/t(antakelig 5 mph som er limit)

Trolig en innstilling som gjør at dette ikke virker som ønsket hos deg

Takk for oppdatering. Testet nå det samme som deg, og jeg får også opp vision. MEN: jeg skulle gjerne hatt den opp når jeg ankommer en trang passasje (fremover) etter en normal kjøretur. Kanskje det er i disse tilfellene man blir nødt til å ta en workaround med revers/drive(?). Uansett - frustrerende at manualen ikke stemmer på dette punktet

2ris

Et alternativ ville være å hente opp dørstolpekameraet for å se live på den siden det er tight - dette kan være nyttig i en del situasjoner. Men finnes det noen raskere måte å hente opp dette enn å gå inn i Kontroller --> Service --> Forhåndsvis kamera ?

EDIT: ser at dette kameraet kun kan hentes frem i Park...

førategangtesla

Sitat fra: Håvar på onsdag 10. juli 2024, klokken 10:14
Sitat fra: 2ris på søndag 07. juli 2024, klokken 20:17
Sitat fra: 2ris på søndag 07. juli 2024, klokken 20:174. Kjører du sakte nok? Jeg har selv ingen erfaring med HD da jeg ikke ny nok HW.

Testet nå i svært lav hastighet, type saktere enn gå-fart. Uten resultat. Vil svært gjerne finne løsningen på denne.

Testet i går og når jeg setter meg inn i bilen og drar rett i D kommer hi fidelity/vision opp, så det skal ikke være nødvendig å sette i revers først. Skrus av når hastighet overstiger ca 8 km/t(antakelig 5 mph som er limit)

Trolig en innstilling som gjør at dette ikke virker som ønsket hos deg


Jeg får ikke vision opp ved kjøring fremover, bortsett fra når bilen begynner å bruke "parkeringssensorene", altså når jeg begynner å nærme meg en gjenstand etc. Ved revers så er alltid vision aktivt. Skulle gjerne hatt vision hele tiden under en gitt fart, men det fungerer forsåvidt greit nok slik som det er nå.

2ris

Sitat fra: 2ris på lørdag 06. juli 2024, klokken 11:194. Parkeringsassistanse/"hi fidelity" visualisering. Denne kommer jo på straks man setter i revers, og det er vel og bra. Jeg ønsker imidlertid å kunne bruke denne også ved kjøring i sakte fart fremover i en del situasjoner. Manualen antyder at dette skal være mulig: "Når du kjører i lav hastighet med kameraappen åpen på berøringsskjermen, kan du bytte til parkeringshjelp ved å berøre knappen oppe i venstre hjørne av skjermbildet for kameraappen. Dette er nyttig hvis du trenger hjelp med lukeparkering." Men oppe i venstre hjørne av kamera-skjermbildet er det jo bare et kryss, som lukker kameravisningen? Noe jeg har misforstått? Hvordan kan jeg "tvinge" visualiseringen/parkeringsassistansen på?


Har nå mer eller mindre fått bekreftet fra Tesla-ansatt at den ikke kan "tvinges" på, dessverre. Manualen er altså misvisende. Den kommer på automatisk når man kjører veldig sakte og/eller veldig nær et objekt - og den slås selvsagt på når man setter i revers, som dermed blir en mulig workaround. (Den er dog på når man starter opp bilen i Drive)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA