Har autopilot (Eller sjåfør) blitt dårligere siste året?

Startet av Aldrimer, onsdag 10. juli 2024, klokken 20:33

« forrige - neste »

Aldrimer

Jeg har hatt Y'en snart i tre år og jeg syns autopiloten har gått fra å være bra til å være irriterende.

Jeg får varsel det første minuttet etter å aktivert AP med varsel om å holde hendene på rattet, selv om jeg har minimum én hånd på rattet. Det varselet er nytt.

Den varsler ofte om at den bryter inn for å hindre filskifte (selv om jeg bruker blinklys). Den varsler også oftere om filskiftevarsel på høyre side selv om jeg har god kontroll på bilen.

Det innvendige kameraet har jeg måtte blokkere for jeg fikk varsler HELE tiden om å følge med på veien. Fikk blant annet kjeft av bilen for å se til siden for å sjekke vikeplikten.

Det er flere ganger jeg har opplevd at bilen stopper autopilot av seg selv for den mener jeg er for uoppmerksom, noe jeg selv ikke mener jeg er.

Samlet sett har autopiloten blitt et irritasjonsmoment i så stor grad at jeg ser etter ny bil. Er det andre som opplever at kvaliteten på autopiloten har blitt dårligere? Jeg tror at noe skyldes at Teala har hatt noen søksmål i USA der de har blitt pålagt endringer.


What-a-watt

SitatJeg tror at noe skyldes at Teala har hatt noen søksmål i USA der de har blitt pålagt endringer.

Det, og at Tesla omsider har oppdaget at det finnes et sted på kloden som heter Europa, og at denne plassen har strengere regler enn det Tesla hadde klart å finne ut av. Nå har de tydeligvis fått påpakninger, og innfører disse reglene i stort monn.

Radial

AP bruker jeg sjeldent, da den er så slitsom etter oppdateringen med oppmerksomhets-pjattet, at jeg bruker TACC isteden for en roligere hverdag.
Men den er også belemret med litt "issues", bare ikke SÅ mange som AP.

Visker-automatikk og CruiseControl er de tingene som Tesla virkelig er helt elendige på om dagen... Litt komisk når du faktisk kan hive 70k til på bålet uten at det virker bedre av den grunn🙈

Man må velge Tesla av helt andre ting enn dette, rett og slett (Har dog mange andre grunner til å velge Tesla)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Opplever ikke at den er dårligere, men at den er blitt mer streng ang. oppmerksomhet. Egentlig vel og bra, og stort sett på sin plass.
Kjøreteknisk har den gjort merkbare fremskritt, og er absolutt på rett vei.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Aldrimer på onsdag 10. juli 2024, klokken 20:33Det innvendige kameraet har jeg måtte blokkere for jeg fikk varsler HELE tiden om å følge med på veien. Fikk blant annet kjeft av bilen for å se til siden for å sjekke vikeplikten.
Etter de siste oppdateringer vil bilen mase mere hvis du sperrer kameraet. Så de beste er nok å ha kameraet på. Men du kan ikke bruke solbriller, da blir det og mye masing.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stig-Arne

Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. juli 2024, klokken 06:28
Sitat fra: Aldrimer på onsdag 10. juli 2024, klokken 20:33Det innvendige kameraet har jeg måtte blokkere for jeg fikk varsler HELE tiden om å følge med på veien. Fikk blant annet kjeft av bilen for å se til siden for å sjekke vikeplikten.
Etter de siste oppdateringer vil bilen mase mere hvis du sperrer kameraet. Så de beste er nok å ha kameraet på. Men du kan ikke bruke solbriller, da blir det og mye masing.

Snodig. Ved bruk av solbriller maser min Y ikke i det hele tatt. Så jeg opplever det som ett ikkeproblem rett og slett.
Kjørte nå nylig 4000 km igjennom Norges land. Kun en håndfull ganger maste den om å følge med på veien. Å brukte AP der jeg kunne. Fantombremsinger var det derimot nok av
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

What-a-watt

#6
Kan det tenkes at du bruker solbriller som ikke er helt mørke? Selv Tesla advarer:

When Full Self-Driving (Supervised) is enabled, the driver monitoring system now primarily relies on the cabin camera to determine driver attentiveness. This enhancement is available on vehicles equipped with a cabin camera and only when the cabin camera has clear and continuous visibility of the driver's eyes (e.g., the camera is not occluded, there is sufficient cabin illumination, and the driver is looking forward at the road ahead and not wearing sunglasses, a hat with a low brim, or other objects covering the eyes).

Eller kan det tenkes at FSD er "strengere"?

Rosstopher

Jeg har samme opplevelse, altså at med solbriller på så maser den ikke. Virker som den gir opp å finne øyne da.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

marud

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 13. juli 2024, klokken 10:33Kan det tenkes at du bruker solbriller som ikke er helt mørke? Selv Tesla advarer:

When Full Self-Driving (Supervised) is enabled, the driver monitoring system now primarily relies on the cabin camera to determine driver attentiveness. This enhancement is available on vehicles equipped with a cabin camera and only when the cabin camera has clear and continuous visibility of the driver's eyes (e.g., the camera is not occluded, there is sufficient cabin illumination, and the driver is looking forward at the road ahead and not wearing sunglasses, a hat with a low brim, or other objects covering the eyes).

Eller kan det tenkes at FSD er "strengere"?
Det er kun for FSD Supervised den teksten der dessverre. De fjernet masing om å bevege på rattet mot at kameraet følger med på øynene til fører. Når den da ikke ser øynene til fører vil den gå tilbake til å be fører om å bevege på rattet. Det er det den advarer mot der.

Kanskje det kommer til Norge etterhvert, men neppe før FSD Supervised.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Handyman

Mine erfaringer/tester viser at den fortsatt ikke følger med på øynene i det hele tatt. Det er kun hodevinkel som overvåkes.
Solbriller eller ikke har derfor ingen betyding.
Det er enkelt å teste:
- Ansiktet mot skjermen, men øynene på veien og den varsler raskt.
- Ansiktet mot veien men øynene mot skjermen og den varsler ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA