Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe elbil i sommer til ca 500 k

Startet av joeberg1, søndag 07. juli 2024, klokken 11:50

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 19:18
Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 17:44
Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 15:21Synes ikke det skal ta for mye fokus, men må innrømme jeg faktisk får mindre lyst på Tesla med alt surret til Elon, spesielt nå i det siste med støtte til Trump.

Er selv på handletur rundt 500K om dagen, vanskelig å vite hva en skal gå for. Lading og ladenettverk taler for Tesla, samt pris.
Hele ladenettverket til Tesla er åpent. Mange merker tilbyr nå plug&charge slik at man kan ha kontaktløs lading på tvers av mange stasjoner. Mange biler i damme pris har likt forbruk og lik eller bedre ladefart, så lading er ikke noe argument.

Ikke hele, men en veldig stor del. Vurderer en ID.4 AWD/Enyaq 85x som skal lade på 175 kw, men Tesla gir vel over 200?

God plass i TMY, fint med glasstak, bra anlegg. Synes adaptiv cruise uten autopilot var overraskende svak.

Det er vel ca 5 av ca 130 Superladere i Norge som ikke er åpen for andre bilmerker. I Europa er andelen større, men veldig mange åpne der og. Må jo og si at det i Norge i hvert fall har kommet utrolig mange hurtig/lyn-ladere fra mange tilbydere.

Fordel med Tesla er at navigasjonen er veldig flott integrert med superladerne, og at abonnement er inkludert. Når en i tillegg får god rente er jo pakken god. Men med Chargefinder.com og abetterrouteplanner.com så vil jeg jo tro en kan kjøre ganske bekymringsløst rundt i Europa uansett bil, sånn lademessig. En fin ting med Tesla-abonnement, som en og kan kjøpe et par måneder om sommeren om en vil, er at en da får ganske edruelige ladepriser.
Tesla Model Y                         2021-

BubbaJoFet

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 21. juli 2024, klokken 23:42
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 21. juli 2024, klokken 22:17Peak og snitt er to forskjellige ting, her har i alle fall NAF gjort greie tester. 10-80% så lader MY med 104-107 kW i snitt. Min bil, som har peak på 120 kW hadde 91 kW.

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/xpeng-g6

Xpeng G6 hadde 197 kW i snitt, og Ionity(800V) er ett velutviklet nettverk. Kom meg fint gjennom Tyskland og rundt vestkysten av Frankrike stort sett bare på Ionity, hadde vel to ladestopp ved supermarkeder.

Det er som mange har nevnt, få grunner til å velge en Tesla i 2024, med mindre en skal ha en brukt. Da er 2022 modeller hakket bedre enn VAG eller koreanerne (lav nyttelast).

Allikevel er model y den mest solgte elbilen i 2024 🤭 Nå har de en ganske grei rente kampanje så i disse høy rente tider så er det bra.

Det er fordi de fleste ikke bryr seg om bil i Norge, noe TS virker å gjøre. Før det var TMY, så var det Audi etron, før det igjen TM3 og før det Golf. Den vanlige nordmann kjøper det naboen har og det er ikke noe galt med det.

Men MY lader ikke kjappest, den er midt på treet i dagens marked.

Ladenettverket til Tesla er åpnet og Ionity er ett solid alternativ.
Verden har gått videre fra 2019.

turfsurf

Det Tesla er gode på er at de lader pålitelig kjapt. Samme med BMW. E-tron f.eks var mye mere uforutsigbar.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA