Erfaringer med å lade eSoul 64kwh på Tesla-lader?

Startet av Martin Eden jr, fredag 17. mars 2023, klokken 14:45

« forrige - neste »

Martin Eden jr

Jeg forsøkte for en tid siden å lade vår 2019-modell eSoul på Tesla-ladere på Vinstra. Det gikk ikke så godt. Det startet ok, men så avsluttet den ladingen etter noen få minutter. SoC lå på ca 40% - og den avsluttet når den nådde 50% selv om den var innstillt til å lade til 90%. Forsøkte flere ganger og på flere ladestolper. Samme resultat. Virker som om bilen avsluttet (muligens overoppheting??). Måtte over på MER-laderne (KEMpower) hvor alt fungerte som vanlig.

Noen andre som har ladet slik bil på Tesla med godt/dårlig resultat?
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

hanche

Jeg har ikke prøvd Tesla-ladere (ennå), men overopphetning virker på meg som en lite plausibel hypotese. Det er tross alt bilen som bestemmer ladestrømmen, laderen bare gir bilen det den ber om så lenge det er innenfor hva laderen kan levere. Men det finnes nok hundreogørten andre ting som kan gå feil og avbryte ladingen, som problemer med kommunikasjon eller at bilen eller laderen detekterer avvik fra det forventede, enten det er falsk eller ekte alarm. Skal bli spennende å høre om andre har tilsvarende erfaringer som deg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Daniel80

Noen nye erfaringer med dette? Jeg skal kjøre 64kWh eSoul fra Oslo til Bergen i morgen, og tenker å ta ladestopp på Tesla-laderen på Gol (Ved Burger King) før jeg begir meg over fjellet. Håper det går smertefritt å lade der  :laugh:
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

RJK

Nå har vel eSoul ca samme drivlinje og ladeopplegg som min Kona, så tenker det burde gå smertefritt. Kan ha vært temporære problemer du har opplevd, som jeg har opplevd 2x, men ellers ikke.

Nå lader jeg riktignok helst på Ionity pga avtale, og ellers ved Uno-X når de er billigere eller beste alternativ utenom Ionity. Men har testa både V2, V3 og V4, og brukte de i en mellomperiode da Ionity-avtale ble for dårlig via CMH (ChargeMyHyundai), og Passport ellers var i en pausemodus i en periode.

Men på Gol har du uansett flere alternativer om det likevel trøbler. F.eks. Uno-X, Eviny og ikke minst Ionity og Circle K som begge befinner seg ved samme Circle K-stasjonen. Se kartutsnittet over, som viser hurtig og lyn-ladere som finnes i Gol.

God tur og happy charging! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA