Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjonsrett

Startet av audioboy, torsdag 29. februar 2024, klokken 20:15

« forrige - neste »

audioboy

Har skjønt at reglene er litt endret fra Jan 2024. Hva betyr de nye reglene ved privatsalg av bruktbil?  Jeg vurderer salg av en bil som er 4 år gammel. Gått ca. 60k km. 1 år nybilgaranti igjen. Nå er det 2 års reklamasjonsrett ved privatsalg. Hva kan kjøper kreve?  Alt av kjente feil, utførte reparasjoner står i kontrakt. Tannstag, luftfjæring, skjerm (Tesla) e.l. ryker etter at bilen er 5 år og 2mnd (altså etter garanti, men innenfor reklamsjonsrett). Kan kjøper kreve dette fikset for min regning? Har han kjøpt seg 2 års "garanti"?  Og om en bruktbilforhandler hadde solgt bilen min kunne kjøper kommet med samme krav etter at bilen var inntil 9 år gammel?   
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

Eladdin - Elbilfareren

Reklamasjonsretten gjelder for feil den private bruktbilselgeren åpenbart må ha visst om, eller som åpenbart var tilstede ved kjøpsøyeblikket, men holdt kjeft om under salget. Men jeg skjønner dilemmaet. En privat bruktbilselger solgte nylig en 16 år gammel bil som ble undersøkt og funnet feilfri av et bilverksted, og av et annet verksted som PKK-godkjente doningen uten anmerkninger.
6 mnd senere avdekket kjøperen omfattende rustskader i ramma, og at bilen var farlig å kjøre, og burde kondemneres pga rustskadene.
Her ble dommen heving av kjøp, selv når selger ikke visste noe, og 2 verksteder ikke avdekket rusten i forkant. Dommen ble slik fordi rusten åpenbart var tilstede, også for 6 mnd siden.
Feil på tannstang, skjerm eller luftfjering er mer typer feil/mangel som oppdages når den oppstår, og vil nok ikke ha tilbakevirkende kraft slik langsomt-utviklende rustskader har, så jeg tror du er trygg her.
Reklamasjonsretten på 2 år ved feil som kan spores tilbake til ved salgsøyeblikket innenfor de 2 årene er ikke det samme som at du har garantiansvar for nye feil som måtte oppstå de neste 2 år.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

TB

#2
Det er ikke slik at selger er ansvarlig for alt som kan oppstå.
Bilen må være i "vesentlig dårligere stand enn forventet", se informasjon fra Forbrukerrådet under.
Som selger, opplys hva som er utført på bilen, utført service, EU kontroll, garanti reparasjoner osv.
Kjøper bør sjekke nøye om det er noen feil når bilen nærmer seg 5 år, og få disse reparert av produsent.
Å vente med å reklamere, for deretter å rette kravet til selger vil bryte mot å reklamere innen rimelig tid.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/
SitatEksempler på ting som utløser krav mot selger:
Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet
Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand. Har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.

SitatHar du kjøpt bil av en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Da har du en reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg et krav om at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget, mangelen.

Dommen som blir referert til er noe spesiell.
Retten stiller spørsmål til hvordan den 16 år gamle bilen kunne bli EU godkjent noen måneder før salg.
Tingretten legger også vekt på salgssummen på 100 000 kroner.
Bilen ble annonsert som en velholdt bil i «meget god stand».
Retten har dermed konkludert at bilen var i "vesentlig dårligere stand enn forventet".

At noen tilsvarende skal skje på en 4 år gammel bil er lite trolig.

https://www.motor.no/aktuelt/kraftig-rustangrep-pa-eldre-toyota/266646
Sitat«Verdiløs»
Kjøperen krevde å få heve kjøpet, men selgeren nektet, fordi han mente at han hadde opplyst alt han visste om bilen.
Da gikk kjøperen til sak, og i Hordaland tingrett har kjøperen fått medhold på alle punkt.
– Man må forvente at en bil til 100.000 kroner ikke er farlig å kjøre, skriver tingretten i dommen.
Retten stiller også spørsmål ved hvordan Toyotaen kunne bli EU-godkjent bare noen måneder før det alvorlige rustangrepet ble avdekket.

– Bilen er i realiteten verdiløs, konstaterer tingretten.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Når krona er svak, kan man ha gode muligheter til å selge bilen i utlandet.



Ingeniøren

#4
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 29. februar 2024, klokken 20:53Reklamasjonsretten gjelder for feil den private bruktbilselgeren åpenbart må ha visst om, eller som åpenbart var tilstede ved kjøpsøyeblikket, men holdt kjeft om under salget. Men jeg skjønner dilemmaet. En privat bruktbilselger solgte nylig en 16 år gammel bil som ble undersøkt og funnet feilfri av et bilverksted, og av et annet verksted som PKK-godkjente doningen uten anmerkninger.
6 mnd senere avdekket kjøperen omfattende rustskader i ramma, og at bilen var farlig å kjøre, og burde kondemneres pga rustskadene.
Her ble dommen heving av kjøp, selv når selger ikke visste noe, og 2 verksteder ikke avdekket rusten i forkant. Dommen ble slik fordi rusten åpenbart var tilstede, også for 6 mnd siden.
Feil på tannstang, skjerm eller luftfjering er mer typer feil/mangel som oppdages når den oppstår, og vil nok ikke ha tilbakevirkende kraft slik langsomt-utviklende rustskader har, så jeg tror du er trygg her.
Reklamasjonsretten på 2 år ved feil som kan spores tilbake til ved salgsøyeblikket innenfor de 2 årene er ikke det samme som at du har garantiansvar for nye feil som måtte oppstå de neste 2 år.


Det hørtes ut som en feil dom !

Selger hadde fått sjekket bilen på to verksteder inkl EU kontroll, som nettopp skal sjekke om bilen er trafikkfarlig pga f.eks rust og som har tilgang til lift som er en forutsetning for å vurdere en rustskade på "ramme"? - hvilke biler har ramme i dag, ikke mange, de fleste har selvbærende karosseri. Man kan ikke forvente at mannen i gata kan vurdere en rustskade, men ulyd i girkasse, reduserte rekkevidde på batteri med mer bør man oppdage og melde videre.

Svakheten med rettssystemet i dag er at noen FÅR rett, f.eks ved å engasjere en flink advokat, og ikke nødvendigvis den som HAR rett....

Edit: Selger kan selvfølgelig vært fagmann og vist dette og satset på at EU kontrollen ikke så det og innrømmet dette i rettsaken. Da stiller saken seg helt annerledes. Jeg tenker generelt for bilselgere flest..

Etter det jeg vet kan du bare ta en EU kontroll, du kan ikke ta en ny og en ny til du passere. Får denne dommen presedens så kan man da i prinsippet gå fra verksted til verksted til man finner et som sier bilen er trafikkfarlig og så gå til selger som må ta tilbake bilen for det burde han visst - blir jo helt meningsløst.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA