Luke til ladekabel fra garasje og ut?

Startet av Trolldis, søndag 17. mars 2024, klokken 14:36

« forrige - neste »

Trolldis

Hei dere!

Vi har garasje med elbillader og vil også kunne bruke laderen på utsiden av garasjen. Det er en gammel uisolert garasje, så er lett og lage et hull i veggen og tre ladekabelen gjennom. Ser etter en lur løsning for dette, har noen gjort noe? Har sett litt på inspeksjonsluker eller lignende til å stikke den igjennom veggen, kanskje et rør.

Det er mye vær her i nord, så et åpent hull når den ikke er i bruk er suboptimalt.

Lure ideer tas imot med takk ❤️
 


vartli

Vi har laderen på innsiden og kabelen ligger under porten. Gummileppa nederst på porten er skånsom mot kabelen.

En luke må jo være stor nok til at kontakten går gjennom og du kan kappe bort litt av hjørnet slik at kabelen går gjennom når luka er lukket. Jeg hadde sett på om det gikk an å kappe ut en bit av ett kledningsbord med multikutter for så å hengsle den. Om du monterer en tetningslist med børste i det området kabelen går gjennom vil du nok slippe at snø og annet blåser inn.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Suverin

Jeg legger også bare kabelen under porten når jeg lader bilen ute. Ellers er kanksje en katteluke stor nok? :) Kan ha chip i kabelen for ekstra luksus ;D

sjokomelk

Uten at jeg vet svaret, men det kan være dette går under "skjøteledning ut av vinduet" som ikke er lov.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rosstopher

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 20. mars 2024, klokken 14:01Uten at jeg vet svaret, men det kan være dette går under "skjøteledning ut av vinduet" som ikke er lov.

En skjøteledning innebærer jo at det er en skjøt på den. Altså flere ledninger satt sammen til én. Å legge kabelen gjennom en luke, under en port e.l. gjør jo ikke at den skjøtes.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Orbit

«Skjøteledning ut av vinduet» er hovedsakelig et problem da en ofte går fra tørr sone (uten en gang jordfeilvern i gamle installasjoner), til utemiljø.

Kabel gjennom luke i uisolert vegg er heller ute-til-ute.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Har ladestasjonen fastmontert kabel, og er ikke lang nok til å legge under porten da kan luke være en grei løsning.

Er det løs kabel til ladestasjon, men kabel for kort - Kjøp en lengre kabel, legg kabel under porten, så er det løst.
Pass på at kabel ikke kjøres over, eller utsettes for skade så varer den lenge.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Trolldis

Tusen takk for svar!

Vi har brukt å ha kabelen under garasjeporten og det har forsåvidt funket greit nok, problemet er da at vi blokkerer bilen som er inni garasjen. Laderen befinner seg ca. midt i garasjen mot venstre vegg, og det er også der vi vil ha hullet ut. Da kan bilene stå side-by-side, en ute og en inne, men begge ha samme lademuligheter.
Vi har også vurdert en lader nummer to ute, men blir litt overkill for en marginalt mer komfortabel hverdag.


Vi har vurdert noe sånt, men må få målt om hullet blir stort nok først.

TB

Kabel igjennom veggen bør ikke være noe problem annet enn det ikke er så enkelt å reversere. Hullet må være stort nok skal ladekabel gå igjennom, den har noe vinkel. Luken på bildet er laget til industri kontakt? De har ikke noen vinkel.

En lengre ladekabel kan henges opp på veggen, gå under porten. Da er det enkelt å bytte om innendørs. Bilene kan da stå slik de ikke sperrer hverandre. Forutsetningen er løs ladekabel på ladestasjonen. Er det fast ladekabel må ladekabelen byttes eller gå igjennom veggen.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

jlan

Sitat fra: suverin på tirsdag 19. mars 2024, klokken 09:44... Ellers er kanksje en katteluke stor nok? :) Kan ha chip i kabelen for ekstra luksus ;D
Jeg stemmer for den løsningen. Med et lite utkapp i luken for kabelen, og chip på pluggen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA