Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakluke

Startet av AA, søndag 05. november 2023, klokken 10:36

« forrige - neste »

AA

Nylig fått Ariya, veldig lovende!
Har elektrisk bakluke. Kunne egentlig ønsket meg manuell åpning når jeg bruker bryteren som sitter på luka, mens jeg vil ha elektrisk fra dashbord/nøkkel/sparking. Synes det er greit med manuell åpning i parkeringshus/garasjer.    Man kan jo regulere hvor høyt luka skal gå automatisk men den er så rund/tykk at den helst skal gå høyt i friluft.

Noen forslag/tips?

daktari

Du stopper åpningen vanligvis med trykk på knappen (den i dørkarmen) de gangene du ikke vil den skal smelle i taket.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: AA på søndag 05. november 2023, klokken 10:36Nylig fått Ariya, veldig lovende!
Har elektrisk bakluke. Kunne egentlig ønsket meg manuell åpning når jeg bruker bryteren som sitter på luka, mens jeg vil ha elektrisk fra dashbord/nøkkel/sparking. Synes det er greit med manuell åpning i parkeringshus/garasjer.    Man kan jo regulere hvor høyt luka skal gå automatisk men den er så rund/tykk at den helst skal gå høyt i friluft.

Noen forslag/tips?
Skjønner ikke problemstillingen? Du kan da bruke både nøkkel, bryter og knapp på nøkkel sånn den er. Stopper luken men knapp på luka eller bare holde den igjen med håndmakt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

El-inor

Hva er det du spør om egentlig?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

AA

Takk for svar! Vant til å bruke hånda for å sette luka i ønsket høyde på gamlebilen.

RJK

Generelt sett, så stopper du luka der du vil den skal stoppe, med knappen, eller bare stopper bevegelsen med å holde igjen.

Klikk og hold knappen i noen sekunder til du får "bekreftelseslyd", så vil luka alltid stoppe i den posisjonen uten at du trenger å tenke mere på dette, da du nettopp "programmerte" standardinnstillingen til din ønskede høyde.

Hos Tesla kan den visstnok huske dette per lokasjon, slik jeg har forstått det, noe jeg ikke tror det er andre merker som har støtte for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

AA

Mange takk!

Siden det er mange eksperter her; har flere ganger opplevd at ladeluka er låst når jeg skal sette i kontakten. Bilen er ulåst. Frigjør låsingen ved å låse/låse opp bilen. Noen triks for å sikre at ladeluka er ulåst når jeg stopper i garasjen og skal lade?

RJK

Sitat fra: AA på mandag 06. november 2023, klokken 18:43Mange takk!

Siden det er mange eksperter her; har flere ganger opplevd at ladeluka er låst når jeg skal sette i kontakten. Bilen er ulåst. Frigjør låsingen ved å låse/låse opp bilen. Noen triks for å sikre at ladeluka er ulåst når jeg stopper i garasjen og skal lade?
Den låser seg innen noen få sekunder, så anbefaler at det første man gjør, er å åpne ladeluka etter at man har slått av bilen. Så finner man frem ladekabelen.

Men rekker den å låse seg, så er det som du har funnet ut, bare å trykke en gang på keyfob for å låse opp, så frigjøres låsen igjen. 

Det er ikke mulig å disable låsen for lengre tid, og så vidt jeg vet, heller ikke mulig å sette forlenget tid.

Kanskje om man gikk inn i styreprogrammet via Canbus, at man der kan sette litt lengre tid, men for de aller fleste er det bare å holde seg vekke fra å gjøre noen "smarte" endringer selv, om man ikke positivt vet hva man holder på med...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: AA på mandag 06. november 2023, klokken 18:43Mange takk!

Siden det er mange eksperter her; har flere ganger opplevd at ladeluka er låst når jeg skal sette i kontakten. Bilen er ulåst. Frigjør låsingen ved å låse/låse opp bilen. Noen triks for å sikre at ladeluka er ulåst når jeg stopper i garasjen og skal lade?
Sånn skal det ikke være. Ladeluke og resten av bilen skal være lik tilstand. På min har alltid ladeluke kun vært låst når resten av bilen er låst. Da stikker jeg bare hånden på innsiden av dørhåndtaket på passasjersiden for å låse opp. Den er realtivt kjapp med å låse bilen når jeg går fra bilen. Kommer kanskje bare 1,5m så er bilen(og ladeluke) låst.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA