Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan utnytte 3fase når bilen støtter 1fase

Startet av smismas, mandag 30. oktober 2023, klokken 15:59

« forrige - neste »

smismas

Hei, fersk eier av elbil og elbillader her. Kan særs lite som elektro, så be gjerne om oppklaringer og/eller bilder om nødvendig.

Bilen er en Nissan Leaf n-connecta 2023 59kwh.

Hadde elektriker på besøk før helgen som satt inn ny kurs i sikringsskapet og installerte Zaptec GO. I kursfortegnelsen står det
- Automatsikring FAZ "Vern ln[a] 10A", og "Kabel S[mm2]" 4x10
- Jordfeilbryter PFIM "Vern ln[a] 25A", og "Kabel S[mm2]" 4x10.
Det er her jeg er blank, vil det si at denne kursen kun kan levere maks 10A? Det er da vel ingen som skaffer seg en dedikert kurs for elbillader som ikke leverer mer enn 10A? Likevel sier elektrikeren at vi setter opp innstillingen TN 3fase, med tanke om at hver av de tre fasene kan levere 10A og derav 6,6kw som bilen tar. Da må vel kursen i sin helhet være dimensjonert for mer enn 10A dersom den i teorien skal kunne levere 3x10A til en bil som støtter det.

Uansett, Zaptec har følgende innstillinger:
- TN 3fase (Har 400v TN-nett)
- Max 10a pr. fase (tre faser)
- Maks total ladestrøm er satt til 10a

Jeg ser nå ved førstegangslading at bilen kun benytter seg av èn av de tre fasene på 10A, og har forstått at trefaselading ikke støttes av Leaf. Dvs. bilen lader nå med 2,23 kW og 9,7A på èn fase -  istedenfor de 6,6kw som bilen skal kunne ta imot.

Er det noe innstillinger jeg kan endre på i Zaptec, slik at den kan bruke strømmen fra alle fasene og levere den som om det var èn? Eller, i det hele tatt - kan jeg endre på noe for å få levert mer enn 10A og 2,23kw gjennom èn enkelt fase ut i fra kursen i skapet?

Som nevnt innledningsvis, vær grei i terminologien ettersom jeg kan svært lite om elektro (som sikkert kommer frem av teksten) :)

Orbit

Du vil ikke kunne utnytte mer enn 10A på en fase med dette oppsettet på en Leaf. Dersom du skal lade med 6,6 kW, må det legges opp en 32A kurs. Siden denne kursen skal regnes med samtidighetsfaktor 1 (potensielt "kontinuerlig" bruk) ved dimensjonering av hovedsikring og -inntak, så kan det ofte ikke være nok ledig kapasitet til å sette opp en så kraftig kurs (i praksis 22 kW dersom den legges opp som 3-fas). Det kan være mulig å øke hovedinntaket, eller frigjøre kapasitet til en 1-fas 32A ladekurs ved å stokke om på fasefordeling til andre forbrukere (elektrikerjobb).

Dersom du har TN-nett, virker det også rart at det er kablet med 4x10mm2. TN 3-fas er fire strømførende ledere (som alle går gjennom sikringen), pluss jord. Jeg tror normalen er å samle jord i sikringsskapet, og da må det kables med 5x10mm2. Dersom du har TN-nett skal det være et rødt klistremerke på sikringsskapet som sier "400V TN-S" eller lignende.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: smismas på mandag 30. oktober 2023, klokken 15:59Likevel sier elektrikeren at vi setter opp innstillingen TN 3fase, med tanke om at hver av de tre fasene kan levere 10A og derav 6,6kw som bilen tar. Da må vel kursen i sin helhet være dimensjonert for mer enn 10A dersom den i teorien skal kunne levere 3x10A til en bil som støtter det.
Strømmen er pr faseleder, så 3x10A eller 1x10A er samme dimensjonering på faseledere.

Ellers er det fryktelig svakt av elektriker å ikke vite at mange elbiler ikke kan benytte seg av trefas.

Hadde samme utfordring nå vi skulle installere ladeboks på hytta, måtte krangle med nettleverandør for å få lov til å sette opp med 20A.

Viktig å være nøye med spesifikasjon, f.eks si noe sånn som at "jeg vil ha oppsett som gir meg minst xx kW på alle biler som støtter det, både på enfas og trefas".

Hvis du har sagt noe i den duren ville jeg klagd til elektriker. 10A enfas er jo håpløst.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

#3
Først - 10A - 2,2 kW er ikke så sakte om en lader hver natt vil det trolig gå helt fint, om en ikke kjører svært langt ofte?
Se hvor mye strøm du bruker å komme hjem med, mulig det vil fungere fint slik det er lagt opp?
Det blir 22 kWh om du lader 10 timer i løpet av natten. Du kan kjøre opp mot 10 mil med denne energimengden.

Om det ikke fungerer for deg, er det levert en uheldig løsning. Litt pussig elektriker ikke har stilt mer spørsmål?

Med en 3x10A kurs ved TN nett kan en teoretisk belaste 3 x 10 A x 230 Volt = 6,9 kW

Men, det forutsetter en bil som kan lade på tre faser.
Selv om det blir mer vanlig bil kan lade på tre faser er det stort antall biler der en må bestille 3 fase som en opsjon.
Det er også mange som ikke støtter mer enn en fase, eksempelvis Leaf.

De opsjoner du har er:
Realistisk alternativ:
- Elektriker må endre installasjonen og legge opp enfase 32A (1 fase pluss nøytral) skal du kunne lade Leaf på 6,6 kW.
Viktig, forutsetter hovedsikring kan belastes med 32A - det er ikke gitt. En må da se på fordelingen mellom fasene, om det vil være mulig å belaste eksempelvis 1x20A = 4,6 kW

Andre (mindre aktuelle) alternativ:
- Bytte bilen i en bil som støtter 3 fase lading.
- Leaf kan utstyres med uoriginal trefaselader. Se muxsan.com
- Det er i teorien mulig å gjøre om trefase til en fase via egnet utstyr.
- Ved å installere en hurtiglader med CHAdeMO plugg kan denne ta inn 3x10x230 Volt og lade bilen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på mandag 30. oktober 2023, klokken 20:18Først - 10A - 2,2 kW er ikke så sakte om en lader hver natt vil det trolig gå helt fint, om en ikke kjører svært langt ofte?
Se hvor mye strøm du bruker å komme hjem med, mulig det vil fungere fint slik det er lagt opp?
Det blir 22 kWh om du lader 10 timer i løpet av natten. Du kan kjøre opp mot 10 mil med denne energimengden.

Skal man kun lade de billigste timene om natten og kanskje hoppe over en natt eller to nå det er jevnt dyrt er det veldig greit å kunne lade med litt mere enn 2kW. 4 timer med 2kW gir deg ikke mere strøm en 2-4 mil med småkjøring om vinteren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

Vi har 2 bilar og 2 ladeboksar som delar på 1fase 20A, ca 4.5 kW. Det går overraskende bra, også for lading med timer for å jage dei billegaste timane.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 01. november 2023, klokken 21:22Vi har 2 bilar og 2 ladeboksar som delar på 1fase 20A, ca 4.5 kW. Det går overraskende bra, også for lading med timer for å jage dei billegaste timane.
Det er jo ikke det samme som at en lader med 10A går bra. Har man to biler går typisk den ene bilen en del mindre enn den andre.

Alt kommer an på bruksmønster.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Splitter ny kurs & type2 boks, med 10A begrensning på hele 10mm2(!) kabel?

Dette høres hårreisende rart ut...kabelen er god for 40A(++), og man kan stort sett sette opp minst 16A kurs uten trøbbel mot lokal nettleverandør (over 16A kan det kreves søknad).
At man setter opp 3fase er fornuftig, selv om ett fåtall biler støtter det pr dd.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Lars C. Krogenæs

Har du hørt med elektriker om hvorfor han har satt opp denne svake sikringen?

Her burde det vært 32A sikring, og så heller justert ned statisk hvis du ikke har sense mot HAN, eller annen overvåking, som da vil justere i forhold til hovedsikring eller ønsket maks kapasitetsledd.

Jeg mener dette er en klar reklamasjon. Stusser også på 4X10mm...Burde jo vært 5X10 for TN 3-fas med jord.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA