Rekkevidde single motor?

Startet av LEB, mandag 18. november 2024, klokken 20:22

« forrige - neste »

LEB

Vi hentet vår splitter nye EX30 single motor på fredag. Vi skal ha den som bil nr to, så rekkevidde (WLTP) på 300 km eller der omkring var helt innafor, tenkte jeg.

Nå har jeg kjørt bilen i 30 mil, kombinert motorvei, landevei og småkjøring. På de siste tre turene, 91 km tilsammen, brukte bilen 82 % av batteriet.

På den siste turen hevder bilens tripteller at snittforbruket lå på 23,1 kWh pr 100km, noe som på ingen måte kan stemme. Rekkeviddemåleren gikk ned med 35 km på en 9 km lang tur. 8 av dem forsvant på oppstart og de første 500 metrene. Selv med minus 2 i lufta og kaldstart synes jeg det var litt i meste laget.

Jeg måtte til slutt stoppe og lade på vei hjem for å være sikker på at jeg skulle komme frem. Da ladet jeg batteriet til 30% og da mener rekkeviddemåleren at jeg skal kunne kjøre i 103km. Jeg blir om mulig enda mer irritert over at rekkeviddemåleren ikke tilpasser seg faktisk forbruk, men tviholder på en rekkevidde som ligger tett opp til det produsenten hevder fremfor et realistisk anslag basert på bruk.

Jeg har hatt elbil i 8 år. De har hatt en reduksjon i rekkevidde om vinteren på ca 20% sammenlignet med sommeren. Hittil har EX30 en reduksjon på 50-60% sammenlignet med WLTP oppgitt av produsenten.

Så mitt spørsmål er: Har noen andre gjort seg lignende opplevelser med denne modellen og den minste batteripakken? Og kan jeg forvente at rekkeviddeanslagene blir mer realistiske etterhvert?

daktari

Hvor stort er batteriet?

Kan høres ut som Volvo har litt å gå på mtp. optimalisering av oppvarming av bilen kanskje?

Er dette første vinteren til EX30?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA