Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er akseptabel strømpris for lading av elbil i sameie?

Startet av alialnasrallah, mandag 04. september 2023, klokken 17:40

« forrige - neste »

alialnasrallah

Hei!
jeg ser det er flere innlegg angående dette, men ingenting ved leie.
jeg leier i et sameiet og blir belastet 2,5 kr per KWt for lading. forstår ikke hva denne prisen fremkommer av? Sameeiets leder henviser til at denne prisen kommer for betaling til elvia. laderen og installering ble utført av huseier selv og betalt for selv . Har noen noe forslag til løsning?

på forhånd tusen takk :)

TB

Her bør du spørre den du leier av om hvilken informasjon han/ hun har fått om prising av strøm i sameie.

Det er ikke uvanlig at det tillegges andre kostnader i tillegg til selve strømkostnaden på kWh prisen. Men, etter ny lov for sameier og borettslag er en ikke i tråd med nytt lovverk. Men, er utbygging av ladeinfrastruktur gjort før lovendringen har ikke nødvendigvis loven tilbakevirkende kraft.

Her jeg bor er det også Elvia som er netteier. Vi regner ut hver måned hva prisen blir pr kWh. Da tar vi kostnad for strømforbruk til strømleverandør, nettleien til Elvia, avgifter minus eventuell strømstøtte deler på forbruket.

Pris for strøm juli var 1,10 kr pr kWh. August blir trolig noe lavere, har ikke fått regningen pr nå.

Etter strømprisen startet å øke har kostnad ligget mellom 2,3 til 1,10 kr pr kWh. 2,50 blir dermed noe høyt. Kan forklares med administrative kostnader som fordeles på kWh forbrukt.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

TB

Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

arthur

Sitat fra: TB på mandag 04. september 2023, klokken 18:25Det er ikke uvanlig at det tillegges andre kostnader i tillegg til selve strømkostnaden på kWh prisen. Men, etter ny lov for sameier og borettslag er en ikke i tråd med nytt lovverk. Men, er utbygging av ladeinfrastruktur gjort før lovendringen har ikke nødvendigvis loven tilbakevirkende kraft.



Den skjønte jeg ikke. Mener du at det som står her ikke gjelder lenger, i så fall hva da? https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

Sitat fra: arthur på mandag 04. september 2023, klokken 20:20Den skjønte jeg ikke. Mener du at det som står her ikke gjelder lenger, i så fall hva da? https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/

Det er mange borettslag og sameier som har brukt en form for nedbetaling av ladeanlegg og administrasjons kostnader i kWh prisen. Dette fører til at pris pr kWh blir høy. Blir den høy nok er det få som lader, og kWh prisen blir høyere, en ond sirkel.

I følge forarbeid til borettslagsloven paragraf 5-11 a og eierseksjonsloven paragraf 25 a skal det gjøres slik. Selve investeringen for ladeanlegg er en fellesutgift som ikke skal legges på kWh prisen.

Forarbeidene til loven åpner for et unntak i tilfeller hvor det bare er noen som har mulighet til å parkere, da kan disse betale for parkeringsplassen - som andre (som ikke har parkering) slipper.

Utgifter til selve laderen og monteringen av denne vil normalt være boligeieren sitt ansvar. Trådstarter skriver eier av boligen har dekket installasjonen selv.

Administrasjon av anlegg og innkreving bør også belastes med en fastpris pr beboer / lader - ikke legges på kWh prisen.

Er utbygging av ladeinfrastruktur gjort før lovendringen 1. januar 2021 gjør ikke nødvendigvis sameie eller borettslaget noe feil om det legges ekstra kostnader på kWh prisen. Lover har normalt ikke tilbakevirkende kraft.

En annen mulig årsak til høy pris pr kWh er at pris er satt manuelt når strømmen var dyrere - og ikke regulert ned igjen. Med varierende priser bør kWh pris settes pr måned. Det bør være nøyaktig nok.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

arthur

Takker for dine kommentarer! :+1:

I vårt sameie ble infrastruktur gjort av sameiet og kostnadene fordelt etter eierbrøk. ALle har egen parkeringsplass, garasje, og den enkelte avgjør selv om de ønsker en ladeboks montert og bekoster denne. Det er da en Easee ladeboks. Anlegget har lastbalansering.

Det er egen måler på anlegget og den enkelte betaler etter sitt forbruk som prosentvis andel av totalregningen etter sitt prosentvise forbruk.

For meg høres dette ut som en veldig fornuftig og riktig løsning og etter boka?

ANlegget er montert etter 1.januar 2021.

 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

alialnasrallah

Tusen takk for veldig gode svar. Jeg har vært i kontakt med eier. Han sier han ikke forstår den høye strømprisen. Og vært kontakt med sameiets styreleder som skriver ordrett
 « Grunnen er pålegg på strømprisen fra de som server lederne som legges på strømprisen sameiet betaler til Elvia. Den skulle ha gått ned fra 1. August og igjen er forventet at den går ned fra 1. September»

Jeg betalte 2,5 kr for de 4 siste mnd og det er ikke noe de mener nedbetales

Radial

Kan jo være ett skikkelig hopp i kostnadene på effektleddet som skyver prisene skikkelig opp her.

Enkelte selskaper mangedobler jo effektledds-prisene sine når det dras litt effekt, og ladeanlegg er jo en soleklar kandidat til høye effekter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA