Brukt elbil med hengerfeste, budsjett +/- 300K

Startet av Olepo, søndag 10. september 2023, klokken 12:25

« forrige - neste »

Olepo

Hei, er i en prosess med planlegging av bilbytte.
Ønsker en bil med noe gjenværende fabrikkgaranti, og budsjett er så lite som mulig :) , men regner med ca. 300K.
Jeg vil ha en bil med hengerfeste og minimum 750kg hengervekt, og dette gjør utvalget relativt begrenset...

Hittil vurderer jeg følgende biler:

-Tesla modell 3, tidlige utgaver pga budsjett
-VW ID.4/Skoda Enyaq, mulig budsjett må strekkes litt, men ser 1ST utgaver med annonsepris på under 350.000,-.
-Polestar 2, få biler på markedet i nedre prissegment.

Kom gjerne med tips, innspill og erfaringer. Og forslå gjerne andre biler om det finnes noen jeg ikke har tenkt på. Jeg er klar over at bilene på lista er veldig ulike, men tenker at alle på et vis dekker behovet.

ID4/Enyaq er nok best størrelsesmessig, og kanskje "mest bil", men med tidligere erfaring fra Møller sin oppfølging sitter det litt langt inne... (Vet ikke om de har kommet med en fix på utfordringen med skjevslitte dekk?)

TJV

Utfordringen med skjevslitte dekk tror jeg er kun på 2021 modeller (som du vurderer). Virker som problemet er på noen biler fra de er ny, men andre (som meg) har kjørt titalls tusen km uten antydning til skjevslitt. Mitt tips er å ikke kjøpe en bil som har slitt med det problemet fordi det virker som VW ikke helt tar det problemet veldig seriøst. Folk får nye dekk, hjulstilling og så er dekkene utslitt igjen før de er rullet 10.000km hos noen. Er en del info på Facebook og her på forumet om problemet.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

vinterdekk

Du ser i alle fall fort om en brukt ID.4/Enyaq står på sommerdekk som er nyere enn bilen. På vinterdekk blir ikke dekkene like fort påvirket av skeiv hjulstilling har jeg inntrykk av.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Barfot

Kikk litt på demokjørte MG 4, har sett dem ned til ca. 320.000 men dog bare 500 kilo på hengeren.

En super bil som er litt over 300' nå : Jaguar I-Pace, den har 750 kg hengervekt og er bare helt nyyydelig å kjøre. Dog stort sett utenfor garanti på de som ligger lavt i pris.

Olepo

Hei, og takk for innspill.

Merkelig at skjevslitte dekk kun gjelder enkelte biler, men med relativt høy feilprosent.
Også merkelig at dette gjentar seg etter hjulstillingskontroll og justering - må jo bety at vinkler endrer seg med bruk. Møller velger vel i kjent stil å lempe problemet over på kunden i størst mulig grad inntil garantien er ute. Gjerne ved å hevde brukerfeil, kjørestil osv...

Gjelder dette kun ID4, eller er det samme problem med Skoda Enyaq?

Inntil 500kg hengervekt blir nok litt knapt, så MG4 utgår nok av den grunn.

Jaguar I-Pace er absolutt en flott bil, og en kandidat jeg egentlig ikke har tenkt på. Er litt usikker på forhandlernett/serviceverksteder, men det finnes nok noen her på østlandet.
Er også kanskje litt bekymret for at den kan bli dyr å eie etter utløp av garanti, men har ikke inntrykk av at det har vært så mye problemer med disse så langt?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA