Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye 6 og 7 setere Buzz

Startet av Suverin, onsdag 03. juli 2024, klokken 13:47

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Trond.m på torsdag 11. juli 2024, klokken 19:01
Sitat fra: egleh på tirsdag 09. juli 2024, klokken 22:22ønsker meg en kort buzz med 4wd, 7 seter og det største batteriet...
Det er åpenbart ikke plass til et større batteri i kort utgave. Synd de ikke klarte å øke kapasiteten uten å endre fysisk størrelse.
Nja, ID.buzz har 2,97 m akselavstand i standard utgave, det er ca 21 cm mer en ID.4.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: Trond.m på torsdag 11. juli 2024, klokken 19:01
Sitat fra: egleh på tirsdag 09. juli 2024, klokken 22:22ønsker meg en kort buzz med 4wd, 7 seter og det største batteriet...
Det er åpenbart ikke plass til et større batteri i kort utgave. Synd de ikke klarte å øke kapasiteten uten å endre fysisk størrelse.
Nå er det sikkert ikke mulig, men det kommer jo produsenter med batterier med større energitetthet, og likevel til godt lavere (halv?) pris, så da vil både kort og lang Buzz kunne få større batterier på samme plassen. Og som sagt til langt billigere pris.

Ser ikke bort fra at vi om 1-2 år vil kunne ha Buzz med 5-600 km WLTP-rekkevidde og da fort opp mot 500 km selv langs norsk motorvei.

Det vil og åpne opp for elektriske weekendcampere med "godkjent" rekkevidde og med mye batterikapasitet til å fyre opp varme i vogna og gi strøm til elektriske apparater som micro, airfryer, induksjonsplater og tv+mobil+pc og elektrisk vannvarmer, så man ikke trenger varmtvannstank.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

dundun

Jeg føler meg nesten litt som en avviker som er helt fornøyd med rekkevidden på dagens Buzz. Med tre unger i bilen på langtur er det uansett ikke aktuelt å kjøre lenger enn et par-tre timer i strekk, så batterikapasitet utover dette er av akademisk interesse. For meg vil lang buzz med firehjulstrekk være den ultimate bilen.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2, 2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Tesla Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

RJK

#18
Sitat fra: dundun på fredag 12. juli 2024, klokken 10:01Jeg føler meg nesten litt som en avviker som er helt fornøyd med rekkevidden på dagens Buzz. Med tre unger i bilen på langtur er det uansett ikke aktuelt å kjøre lenger enn et par-tre timer i strekk, så batterikapasitet utover dette er av akademisk interesse. For meg vil lang buzz med firehjulstrekk være den ultimate bilen.
Rekkevidden er nå en ting. Den er ikke dårlig på dagens Buzz gitt formfaktoren og plassen den tilbyr, men nå har man med en slik bil, en bil som passer flere kundegrupper.

Rask lading veier opp for mye på langtur, men det er og som "flyttbart batteri" ved camping, som denne burde fungere greit til for 2 eller flere med kombo taktelt, hekktelt eller hevetak med ekstra sengeplasser, at denne virkelig kunne strålt! Men den muligheten vil som sagt ikke VW gi oss.

To snurrestoler i fremsetet, den flyttbare midtkonsollen som kan/kunne fungert som bord og 3-seter benk, ville lagd en ypperlig lounge for opp til 5 personer.

God nok plass bake til å ha mobilt campingkjøkken som også fungerer som en del av sengebunnen for de som skal sove innvendig på tur, der man kan ha AC og varme fra hovedbatteriet og strøm til elektriske apparater, hadde vært perfekt.

Ja, kunne og hatt mulighet for varme i madrass eller i sengeteppe for de i hevetaket, er en mulighet som mange hadde falt for. Ville vært luksus på dager som er litt ekstra kjølig, men og hjelpemiddel for å tørke "teltet" raskere når man er hjemme igjen.

Og her kunne man først og fremst fått off-grid weekend-camper og for en langweekend med mer batterikapasitet,uten å bli nervøs for om man rekker en hurtiglader på vei videre eller på vei hjem.

Samtidig kunne man hatt en varebil ved behov, om seteløsningen var fleksibel, slik de "lovet" på "teaseren"... ;)

Som sagt, mange som kunne tenkt seg en slik om dette var på plass, mens VW ser ut til å ikke ville gi oss dette, da det vil kannibalisere en fremtidig campervan som ikke eksisterer ennå.

Jeg vil påstå at de som vil ha en skikkelig bobil, fremdeles vil kjøpe campervan-utgaven når den kommer, selv om man har den litt billigere løsningen som en opsjon.

noen vil nok og fristes til å kjøpe en dedikert campervan etter å ha prøvd "billig-løsningen", og da kanskje sitte med to VW ID.Buzz'er etterhvert.

Og ja, selvsagt alt dette også som mulighet i en lang utgave med 4WD og kanskje og godkjenning for heftigere hjul (og hjuloppheng) i en cross/off-road-versjon, hadde fristet endel til å virkelig "ta'n ut".

Ser for meg en "Arctic Van"-versjon som megahit bl.a. på Island og andre steder med mye røft turterreng. USA ville det også vært en megahit for!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Klar over det, men de må sette inn eget batteri, fremfor å kunne benytte batteriet som allerede er i bilen.

Og jeg snakket dessuten om forskjellen mellom dedikert Campervan fra VW, og det å kunne utnytte en personbilutgave til å sove i, uten at det er fullverdig campervan eller at man må lure bilen så den iokke skrur seg av i løpet av natta!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Forstod det, men det fremstod på en måte som at ID.buzz som camper var umulig. Det er det jo ikke.

Min tolkning et at VW har hatt mer enn nok jobb med å få buzz på markedet. Så får vi se om en  California-camper kommer etterhvert, jeg tror VW har hatt avtale med en 3.part om "offisiell" ombygging tidligere i historien.

Hvorfor tyske biler aldri skal få en slik klima-alltid-på kan man derimot lure på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

#22
Ja, nå har jo VW allerede sin California-serie og andre versjoner fra varebildivisjonen som er laget VW-offisielle Campervans på. Så fullt klar over at det ikke er umulig, og de kommer nok etterhvert med sin egne fabrikk-innredede versjon.

Det var bare det med viljen til å la eierne få utnytte noe som burde være et gullkorn på slike biler! Hadde dette kommet, hadde jeg nok strekt meg langt for å skaffe meg en selv. Nå er den dessverre helt uaktuell!

For min del altså! Men jeg tror ikke jeg er den eneste som sitter og rister på hodet i forundring over hvorfor VW ikke tilbyr dette. Formoder at de ser at endel kjøpere ser at elbiler har stort potensiale for å opptre som rullende hotellrom, og brukerne etterspør det.

For min del er jeg ute etter en flexi-vogn som både kan være daily driver og weekend-camper, da jeg ikke kjører mye småkjøring lokalt, eller matpakkekjører!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Helt enig, skulle gjerne vært flue på veggen i de diskusjonene i VW hvor de konkluderer med at "nei, camping mode er tull". Mistenker en sjefen i diesel-avdelingen har en agent på innsiden av el-avdelingen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Sitat fra: dundun på fredag 12. juli 2024, klokken 10:01Jeg føler meg nesten litt som en avviker som er helt fornøyd med rekkevidden på dagens Buzz. Med tre unger i bilen på langtur er det uansett ikke aktuelt å kjøre lenger enn et par-tre timer i strekk, så batterikapasitet utover dette er av akademisk interesse. For meg vil lang buzz med firehjulstrekk være den ultimate bilen.

Det spørs veldig hva slags kjøring du gjør. Om du skal til Hafjell hver helg hele vinteren, så er det kritisk at du ikke trenger å lade, og en buzz vil kanskje ikke fikse det i klassisk A6 allroad fart. På sommerferie derimot, tror jeg den er ok.

Suverin

Sitat fra: Vaduz på onsdag 17. juli 2024, klokken 17:34Det spørs veldig hva slags kjøring du gjør. Om du skal til Hafjell hver helg hele vinteren, så er det kritisk at du ikke trenger å lade, og en buzz vil kanskje ikke fikse det i klassisk A6 allroad fart. På sommerferie derimot, tror jeg den er ok.

Kommer veldig an på. Jeg kan kjøre t/r Hafjell uten å lade, selv i -25, med wltp på rett over 400km, hadde gått silkefint med Buzzen og :)

Men ja, de som trenger rekkevidde er vel egentlig folk fra nedi Oslobygda som må reise 20+ mil hver vei for å komme seg til fjells.

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 10. juli 2024, klokken 21:22
Sitat fra: dundun på onsdag 10. juli 2024, klokken 16:19Etter å ha levd nesten to år med programvaren i første generasjon Buzz: Jeg tror ikke dette er vond vilje. Hadde de prøvd hadde de antakeligvis endt opp med å drepe eierne på grunn av bugs og elendig implementasjon.

Jeg har aldri kjørt en bil med verre programvare enn Id.Buzz.
Det høres om mulig, enda verre ut!

Men akkurat dette klarer jeg ikke se er det vanskeligste å programmere inn.

Men jeg ser selvsagt at det enkleste er å bare blåse det bort på den måten de har gjort!

Det kan virke som at Volkswagen har kjørt seg fast og møtt en blindvei når det gjelder software. Heldigvis ser det ut som de kan finne en vei ut av det. Ser de skal lage et joint-venture-firma sammen med Rivian hvor de skal investere 5 milliarder dollar, og undersøker muligheten for å implementere denne software'n i VW biler.

https://rivian.com/newsroom/article/rivian-and-volkswagen-group-announce-plans-for-joint-venture
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Hva menes med "koblingsboks for ombygg"?? Hvor er den, og hva skal den gjøre? Hvor bygges det om?
Synes forresten en ser ut til å få mye for pengene med en svæææær Buzz, med ganske stort batteri og 5 seter.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Bra funn det. Kan man tenke seg at det er 230V i den boksen eller kun 12V? Mener å ha lest ta 12V batteriet lades av HV-batteriet også når bilen er av, så da finnes kanskje infrastruktur til enkel camping.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA