TM3 RWD LR lansert

Startet av RJK, tirsdag 08. oktober 2024, klokken 11:00

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. oktober 2024, klokken 15:21Hvis det pakker seg under er det eneste som hjelper luftfjæring.
Ja det det være sikkert  :+1: Og flakbil ;D ved skikkelig uflaks

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 10. oktober 2024, klokken 15:27
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. oktober 2024, klokken 15:21Hvis det pakker seg under er det eneste som hjelper luftfjæring.
Ja det det være sikkert  :+1: Og flakbil ;D ved skikkelig uflaks
Fra tiden i Nord, så lærte jeg meg å pakke med en spade i bilen om vinteren!

Ikke hadde vi mobiler på den tiden, og ofte var det man ble stående steder det sjeldent kom biler forbi, som kunne hjelpe, så da var det å grave seg løs!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

PogBack

LR RWD model 3 har vel ikke Premium Sound som AWD long range utgaven. Har sett endel videoer av den fra USA og da var det ikke med Premium Sound, men er det så stor forskjell RWD vs AWD lydmessig? Mulig man kan kjøpe Premium Sound, ser ut som det er innstallert noen høytalere i bagasjerommet på RWD også?

hilts

Er det noen som har bestilt og fått estimert leveringsdato på LR RWD? Ser det er den eneste modellen som ikke kommer opp med estimert levering når man konfigurerer.

JRF

Sitat fra: PogBack på fredag 11. oktober 2024, klokken 11:32LR RWD model 3 har vel ikke Premium Sound som AWD long range utgaven. Har sett endel videoer av den fra USA og da var det ikke med Premium Sound, men er det så stor forskjell RWD vs AWD lydmessig? Mulig man kan kjøpe Premium Sound, ser ut som det er innstallert noen høytalere i bagasjerommet på RWD også?
Har ingen erfaring eller sammenlikningsgrunnlag med LR, men min SR RWD 2022 modell har i ihvertfall helt grei lyd i mine ører. Kunne ikke tenkt meg å betale noe som helst for noe oppgradering av lydanlegget.

Hideyowife

Etter snart 10 år med elbil er konklusjon for min del at rekkeviddehysteriet er bare tull. Bilen jeg definitivt har vært mest fornøyd med er vår M3 SR+ 2021 modell med 50 kwh batteriet. Vi var heldige å rakk akkurat å få modellen som ikke fikk litt mer rekkevidde, dårligere ytelse og høyere vekt. Bilen har fungert feilfritt i 3 år og bikket 62.000 km idag. Går lett 37 mil på sommern (40 som ny) og det værste på vintern har vi vært ned mot 22 mil (i minus 25). Vi kommer til å selge vår MYLR 2023 iløpet av vintern men 3ern beholder vi. Den bilen tror jeg aldri vil få ny eier.

Gi meg muligheten til M3 SR AWD så byttes kanskje den gamle 3ern ut. Nå ser det ut som batterier blir rimeligere i årene som kommer og jeg frykter at bilene vil holde seg i pris men bare få høyere rekkevidde og vekt. Tesla startet smart i sin tid å man fikk kjøpt Model S og X med 60kwh batteri. Irriterende at de droppet det. Syns fokuset er fullstendig på ville veier  :o
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Moas

#21
Enig at de gamle tm3 har vært bra utenom forringene foran. Når det gjelder rekkevidde på SR+ så holder det ikke på skikkelige langturer. Det ble for min del i overkant mye lading i sommer. Eks.: cruisekontrollen fungerer opptil 150 km/t. I den hastigheten kan du knapt kjøre i to timer på autobah før du må lade. Med f.eks. tm3 lr rwd bør man klare 3t og kanskje opp mot 3,5t. Da begynner å bli mer praktisk med elbil på langtur. Skai seter i sommervarmen blir også en selsom opplevelse uten ventilasjon.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

anorway

Sitat fra: Moas på torsdag 17. oktober 2024, klokken 10:05Enig at de gamle tm3 har vært bra utenom forringene foran. Når det gjelder rekkevidde på SR+ så holder det ikke på skikkelige langturer. Det ble for min del i overkant mye lading i sommer. Eks.: cruisekontrollen fungerer opptil 150 km/t. I den hastigheten kan du knapt kjøre i to timer på autobah før du må lade. Med f.eks. tm3 lr rwd bør man klare 3t og kanskje opp mot 3,5t. Da begynner å bli mer praktisk med elbil på langtur. Skai seter i sommervarmen blir også en selsom opplevelse uten ventilasjon.

Jeg tror Model 3 Highland RWD (Ikke longe range) holder for veldig mange.

Tester gjort på den nye Highland viser at man kommer ca. 50 mil med en snitthastighet på 90 km/t. (114 wh/km)
Hvis du kjører en snitthastighet på 120 km/t så kommer man ca. 37 mil. (154 wh/km)

RJK

Kjører man mye på Autobahn, som folk flest ikke gjør til vanlig, så holder nok ikke TM3 RWD så greit. Men de fleste nordmenn har vel knapt vært så langt sør, uten en canpingvogn på slep eller i en bobil, og da passer den bilen langt bedre, også på tur, for svært mange.

Men nå er jo ikke pristillegget så ille for å få 700+ km med TM3 LR-RWD. Selvsagt langt mindre i høye hastigheter på Autobahn f.eks. Men den er nok den nye løsningen på det problemet, om man ikke er ute etter en større bil med plass til mer bagasje for en sånn langtur.

Sånn det ser ut for meg, er LR-RWD nesten helt perfekt for min del, om man ser bort fra lav nyttelast og den bakluka. Skulle gjerne sett den hadde fått bakluke som på TMS. Vil nok fremdeles ønske meg HUD og V2L, og 100 kg taklast, samt 400 kg ekstra på kroken.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA