Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2018 Golf 300 km vs 2017 Ioniq

Startet av Rs2-GTi, torsdag 23. mars 2023, klokken 22:50

« forrige - neste »

Rs2-GTi

Er det noen som har erfaring med begge disse bilene, og kan si hvilken dere var mest fornøyd med? Moren min har en Golf uten long range, så selve bilen kjenner jeg godt til. Hadde også en kompis som hadde Ioniq, har prøvd den en gang, og har litt kjennskap til de bilene, men ikke allverden.

Har egentlig bestemt meg for Ioniq, ville bare ta å høre om det var noen argumenter som gjorde at jeg skulle tenkte meg litt ekstra om. Hva de argumentene er? Større bagasjerom, ikke VW-appen, 20-30.000 billigere og har ikke den problematikken rundt ladeport osv som Golfen har. Argumentene for Golfen tenker jeg i utgangspunktet er at det er en typisk tysk bil, mer bil rett og slett. Også det at jeg har sett noen Ioniq med en del rust, så kan se ut som de ruster lettere.

Noe jeg har glemt?

geear

Hvilke problemer med ladeporten tenker du på? Låsingen? Vil tro de fleste har fått det byttet?

Hva du blir fornøyd med kommer nok an på hva du ser etter, og forventer. Har hatt Golf, og prøvekjørte Ioniq. Syns Ioniq var helt greit fremkomstmiddel, men ga meg ikke noe mer. Veldig lite spennende både i design ute og inne og kjøreegenskaper. Irriterte meg over CC/hastighetsjusteringen på rattet (knappene), men sikkert bare vane. Golf er ikke så spennende den heller, men kan være halvmorsom på svingete veier og gir grei kvalitetsfølelse. E-Golfen var dårlig på glatt føre, spant nesten alltid på det samme fremhjulet.

Balaklava

Sitat fra: Rs2-GTi på torsdag 23. mars 2023, klokken 22:50Er det noen som har erfaring med begge disse bilene, og kan si hvilken dere var mest fornøyd med? Moren min har en Golf uten long range, så selve bilen kjenner jeg godt til. Hadde også en kompis som hadde Ioniq, har prøvd den en gang, og har litt kjennskap til de bilene, men ikke allverden.

Har egentlig bestemt meg for Ioniq, ville bare ta å høre om det var noen argumenter som gjorde at jeg skulle tenkte meg litt ekstra om. Hva de argumentene er? Større bagasjerom, ikke VW-appen, 20-30.000 billigere og har ikke den problematikken rundt ladeport osv som Golfen har. Argumentene for Golfen tenker jeg i utgangspunktet er at det er en typisk tysk bil, mer bil rett og slett. Også det at jeg har sett noen Ioniq med en del rust, så kan se ut som de ruster lettere.

Noe jeg har glemt?

Det viktigste, hvis dere har noen som helst tanker om langtur utover 1-2 ladinger så kjøp Ioniq28, ikke 38.

Virker lite logisk men Ioniq28 lader raskt, gang etter gang, og er så gjærrig at det er en relativt effektiv langturbil. Om dere feks skal kjøre sånn ca "en hel dag" så vil du komme frem flere timer senere om dere velger Ioniq38. Har hatt mange turer over fjellet fra Oslo til vestlandet, fungerer helt strålende.

Ut fra Teslabjørn sine tester har Ioniq28 lav grad av degenerering på sine batterier. Har selv kjørt 100 000 km og ikke fulgt noen regler for lading, opplever null degenerering.

På fire år siden ny har jeg byttet skiver og klosser foran og to lyspærer. Bruker 1,3 kWt på mila gjennom året og lader stort sett hjemme. Har aldri hatt mer økonomisk bilhold.

Minus: Dårlig på bakkestart om vinteren pga lite vekt over drivhjula. Men har bodd med bratt bakke før huset og aldri opplevd å ikke komme opp, men ikke stopp midt i en bakke på vinterføre uten å være klar for å rygge ned igjen ;-)

snakkesalig

Har eid begge.

Ioniq: Pålitelig men kjedelig bil. Ingen app. Bedre langturbil mtp hurtiglading.

Golf: Tysk på godt og vondt. Komfortabel, men mindre pålitelig. Har app, men den fungerer bare når det er fullmåne og vinden kommer fra sør-vest.

Balaklava

Siden jeg har Ioniq selv vet jeg ikke hva en app skal brukes til ;-). Men i hvertfall, den har ganske ok software for forvarming til gitt tidspunkt, lading til bestemt tid osv. Men alt må skje med lader tilkoblet. Og ja, den fungerer veldig bra med Car Play og Android Auto. Men klart, er en modell fra 2016 så mye har skjedd siden dengang, særlig på infotainment siden og software generelt.

Og et pluss ved å ha lite batteri, den lader full tank med shuko/nødlader, og lader helt greit overalt så lenge en finner en stikkontakt. Får mange mil pr. time lading iom at den er gjærrig. Har overnattet på campingplass, koblet til med 4A trekk fra strømstolpe og dermed hatt bra rekkevidde om morgenen.

Rs2-GTi

Takk for svarene, de underbygger inntrykket jeg allerede hadde, så jeg kommer til å gå for Ioniq. Nå får man en 17 modell gått +/- 100.000 km for ned mot 120.000 kr, så jeg syntes det begynner å se ut som en veldig god handel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA