Tesla S og ABB sine hurtigladere

Startet av Cronos, torsdag 01. november 2012, klokken 11:33

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: cra på torsdag 01. november 2012, klokken 14:54
Ja, som det ble nevnt på seminar i Molde forleden så vil det nok ikke bli bygget ut hurtigladere slik at vi alle kan reise på hytta samtidig.

Med 85kW-pakka i Model S kan alle kjøre på hytta samtidig da det er ytterst få som har mer enn 40 mil til hytta og det er sikkert ladere nok til de få som har lengre vei...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

foxy

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. november 2012, klokken 15:38
Sitat fra: foxy på torsdag 01. november 2012, klokken 14:31
poenget er rettferdig og effektiv fordeling av kapasitet!

er det flere ladere eller ingen i kø er det bare å ta en ny runde, venter noen så må man nok finne ny lader eller stille seg i kø igjen - enkelt og greit

Pr. idag er det vel bare gatis ladere som har skilt som begrenser makstid, f.eks ABB sine og på Lillestrøm der det er 30 minutter maks.

Fortum har som sagt 20 minutter for ubegrenset tid, jeg har ingen planer om å be noen som står på en Fortum-lader om å flytte seg for at jeg skal få ladet.

Det samme gjelder Eidsiva sine, man betaler for 15 minutter men det er ingen skilting så står det noen der når jeg kommer får de bare få lov til å starte den på nytt etter min mening.

Men uansett tror jeg dette vil ha liten innvirkning på Model S eiere da jeg har liten tro på at det dukker opp en CHAdeMO-adapter. 44kW trefaselading vil jeg anta er mer trolig, evt. 30kW. Da snakker vi nok ofte om "vanlige" ladestolper (spesielt for 22kW) og her må man nesten få stå så lenge parkeringstillatelsen gjelder. Eksempel er 22kW-stolpene på Vestby og Aker Brygge.

Eller mener du det burde være makstid på f.eks 3 timer på vanlige ladeplasser også ?


er ladekapasitet begrenset i forhold til etterspørsel så må den fordeles ja - på slike ladeplasser kan man da innføre parkeringsgebyr som signifikant overstiger vanlig sats.

er det tidsbegrensninger på laderen i form av skilt eller kvote betaling så må man flytte seg etter utløpt tid hvis det er andre som venter.
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Nå glemte jeg å spørre vedkommende i ABB om det var OK å bli sitert, så da utelater jeg navn og dropper å gjenfortelle ordrett.
I korte trekk kommer nok ABB til å være på ballen i forhold til lading av Model S fremover. De er klar over hva som rører seg og hvor populær bilen kommer til å bli.
Personen jeg fikk svar fra jobber med ladestasjoner, og kunne fortelle følgende(i tillegg til at han fortalte at han selv hadde reservert en Model S :) )
- Det virker usannsynlig at Tesla selv vil stå for utbygging av nettverket globalt (dvs. aktører som ABB og strømprodusenter blir høyst sannsynlig involvert)
- CHAdeMO var de svært usikre på om Model S ville støtte.
- Det kommer en tysk/amerikansk kombo ladestandard i 2013 som kan takle 80-90kW.

Ellers ingen info.

Ble med andre ord ikke noe klokere, men når ansatte i ABB med ansvar for ladeløsninger velger å kjøpe Model S vil jeg tro det kommer lademuligheter etter hvert :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: foxy på torsdag 01. november 2012, klokken 18:44
er ladekapasitet begrenset i forhold til etterspørsel så må den fordeles ja - på slike ladeplasser kan man da innføre parkeringsgebyr som signifikant overstiger vanlig sats.

er det tidsbegrensninger på laderen i form av skilt eller kvote betaling så må man flytte seg etter utløpt tid hvis det er andre som venter.

Om vanlige ladeplasser får 3 timers begrensning er de ubrukelige for ganske mange siden vi trenger mye lengre tid på å lade opp bilen. 3 timers ladetid er derfor akkurat like brukbart som en vanlig parkeringsplass uten lading. Er tilbudet kun slike er dermed valget lett; det blir fossilbil.
Så personlig foretrekker jeg sterkt heller ladeplasser med min. 11 timers begrensning selv om det er mangel på dem. Så får jeg heller være litt tidlig ute og kjøre rundt for å finne en ledig plass.

Kvotebetaling på hurtiglader anser ikke jeg for å være en begrensning på brukslengde, jeg kommer aldri til å forlange at noen forlater en slik plass etter f.eks kun 15 minutter. Skal det være begrensning får det settes opp skilt slik at man kan unngå den laderen.

Men så er ikke jeg typen til å spørre om å komme forbi noen i kassekøen heller da, selv om jeg bare skal ha en liter melk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Cronos

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 01. november 2012, klokken 18:56
Nå glemte jeg å spørre vedkommende i ABB om det var OK å bli sitert, så da utelater jeg navn og dropper å gjenfortelle ordrett.
I korte trekk kommer nok ABB til å være på ballen i forhold til lading av Model S fremover. De er klar over hva som rører seg og hvor populær bilen kommer til å bli.
Personen jeg fikk svar fra jobber med ladestasjoner, og kunne fortelle følgende(i tillegg til at han fortalte at han selv hadde reservert en Model S :) )
- Det virker usannsynlig at Tesla selv vil stå for utbygging av nettverket globalt (dvs. aktører som ABB og strømprodusenter blir høyst sannsynlig involvert)
- CHAdeMO var de svært usikre på om Model S ville støtte.
- Det kommer en tysk/amerikansk kombo ladestandard i 2013 som kan takle 80-90kW.

Ellers ingen info.

Ble med andre ord ikke noe klokere, men når ansatte i ABB med ansvar for ladeløsninger velger å kjøpe Model S vil jeg tro det kommer lademuligheter etter hvert :)
Meget bra svar. Takk!










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA