Yoke

Startet av Hodetelefoner, onsdag 28. desember 2022, klokken 15:36

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Håpet på litt raskere "styring" / utveksling på yoke. Men er den dårligere enn på eldre biler? Var et "sjokk" å gå ifra 3 til ny X

Motorwatt

#1
Mangler vel litt teknologi. Utfordringer med bare å bytte ratt. Den har samme utveksling som et vanlig ratt (3 omdreinger), mens Toyota, som har satset på "steer by wire", har flere muligheter for tilpasning. Den trenger bare 150 grader fra lås-til-lås, og endrer styringsforholdet etter behov.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Snodig at et innovativt selskap som Tesla ikke skaffet adaptiv styring, eller enda bedre steer by wire.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Håvar

Tesla er vel først og fremst innovatører i bransjen på grunn av måten de implementerer sw i bilene og ikke hardware. Det er et stort steg å gå fra å styre setejustering på rattet til å frikoble rattstammen fra forhjulene.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

daktari

Men i ca 10-15 år har adaptiv styring eksistert, med mekanisk overføring.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Hodetelefoner

2019 kontra 2023  = 2023 må vri rattet 90° mere for å komme ut av vår gårdsplass. Mere fakta enn sammenligning på film har jeg ikke  :laugh:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA