Retningsstabilitet og styring

Startet av kjerts, onsdag 06. september 2023, klokken 11:53

« forrige - neste »

geear

Mer retningsstabil med mindre vekt på svinghjulene? Sjekket hjulstillingen? ;)

Radial

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. september 2023, klokken 21:52Ja, det er flere kjente feil her. Inkompatibilitet mellom snekke og software bl.a. og softwarefix som førte til at flere fikk feil som for eksempel den hakkete styringen. Noe var knyttet til lave temperaturer, andre ikke.

Vi hentet vår Y i mars i år (2023). Som med de to nye Tesla vi hadde kjøpt tidligere måtte det også denne gangen bestilles verkstedtime når jeg kom hjem, for den hjemturen var helt jævlig. Styringen var akkurat slik som trådstarter beskriver. Fikk beskjed om at det var en kjent feil som ville bli rettet i software. Ventet et par måneder på oppdatering bare for å finne ut at det ikke ble bedre. Da fikk jeg verkstedtime, og brukte 6 timer på verkstedbesøk hvorav nesten 3 timer venting på at mekaniker skulle få tid til å sette seg inn i bilen og konstantere at det var en annen kjent feil. De hadde naturligvis ikke lov til å bestille deler å ha på lager før de hadde bekreftet at feilen forelå, så det ble enda en tur til verkstedet for å bytte snekka. Gikk en arbeidsdag der og.

Umiddelbart kjentes det bedre ut, men symptomene kommer ofte tilbake etter typ 20 minutters kjøring. Selvopprettingen er fremdeles ikke bra, og ved små korrigeringer på rattet kjenner jeg at det er noe "lite" som kan finne på å jobbe mot bevegelsene man ønsker å gjøre. Den er ikke så ustabil som før, dvs det er ikke som å kjøre trillebår, men styringen er ikke imponerende bra etter utbedringen. Og bilen blir mer retningsstabil når den trekker henger. Kan hende det skal være slik.

Høres ut som noen hoppa over 4-hjulskontrollen etter tannstangbytte?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Muffinman

Nei, den ble utført. Bilen var også godt innenfor spec før byttet.

Muffinman

Sitat fra: geear på mandag 11. september 2023, klokken 22:01Mer retningsstabil med mindre vekt på svinghjulene? Sjekket hjulstillingen? ;)
Neppe målbart med den lille hengere min. Muligens nøytral på kula.

lightscribe

Sitat fra: kjerts på onsdag 06. september 2023, klokken 11:53Noen som har erfart at Model Y er tung å holde på veien? Erfarer at jeg blir sliten i armene av å kjøre langt, og har funnet ut at bilen kjører den retningen jeg slipper rattet i. Må derfor justere hele tiden. Andre biler jeg har kjørt har fulgt sporene i veibanen av seg selv.

Yes. Det beskriver vår opplevelse også. Har egentlig ventet på en melding som din. Vi har ikke helt visst hvordan man forklarer dette til Tesla og hvis man beskriver det feil da tar de veldig godt betalt for feilsøking...

Handyman

Sitat fra: Lucaria på mandag 11. september 2023, klokken 11:55
Sitat fra: Handyman på søndag 10. september 2023, klokken 17:28
Sitat fra: Lucaria på torsdag 07. september 2023, klokken 17:26
Sitat fra: Handyman på torsdag 07. september 2023, klokken 08:54
Sitat fra: Klykken på torsdag 07. september 2023, klokken 08:15
Sitat fra: Lucaria på onsdag 06. september 2023, klokken 15:39Jeg syns det er lettere med styring i "sport"-modus da jeg opplever fæarre korrigeringer. De som er der blir tyngre dog.
Kjører med Sport jeg også av samme årsak. Blir mer "stabil". :)
Høres veldig merkelig ut. Kanskje dere bør få sjekket styringen.

Jeg har aldrig klagat på dette og har aldrig sagt att jeg opplever noe feil med min bil. Vad mener du jeg skal si til servicesentret?
Si det du sa i ditt innlegg som diskuteres her. Det høre nemlig ikke normalt ut.
Det er etter min mening helt normalt at man kan komma undan med færre korrigeringer på en hardere styring da en lett styring i høy fart er enklere å overkorrigere (slik at det blir flere korrigeringer).

Jeg ser ingen vits å melde til Tesla at det er forskjell mellom "sport" og "komfort".
Ved kjøring "rett frem" er det ingen forskjell mellom de ulike styremodusene. Det er først ved større utslag at man kan merke forskjell. At man blir trett av å kjøre rett frem pga. korrigeringer er IKKE normalt. En finger i rattet er i teorien nok.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucaria

Jeg har ikke skrevet at jeg blir trøtt eller at det er noen forskjell mellom modusene når man ike rører rattet. Kun at det er en forskjell mellom modusene, og at jeg personlig opplever det bedre å benytte sport på langkjøring.

Siden det er forskjell mellom de, så er det også naturlig at man kan foretrekke den ene framfor den andre utan att det for den delen er noe feil med bilen.



Handyman

Sitat fra: Lucaria på tirsdag 12. september 2023, klokken 17:57Jeg har ikke skrevet at jeg blir trøtt eller at det er noen forskjell mellom modusene når man ike rører rattet. Kun at det er en forskjell mellom modusene, og at jeg personlig opplever det bedre å benytte sport på langkjøring.

Siden det er forskjell mellom de, så er det også naturlig at man kan foretrekke den ene framfor den andre utan att det for den delen er noe feil med bilen.
Slik jeg har lest kommentarene dine har jeg tolket deg til at du har opplevd de samme problemene som kjerts. Det skal jo ikke oppleves slik. Jeg har tydeligvis misforstått deg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucaria

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. september 2023, klokken 20:10
Sitat fra: Lucaria på tirsdag 12. september 2023, klokken 17:57Jeg har ikke skrevet at jeg blir trøtt eller at det er noen forskjell mellom modusene når man ike rører rattet. Kun at det er en forskjell mellom modusene, og at jeg personlig opplever det bedre å benytte sport på langkjøring.

Siden det er forskjell mellom de, så er det også naturlig at man kan foretrekke den ene framfor den andre utan att det for den delen er noe feil med bilen.
Slik jeg har lest kommentarene dine har jeg tolket deg til at du har opplevd de samme problemene som kjerts. Det skal jo ikke oppleves slik. Jeg har tydeligvis misforstått deg.

Ja nei jeg opplever ikke noen problemer. Men jeg syns sport er bedre, foruten just ved parkering. Jeg syns det er veldig fint at man kan velge.  :)


kjerts

Prøvekjørte en annen Model Y litt i går, og førsteinntrykket er at den er like frakoblet underlaget som min. Altså ingen tilbakemelding eller sporing som kjennes på rattet. Har ikke prøvd langkjøring og høy hastighet, men antar det er likt. Det er kanskje derfor folk er så glad i autopilot. Den gjør jobben jeg synes er slitsom og masete.

Har også en klunkelyd i forstillingen som verkstedet ikke klarer å høre. Lyden har vært der siden bilen var ny, og jeg har bare trodd at bilen skulle høres så billig ut. Typisk gammelbil-lyd med slitne foringer. klunk når hjulet blir vektløst etter en hump. Tydelig på vaskebrett og ujevnheter på vinterføre. Hadde håpet at det var en sammenheng som skulle gjøre styringa til en drøm samtidig.

geear

#25
Har klunkelyden (du beskriver det samme jeg opplever så antar det er den samme) i min Y P også, sånn har den vært siden den var ny og Tesla bekreftet umiddelbart at det var som det skulle være. Typisk sånn et linkene til stabstagene høres ut når de er slitte og har slark i en kule eller to.

Enda mer plagsomt for min del er den der stygge bremseskjoldaktige lyden som kommer 10 til 300 meter etter start på hver tur. Spjoing...

Klykken

Sitat fra: geear på torsdag 14. september 2023, klokken 10:15Enda mer plagsomt for min del er den der stygge bremseskjoldaktige lyden som kommer 10 til 300 meter etter start på hver tur. Spjoing...
hehe, bremserensen det, antageligvis. :P
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

eltex

Jeg vet ikke, men gjetter at biler som kan overstyre rattet har egne motorer som er "med" på styringen. Den følger derfor ikke spor i veibanen så lett. Ellers føler jeg at "comfort" styremodus ble litt for lett at man fikk store utslag fordi servoen er litt for ivrig med å hjelpe på små bevegelser. Da ble det litt mye vinglete kjøring. Nå kjører jeg på "standard" og føler bilen oppfører seg bedre da, spesielt på langkjøring.
Tesla ModelY LR 23

Handyman

Sitat fra: eltex på lørdag 16. september 2023, klokken 12:05Jeg vet ikke, men gjetter at biler som kan overstyre rattet har egne motorer som er "med" på styringen. Den følger derfor ikke spor i veibanen så lett. Ellers føler jeg at "comfort" styremodus ble litt for lett at man fikk store utslag fordi servoen er litt for ivrig med å hjelpe på små bevegelser. Da ble det litt mye vinglete kjøring. Nå kjører jeg på "standard" og føler bilen oppfører seg bedre da, spesielt på langkjøring.
Det kalles servostyring ;-) På Teslaer sitter det en elektromotor på selve styresnekka som via et belte driver en "mutter" direkte på en gjenget del av tannstanga. Det er ingenting servo rattstammen.
Ulike servoer har ulike egenskaper angående feedback fra underlaget.

https://youtu.be/vUz1tjGGQU4?t=313
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA