2025.38.x

Startet av sjokomelk, lør 11. okt 2025, kl. 10:59

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: førategangtesla på søn 26. okt 2025, kl. 16:36Tesla vision var/er enkelt og greit kun et kostnadsbesparende grep fra tesla er min mening og fungerer ikke like bra som sensorer, ei heller er det like trygt. Tesla vision skinner derimot ved å kunne se fortauskanter og tesla vision sammen med sensorer hadde vært knallbra. Tesla vision alene derimot er ikke like bra i min mening når det betyr at kamera må være rent eller helt tørt for å fungere tilfredsstillende.

Vel, noen ganger ser den fortauskanter. Andre ganger ikke. På gårdsplassen der Y'en parkeres bortimot daglig er det avgrenset med kantstein. Den er ca 8 cm høy. BMW'en med sine parkeringssensorer markerte denne bortimot hver gang på augmented reality (frontkamera/bakkamera med overlay).
Y'en er mer bingo. Noen ganger kommer den opp som en avgrensning (er snakk om asfalt - kantstein - gress, så kameraløsning burde definitivt tolket det korrekt hver gang). Andre ganger tror den at gresset også er parkeringsplass.
Samme også med et parkeringshus hvor det ofte parkeres. Der er det "autovern" foran veggen. Her også er det bingo om den oppfatter autovernet som en hindring eller ei.

Når det er sagt så stoler jeg i utgangspunktet aldri helt på hverken tradisjonelle sensorer eller på vision. Begge gir sine feiltolkninger.

turfsurf

Sitat fra: førategangtesla på søn 26. okt 2025, kl. 16:36Fint at dere er fornøyde, men i min bok er ikke fjerning av sensorer som klarer å se bak med relativt bra nøyaktighet selv om bilen er våt eller skittent en god ting, spesielt ikke når det erstattes med kamerabasert løsning som i utgangspunktet trenger å se for å kunne fungere tilfredsstillende.

Enig i det, de burde hatt på plass rengjøring av ryggekamera. Kanskje de ikke gidder siden i USA er det vanlig (pålagt i en del stater) å kjøre inn i parkeringsplasser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på søn 26. okt 2025, kl. 08:40Rart at du har så mye problemer med auto viskerne, det eneste problemet vi har med de er at de kan gå litt for ofte når det er våt vei men ikke regner.

For meg er det følgende:
- Viskerne går støtt og stadig på knusktørr frontrute. Ett, to eller tre visk som regel.
- Ofte kan den vente lenge før den setter på første visk når det regner
- Ved relativt mye regn går den over i intervall i stedet for hurtigvisk. Må da manuelt sette de til hurtigvisk.


førategangtesla

Sitat fra: SurSnasen på ons 29. okt 2025, kl. 09:26
Sitat fra: turfsurf på søn 26. okt 2025, kl. 08:40Rart at du har så mye problemer med auto viskerne, det eneste problemet vi har med de er at de kan gå litt for ofte når det er våt vei men ikke regner.

For meg er det følgende:
- Viskerne går støtt og stadig på knusktørr frontrute. Ett, to eller tre visk som regel.
- Ofte kan den vente lenge før den setter på første visk når det regner
- Ved relativt mye regn går den over i intervall i stedet for hurtigvisk. Må da manuelt sette de til hurtigvisk.



Har mest problemer med at viskerene går alt for fort selv ved yr eller lite regn, samt den fortsetter å viske 15 sekunder på tørr rute når jeg eksempelvis kjører inn i en tunell i regnvær. Hender at den en gang i blant tar et visk eller to på tørr rute men det er helst når jeg har glemt å skru av autoviskerene fordi det ser jeg på som nødvendig for å beholde frontruta mest mulig fri for småriper 😂

OlaM

Det er jo synd å anbefale det fordi viskerautomasjonen er dårligere enn en Golf fra 1999, men S3XY Buttons er ganske kjekt. Du kan konfigurere de på en del forskjellige måter. Commanderen holder viskere av hvis du har skrudd dem av. Du ser at den lille menyen for viskerhastighet dukker opp hvis du f.eks. har på TACC, bilen ønsker å viske, men Commanderen nekter.

Den kan være nok å ha ett trykk for på (f.eks. direkte til andre intervall) og så et annet trykk for helt av, så kan du bruke viskerknappen og rullehjulet til å endre ellers. Jeg harb satt det opp med masse greier på trykk-og-hold, dobbelklikk etc.

Det ville vært enda bedre om de bare funket skikkelig. Synes auto har blitt litt bedre i regn det siste, den har gått fra å viske altfor lite til litt for lite. Samtidig har (avvergede) tørrvisk blitt litt hyppigere.
'21 3LR

sfinxern

Hei,

Jeg er på versjon 2025.32.6 nå og får til stadig beskjed om å laste ned og installere 2025.38.8.

Laster ned og installerer, men så dukker den opp igjen gang på gang. Har forsøkt å resette (scrollehjul), men hjelper ikke.

Flere som erfarer dette? Har en 2019 Model X.
2019 Tesla Model X 100D
X - 2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
X - 2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

sjokomelk

Sitat fra: sfinxern på tor 13. nov 2025, kl. 13:24Hei,

Jeg er på versjon 2025.32.6 nå og får til stadig beskjed om å laste ned og installere 2025.38.8.

Laster ned og installerer, men så dukker den opp igjen gang på gang. Har forsøkt å resette (scrollehjul), men hjelper ikke.

Flere som erfarer dette? Har en 2019 Model X.
Meld inn sak til Service. Er antageligvis noe som har gått litt i vranglås i MCUen din. Tesla kan gå inn og rense opp og dytte oppdateringen til deg på nytt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA