Resonans i ratt Model Y LR 2022

Startet av Stig-Arne, mandag 27. mars 2023, klokken 07:47

« forrige - neste »

Stig-Arne

Hei

Min Model Y, hentet ut sept. 2022 har en litt irriterende resonsans ved 75-80 km/t
Lyden man hører kommer fra venstre side foran, og samtidig som lyden kommer så kjenner man en ørliten resonans i rattet.

Har mine mistanker om at det er dekkene, piggfrie Nokian Hakka R3 som er årsaken, så er spent når sommerhjulene skal på om en mnd tid.

Er det andre som opplever lignende?

Klykken

Har vært snakk i at Nokian-dekkene (piggfri) lager litt uling før de blir innkjørt. Har selv piggdekk fra samme fabrikant og de støyer "som normalt" (altså helt forjævlig).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Klykken

Ubalanse vil merkes med vibrering i rattet.

Hvordan er dekktrykket ved kalde hjul?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Stjerneglis

Nokian har vel aldri prioritert støy vs veigrep. Jeg har fortsatt vonde minner fra barndommen på 80-tallet der vi satt i baksetet i Toyota med Nokian Hakkapelita piggdekk. Dette kurerte meg for all bruk av piggdekk på mine egne biler. Aldri mer.

R3 piggfrie uler betydelig under 60 km/h. Over dette normaliseres støybildet.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Rosstopher

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 27. mars 2023, klokken 08:30Ubalanse i et hjul ?

Med mindre det skjer kun ved pådrag, kun ved bremsing eller kun med kalde dekk så støtter jeg denne. Beste måten å feilsøke er som du er inne på å bytte til sommerdekk og se om det bedrer seg (evt. flytte rundt på vinterhjula og se om vibrasjonen flytter seg).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Stig-Arne

Sitat fra: Klykken på mandag 27. mars 2023, klokken 08:19Har vært snakk i at Nokian-dekkene (piggfri) lager litt uling før de blir innkjørt. Har selv piggdekk fra samme fabrikant og de støyer "som normalt" (altså helt forjævlig).

Har hørt mye snakk om at spesielt R3 har laget en del støy. Så derfor jeg egentlig ikke orker å bruke mye tid på dette når det er en knapp mnd igjen før sommerhjulene skal på.
Men med min forrige bil, som var en Model X, kjørte jeg 4 sesonger på R2, og var aldri borti samme lyden.

Stig-Arne

Sitat fra: Klykken på mandag 27. mars 2023, klokken 08:35Ubalanse vil merkes med vibrering i rattet.

Hvordan er dekktrykket ved kalde hjul?


Trykket er på 42 PSI på kalde hjul.
Ubalanse er ingen umulighet, men har aldri vært borti denne "vibrasjonen", da den er så ørliten og ganske høy frekvens på. Har også lurt på om hjulet kan være trappet pga. skjev hjulstilling. Men har ikke klart å kjenne noe i mønsteret.

Stig-Arne

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 27. mars 2023, klokken 09:40Nokian har vel aldri prioritert støy vs veigrep. Jeg har fortsatt vonde minner fra barndommen på 80-tallet der vi satt i baksetet i Toyota med Nokian Hakkapelita piggdekk. Dette kurerte meg for all bruk av piggdekk på mine egne biler. Aldri mer.

R3 piggfrie uler betydelig under 60 km/h. Over dette normaliseres støybildet.

Lyden er ikke så ille under 60. Da er all resonans og lyd borte. Men bikker man 75 så både høres det og kjennes. Mest bare irrterende.
Selv Model 3`en som går på piggdekk er mer behagelig på akkurat dette

Radial

Hadde noe ala dette på vår Y også, og da med Michelin x-ice north 4 pigg.

Skuffa som jeg ble, da disse skulle være veldig stillegående for piggdekk å være.

Men, etter 1 sesong så var dekka blitt veldig mye bedre, og resonans var ikke ett tema lenger.
Nå er de helt resonans-frie (2. vinteren nå).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 27. mars 2023, klokken 18:03
Sitat fra: Klykken på mandag 27. mars 2023, klokken 08:35Ubalanse vil merkes med vibrering i rattet.

Hvordan er dekktrykket ved kalde hjul?


Trykket er på 42 PSI på kalde hjul.
Ubalanse er ingen umulighet, men har aldri vært borti denne "vibrasjonen", da den er så ørliten og ganske høy frekvens på. Har også lurt på om hjulet kan være trappet pga. skjev hjulstilling. Men har ikke klart å kjenne noe i mønsteret.

Hos oss var hjulstillinga feil fra bilen var ny. Slet nesten ut innsiden på sommerhjula etter én og en halv sesong. Fikk hjulstillingen rettet opp på reklamasjon, men ingen nye dekk selvsagt. Kjente vibrering i 90++kmt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Stig-Arne

Sitat fra: Radial på tirsdag 28. mars 2023, klokken 05:44Hadde noe ala dette på vår Y også, og da med Michelin x-ice north 4 pigg.

Skuffa som jeg ble, da disse skulle være veldig stillegående for piggdekk å være.

Men, etter 1 sesong så var dekka blitt veldig mye bedre, og resonans var ikke ett tema lenger.
Nå er de helt resonans-frie (2. vinteren nå).

Interessant. Kommer til å sette forhjula bak neste vinter og bakhjulene frem. Så får se hvordan bilen oppfører seg da. Samt så får jeg jo en god referanse når jeg legger om til sommerhjul om en mnd tid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA