Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla-sjåfør nektet å betale fartsbot fordi bilen leser skilt

Startet av Motorwatt, mandag 27. februar 2023, klokken 09:04

« forrige - neste »

Motorwatt

En mann fra Haugesund ble målt til 70 kilometer i timen i 60-sonen , men nektet å vedta forelegget. Årsak: Bilen han kjørte leser fartsskilt. I retten forklarte mannen at bilen han kjørte, en Tesla, leser fartsskilt og tilpasser farten etter disse. Han mente derfor at målingen måtte være feil.

– Retten fester ikke lit til tiltaltes forklaring om at han ikke kjørte over lovlig fartsgrense da lasermålingen ble utført, står det i dommen fra tingretten.


🤣

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Tipper det er nok dommere som kjører Tesla til at de vet hvor dårlig det der er. Av og til så ser du jo riktig skilt passere på skjermen, men bilen bryr seg ikke likevel.
'21 3LR

Motorwatt

Dette var vel rimelig fåfengt, og helt unødvendig bruk av rettsapparatet. Det må ha vært Tesla-sjåførens absolutt første tur med bilen hvis han ikke tidligere har lagt merke til at fartsgrenselesing og Tesla nærmest er som sjansespillet Lotto.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Daniel_0007

Syns det er latterlig at tesla ikke klarer å lese skilt når f.eks opel har hatt det siden 2008. Ja jeg vet de kan lese skilt i statene men når de selges i Norge så bør de klare å lese norske skilt og.
Model 3 2019 LR Rwd

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på mandag 27. februar 2023, klokken 09:34
Dette var vel rimelig fåfengt, og helt unødvendig bruk av rettsapparatet. Det må ha vært Tesla-sjåførens absolutt første tur med bilen hvis han ikke tidligere har lagt merke til at fartsgrenselesing og Tesla nærmest er som sjansespillet Lotto.
I lotto er sjansen til å vinne 1 - 1.000.000.
Tydelig at du ønsker å snakke ned Tesla. Jeg erfarer at det er godt over 75% sjanse for at Tesla leser fartskilt. Der jeg kjører i det daglige leser Tesla over 90% av fartsskiltene.
Så sammenligningen med lotto er i hvert fall helt feil :)
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Motorwatt

Men så er det slik med Tesla at det alltid er de største fansene som får de beste bilene. 🤣🤣
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Mannen burde få en ekstra smell fordi han helt klart skylder på bilen.

Det er han selv som er ansvarlig..
Men noen prøver seg alltid dessverre

Handyman

Min erfaring er at bilen leser de aller fleste skiltene, men at den ikke alltid justerer hastigheten etter dem. Det gjelder oftest ved øking av fartsgrensene. Da henger bilen igjen i feks. 60 lenge etter at det har blitt 80, selv om den viser ny hastighet på skjermen i bilen. Irriterende og merkelig oppførsel. Flere steder jeg opplever dette har "aldri" fartsgrensene vært endret, men at feilen på ett tidspunkt kom i bilen. Det rare er at ved midlertidige hastigheter, som feks. veiarbeid, så reguler den som regel hastigheten som den skal.

Stakkaren som fikk fartsbot lever kanskje etter mottoet: "det er lov å prøve seg". Uansett; sløsing med felleskapets ressurser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Sitat fra: Handyman på mandag 27. februar 2023, klokken 10:24
Min erfaring er at bilen leser de aller fleste skiltene, men at den ikke alltid justerer hastigheten etter dem. Det gjelder oftest ved øking av fartsgrensene. Da henger bilen igjen i feks. 60 lenge etter at det har blitt 80, selv om den viser ny hastighet på skjermen i bilen. Irriterende og merkelig oppførsel. Flere steder jeg opplever dette har "aldri" fartsgrensene vært endret, men at feilen på ett tidspunkt kom i bilen. Det rare er at ved midlertidige hastigheter, som feks. veiarbeid, så reguler den som regel hastigheten som den skal.

Stakkaren som fikk fartsbot lever kanskje etter mottoet: "det er lov å prøve seg". Uansett; sløsing med felleskapets ressurser.

I utgangspunktet skal dette fungera slik: Dersom ein har valt å setta Autopilot-fart etter fartsgrensa, så vil bilen på landeveg (ikkje motorveg, der justerast aldri farten), justerast farten opp og ned etter det han oppfattar er fartsgrensa, basert på kartdatabase eller skiltlesing. MEN: Bilen vil aldri setta høgare fart enn det ein sjølv tidlegare har sett. Det vil sei at dersom ein sette farten i ein 70-sone og det blir 80, så vil ikkje farten auka. Ein må då manuelt stadfesta ny fartsgrense.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Handyman

Sitat fra: Thalgar på mandag 27. februar 2023, klokken 11:03
Sitat fra: Handyman på mandag 27. februar 2023, klokken 10:24
Min erfaring er at bilen leser de aller fleste skiltene, men at den ikke alltid justerer hastigheten etter dem. Det gjelder oftest ved øking av fartsgrensene. Da henger bilen igjen i feks. 60 lenge etter at det har blitt 80, selv om den viser ny hastighet på skjermen i bilen. Irriterende og merkelig oppførsel. Flere steder jeg opplever dette har "aldri" fartsgrensene vært endret, men at feilen på ett tidspunkt kom i bilen. Det rare er at ved midlertidige hastigheter, som feks. veiarbeid, så reguler den som regel hastigheten som den skal.

Stakkaren som fikk fartsbot lever kanskje etter mottoet: "det er lov å prøve seg". Uansett; sløsing med felleskapets ressurser.
I utgangspunktet skal dette fungera slik: Dersom ein har valt å setta Autopilot-fart etter fartsgrensa, så vil bilen på landeveg (ikkje motorveg, der justerast aldri farten), justerast farten opp og ned etter det han oppfattar er fartsgrensa, basert på kartdatabase eller skiltlesing. MEN: Bilen vil aldri setta høgare fart enn det ein sjølv tidlegare har sett. Det vil sei at dersom ein sette farten i ein 70-sone og det blir 80, så vil ikkje farten auka. Ein må då manuelt stadfesta ny fartsgrense.
Dette kjenner jeg veldig godt til, og burde selvfølgelig skrevet at det ikke henger sammen med de tingene du beskriver.
Langt trykk ned gir ikke riktig fart, siden bilen mener det fortsatt er 60 til tross for at den visualiserte ny fart helt riktig. Antar at det da er kartdata som overstyrer skiltingen. Men dette er altså ikke konsekvent.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA