Svart boks i nye biler

Startet av førategangtesla, mandag 27. juni 2022, klokken 18:45

« forrige - neste »

førategangtesla

Leser på dinside at:

Fra 6. juli får nye biler en «svart boks» som skal overvåke kjøringen din. Også «fartssperre» og uttak for alkolås blir standard.

Noen som vet noe om dette? Merkelig at jeg ikke har lest noe om dette tidligere. Se artikkelen :

https://www.google.com/amp/s/dinside.dagbladet.no/motor/svart-boks-i-nye-biler/75925099/amp

Nå vet jeg ikke om de mener at dette var gjelder nye modeller og oppdaterte modeller som trenger ny typegodkjenning, eller om dette da kun gjelder sikkerhetsutstyret.

Nå har jeg bestilt en ny Tesla model 3 performance som blir levert oktober-desember, vil jeg da få en svart boks og fartssperre osv?

RJK

Fra artikkelen du lenket til:

"Fra i sommer gjelder de nye kravene om sikkerhetsutstyr for alle nye modeller som kommer på markedet, samt oppdaterte modeller som trenger en ny typegodkjenning. Fra 2024 må alle nye biler som selges ha dette utstyret."

Dette betyr at biler som allerede er typegodkjent, ikke trenger å ha dette installert før 1.1.2024. Det vil dog komme på nye modeller allerede i år. Men igjen, er bilene typegodkjent uten, så vil de nok falle under regelen som sier 2024. Tross alt må produsentene ha en viss tid på å klargjøre for slikt.

Du kan derfor se bort fra at Tesla legger til dett nå, også med tanke på chip-mangelen. Og i og med at typegodkjenning tar en viss tid, kan det godt være flere modeller som kommer etter 06.07.2022 som allerede er godkjent og da slipper dette kravet.

Tror nesten jeg må vurdere å skifte bil snart, bare for å få en av de siste uten slikt utstyr... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

førategangtesla

Takk for betryggende svar. Det er ikke det at man skal råkjøre, eller kjøre med promille, men det er helst at man får det tredd ned over hodet. Kikker litt rundt på flere artikler og det virker heldigvis ikke som om det har tilbakevendende kraft.

Jeg pleier å følge litt med på bilnyheter men dette har jeg ikke fått med meg før nå.

RJK

Bruker stortsett å holde fartsgrensa etter GPS + lite tillegg når man er på 80+ fartsgrenser. Langt i fra råkjøring, bare at jeg synes fartsgrensene er vel lave for sommerkjøring. På vinter kan det dog hende jeg ligger under fartsgrensa.

Det som bekymrer meg, er at vi sier vil lever med frihet, men på stadig flere områder skal vi overvåkes, som om man forventer at alle er lovbrytere, og man må kontrolleres i hytt og pine.

Ser de snakker om alkolås og skriver som om det er noe som bare skal være være for folk som allerede er dømt for promillekjøring. Men vi vet to ting:

1) Å promillekjøre gjør man kanskje bare en gang av naturlige årsaker, og da er det ofte for seint om ulykke skjer. Så en gang vil være den første.
2) Vi har nok av reguleringskåte folk i styre og stell, og i diverse interesse-organisasjoner. Det vil derfor være å forvente at disse vil kreve alko-testere i alle biler.

At man ikke drikker, eller drikker sjeldent og lite når man drikker, og ordner seg på forhånd, vil man rett og slett ikke ta hensyn til. Utstyret er dyrt, og for ganske mange helt unødvendig.

Nå vil sikkert noen angripe meg for å ville sette sikkerhet til side til fordel for en frihet som kan drepe andre. Men jeg mener at man skal ha frihet under ansvar som en rød tråd. Alt kan ikke løses med forbud og kontrollvirksomhet på ett og alt.

Og hvor skal grensa settes, når man og vet at lovmakerne i mange tilfeller har liten respekt for de lovene og reglene man mener alle andre skal leve under.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA