Erfaringer

Startet av hELgenen, søndag 27. april 2025, klokken 20:20

« forrige - neste »

hELgenen

Noen som har erfaring med iX1 - er det en trygg og driftsikker bil?

Planlegger å bytte ut en av el-bilene med en slik etter å ha vurderte ymse kandidater.
Rekkevidden er begrenset, men dette blir ikke langtur bilen for oss uansett så er ikke så
opptatt av voldsom rekkevidde. Men bilholdet skal være enkelt og forutsigbart - ikke noen
ekstra turer på verksted osv...

aviocat

God erfaring etter 2 år.
Anbefales også av ADAC. Ta en prøvetur om den dekker transport og plassbehov.
I-Pace SE solgt
BMW iX1

MinID

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. april 2025, klokken 20:20Noen som har erfaring med iX1 - er det en trygg og driftsikker bil?

Planlegger å bytte ut en av el-bilene med en slik etter å ha vurderte ymse kandidater.
Rekkevidden er begrenset, men dette blir ikke langtur bilen for oss uansett så er ikke så
opptatt av voldsom rekkevidde. Men bilholdet skal være enkelt og forutsigbart - ikke noen
ekstra turer på verksted osv...

[/quot
Sitat fra: hELgenen på søndag 27. april 2025, klokken 20:20Noen som har erfaring med iX1 - er det en trygg og driftsikker bil?

Planlegger å bytte ut en av el-bilene med en slik etter å ha vurderte ymse kandidater.
Rekkevidden er begrenset, men dette blir ikke langtur bilen for oss uansett så er ikke så
opptatt av voldsom rekkevidde. Men bilholdet skal være enkelt og forutsigbart - ikke noen
ekstra turer på verksted osv...


Fruen har denne. God å kjøre, god awd. Litt små skjermer. Gode seter og 360 kamera. Hatt bilen en rekke ganger pga at massasje funksjonen har satt ut korsryggen på maks. Var umulig å kjøre med. Det tok 4 verkstedbesøk før de klarte å fiske det. Synes kjørelengden er litt for kort. Skulle hat 10 mil mer på wltp. Byttet begge lekeledd forran etter 2 år. Litt dårlig lakk? Steinsprut ses like godt som på tesla ;).
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

hELgenen

Kjøpte denne til fruen og den har vi hatt noen uker nå.

Jeg har selv fått brukt den litt og sitter igjen med følgende generelle inntrykk:

Den er svært oversiktlig,lettkjørt og alt er enkelt å sette seg inn i.

Dekktrykket kan variere fra 2.3 til 3.0 avhengig av last....Det fremstår noe ekstremt mhp utfallsrom - men landet da på 2.5. Med 2.5 bar så synes jeg bilen fortsatt støyer en del fra dekkene - man føler asfaltens
ujevnheter i bilen med 2.5 i dekk og det hjulopphenget som er der. Dette er en fully charged - ikke super charged - så det er 18 tommer dekk. Det burde egentlig gitt mer komfort trodde jeg. (Prøvekjørte en supercharged med 19")

Lydisolering er midt på treet.

Hva er best/verst med bilen?

Verst : bakdørene - det føles ut som de er plukket opp fra en billig Toyota Yaris. Fordørene er litt bedre,men det oser ikke kvalitet av lyden når man slenger igjen døren. Det er derimot ingen ulyder under kjøring fra noen sted på bilen. Det er som forventet fra BMW.

Det beste : Oversikten og måten bilen er å håndtere .

Forbruket er omtrent som ID.4 - men rekkevidden er jo mindre pga mindre batteri. Det som skiller ID.4 og denne er at forbruket fra start er lavere på ix1. ID.4 begynner gjerne med høyere forbruk og kjører du korte turer så ender ID.4 med høyere forbruk. Kjører du 4-5 mil - så ender de likt. Mao - bilen har lavt forbruk på småkjøring - og det matcher bra vår bruk av denne bilen.

Valget stod mellom IX1, en Volvo EX30 og Polestar 2 - det ble BMW fordi det føltes tryggere der og da.
De 2 andre er sprekere biler der Polestar 2 er en anelse dyrere med vesentlig lengre rekkevidde og opplevd kvalitet. Til slutt stod det mellom P2 og IX1 og siden rekkevidden ikke var så kritisk her så ble vi enige om å prøve BMW denne gangen. Annet som telte i BMW sin favør var at den er enklere å gå inn i enn å sette seg ned i enn P2. Volvo ble rett og slett vraket fordi usikkerheten rundt sikkerhet på denne mhp denne Sandvika saken. Jeg stoler ikke lenger på Volvo - så om det er noen der ute fra Volvo så vet dere nå at dere mister kunder fordi dere ikke har vist nok seriøsitet mhp å følge opp den saken!


turfsurf

Gratulerer med ny bil, iX1 ser bra ut. Noen grunn til å velge iX1 over iX2, eller var det bare preferanser?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. juli 2025, klokken 18:02Gratulerer med ny bil, iX1 ser bra ut. Noen grunn til å velge iX1 over iX2, eller var det bare preferanser?

iX1 fremstod litt mer praktisk.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 06. juli 2025, klokken 19:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. juli 2025, klokken 18:02Gratulerer med ny bil, iX1 ser bra ut. Noen grunn til å velge iX1 over iX2, eller var det bare preferanser?

iX1 fremstod litt mer praktisk.
Hehe, jeg ville valgt motsatt av samme grunn (slipper møkkete bakrute).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA