Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

GTX i elgtest - ikke helt bra!

Startet av Bjoris, søndag 30. januar 2022, klokken 09:22

« forrige - neste »

Olemann

Synes denne testen sier mye bra, ref. nederst.

GTX er traust OG komfortabel.  Har selv kjørt den på bane og kjenner igjen det som beskrives.  Den er den beste "cruiseren" i dette følget. Den er heller ikke lett å ratte raskt/presist, pga. opplevd tungt og samtidig litt svampete rattoppsett. Men, på comfort blir Tesla som å sitte på baksetet i bussen sammenlignet med GTX.

GTX overstyrer det meste sjåføren vil gjøre om han havner på glattisen, bokstavelig talt, og jeg klarte ikke skru av mye av disse systemene.
Men, at bilen er farlig blir en drøy påstand.  Om man presser bilen slik noen av oss liker å gjøre på bane, i en vanlig situasjon, med barnebarna bak, så lider man av en type problematikk som ingen bil kan løse... :D

Omtalen av Ionic5 synes jeg mangler et vesentlig poeng, nemlig at den ved utnyttelse av de solide kreftene, spesielt i sving på dårlig vei, ikke er satt opp for å håndtere dem.  Jeg har kommet i farlige situasjoner med den bilen pga. vekt/dempere/oppsett.  De som har kjørt Kia eNiro vet hva dette handler om, selv om Ionic5 ikke er så dårlig som eNiro på dette.

Man må velge, jeg synes gocart er morsomt 3-4 ganger i året, men som bil valgte jeg derfor GTX  :)

https://elbil.no/banekjoring-avslorer-store-forskjeller/

Truls Antonsen

Det du beskriver stemmer også godt med elbilforeningens banetest med bl.a. Q4 også. Der hvor Q4 lot fører få litt "vinkel", tok id.4 kontroll og bremset ned.
Opplever samme forskjellen på vår egen id3 og etron 55.
Det som beskriver er "as designed", skal en drifte litt, må en kjøpe noe annet enn vw...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Løytnanten

Jeg ser at jeg i et tidligere innlegg på denne tråden har kommet i skade for å komme med en helt feilaktig påstand - denne: "GTX-en slår jo Dacia Spring med god margin  ;)"

Dette er dessverre veldig feil, og jeg beklager.

Her er resultatene fra testen utført av elbil24.no

Dacia Spring:
60 (63) – Ingen bistand av ESP, fører må korrigere for skrens.
65 (66) - Understeers og skrenser, men holder seg innenfor sporet. Ingen ESP.

ID.4 GTX:
60 (64) – Ingen ESP-innslag, og klarte seg ikke. Ingen grep i første sving. Understyrer.
65 – Understyrer og treffer koner. Går ikke gjennom.

https://www.elbil24.no/pro/test-13-nye-elbiler-i-elgtesten---se-de-store-forskjellene/75245631

Boikott My Ass

Bmw 530i G30

Trond.m

Foreslår at Løytnanten bytter inn den trojanske hesten sin med en Dacia Spring  8)

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på søndag 13. februar 2022, klokken 14:32
Foreslår at Løytnanten bytter inn den trojanske hesten sin med en Dacia Spring  8)
Trond.m - synes du det er greit at VW kaller bilen for GT(X) når den stryker og blir slått av Dacia Spring i elgtest?

Trond.m

Sorry, bruker ikke tiden på meningsløse diskusjoner.

Løytnanten

#22
Sitat fra: Trond.m på søndag 13. februar 2022, klokken 15:55
Sorry, bruker ikke tiden på meningsløse diskusjoner.
Men denne kommentaren kunne du altså bruke litt tid på, Trond.m?
"Foreslår at Løytnanten bytter inn den trojanske hesten sin med en Dacia Spring  8)"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA