Byttet batteri, har nå problemer med lading...

Startet av chrisworks, mandag 21. mars 2022, klokken 11:12

« forrige - neste »

chrisworks

Hei, tenkte å dele litt erfaringer med batteri bytte og lading.

Min 6år S85D hadde "Vehicle Shutdown" mitt på motorveien og feilen viste seg å være batteri relatert. Fikk beskjed på service at jeg måtte ha nytt batteri. (men fikk ikke nytt, fikk en refurb tror jeg)

Dette er fra service fakturaen: (men skjønner ikke helt hva de byttet)

HV battery and HV rapid mate vehicle side are replaced. New
firmware is installed and vehicle is tested for charging
capability- All functions are restored to design level.
Utført arbeid: HV Battery (Remove & Install)
Deler som er skiftet eller montert:
ASY,HV BATT,S3,BB,DUMO,REMAN,MDLS (1088934-01-E) 1.00
CLIP,PUSH-PULL,7.0 HOLE,20.0 OD,11.5L (1037218-00-B) 28.00
COVER,SKI,SIDE,REAR,BATT ENCLOS (1032386-00-C) 2.00
COVER,SKI,SIDE,MID,BATT ENCLOS (1032385-00-C) 2.00
COVER,SKI,SIDE,FRONT,BATT ENCLOS (1032384-00-C) 2.00
SEAT BACK GROMMET - LARGE (1016824-00-A) 2.00
ASY,HV HARN,HVBAT TO HVJB,GEN2 (1022565-10-G) Kostnadsdekning: Batterigaranti
1.00


Umiddelbart etter utlevering i Desember var lading veldig ustabil. Ville bare lade 5-10-15% av gangen. Nødvendigt å ta ut kabel og starte lading på nytt. Å trykke "Start lading" i bil eller app'en funket ikke. Dette holdt på i mange dage, men kunne ikke levere bilen inn pga vår juleferie planer. Etter flere uker slik ble det langsomt bedre.

Jeg har prøvd flere gange å lade til 100%, men kan ikke komme over 93%. Den kutter ut konsekvent på 93%. Etter hvert har jeg set 95% et par gange, men aldrig 100%.

Mitt gamle batteri kunne fint lade til 100% de gange jeg prøvde det.

Supercharging føles en del langsommere, men mitt gamle batteri hadde også blitt veldig tregt. Her er litt statistikk fra 3 SC sessions: Alle med SC som destination med batteriet varmet opp og ingen andre tesla som ladet på stolpene rundt.

SOC   kW
18   81
21   70
23   67
25   66
26   65
29   62
30   61
33   59
36   57
44   54
51   49

SOC   kW
50   55
51   53
56   44
61   38
70   29

SOC   kW
24   73
33   61
41   58
60   35
61   33
66   30

Noen som har erfaring med batteri bytte og evt input på min opplevelse?


Klykken

Virker som normal kurve +-10kW på et 85-batteri dette, altså. I korte byks får man over 100kW inn, men da med SOC lavere enn 10% normalt sett. Ellers er det vanlig med 90-110kW - SOC.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA