Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y

Startet av TerjeFjern, mandag 20. september 2021, klokken 15:02

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Takk for info folkens. Men dette virker unødvendig komplisert satt opp fra Tesla. Jeg hadde satt ladegrense til 100% da jeg ladet opp før jeg dro hjemmefra. Men nå sier dere at hvis jeg i Lyngdal hadde trykket 100% på nytt, etter å ha fått varsel om at det var rush-begrensninger, så hadde den fortsatt å lade forbi 80%. Det er jo et godt tips, men unødvendig tungvindt. Jeg skjønner intensjonen fra Tesla men litt tungvindt. Jeg får prøve dette neste gang jeg må lade i rushtiden. Satser på det blir lenge til ;)

Et spørsmål fra meg som nybegynner, ang kommentaren om Hokksund. Hokksund har 150 kW mens Notodden har 250 kW. Etter en stund med lading i Hokksund så jeg at den ladet med 63 kW. Spørsmålet er: Ville Notodden gitt meg høyere effekt, når det ser ut som at begrensningen egentlig var i batteriet?
Det er meningen at det skal være "vanskelig" som et insentiv til at du flytter deg raskere og slipper til andre hvis du kan.
Notodden ville gitt deg høyere effekt siden det er en V3 Supercharger (merket med 250kW i kartet). På Hokksund er det en gammel V2 (merket med 150kW). På V2 deler to og to stolper lader, så hvis du kobler til 1A og så kobler noen til 1B, så får dere bare maks 75kW hver. På V3 deler 4 stolper én lader, men kapasiteten er stor nok til at det ikke er begrensninger for noen. Så der kan det stå koblet til folk på 1A, 1B, 1C og 1D samtidig uten at det har noen innvirkning.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tmn

#31
Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Sitat fra: geear på onsdag 29. september 2021, klokken 10:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:20
Måten å løse det på, som nevnt av andre, er å justere ladegrensen opp til 100% (som jeg nevnte 20. september ;-)).
For ordens skyld så nevnte du å justere opp ladegrensa på forhånd, og det hjelper ikke noe, siden ladegrensa blir automatisk justert ned av Tesla når du plugger i en høyt trafikkert supercharger. Da må du justere det manuelt opp igjen for hver gang. ;)

Takk for info folkens. Men dette virker unødvendig komplisert satt opp fra Tesla. Jeg hadde satt ladegrense til 100% da jeg ladet opp før jeg dro hjemmefra. Men nå sier dere at hvis jeg i Lyngdal hadde trykket 100% på nytt, etter å ha fått varsel om at det var rush-begrensninger, så hadde den fortsatt å lade forbi 80%. Det er jo et godt tips, men unødvendig tungvindt. Jeg skjønner intensjonen fra Tesla men litt tungvindt. Jeg får prøve dette neste gang jeg må lade i rushtiden. Satser på det blir lenge til ;)

Tviler på at dette vil være noe som plager deg i det daglige uansett. Man lar ikke grensen ligge på 100% til vanlig bruk. Bør i alle fall ikke det. Tanken er at når du først er ute på tur, og derfor bruker superladernettet, så vil du som oftest ikke trenge noe mer for å komme deg videre til neste lader eller destinasjon. Så når de ser at en ladestasjon begynner å fylles opp så justerer de den ned slik at det raskere frigjøres stolper og flere får muligheten til å lade. Kall det vanskelig. Noen trenger å lade forbi 80%, det har jeg selv opplevd å måtte gjøre av ymse grunner, og da må man selv bare justere det. Det kommer jo en beskjed om at de automatisk justerer ned grensen til 80% så det burde ikke komme som noe overraskelse i alle fall, og denne grensen kan man, som andre påpeker, overstyre. Her er det bare å kjøre og kose seg :-)

sjokomelk nevner også det med v2 og v3 -ladere bra mtp. det å dele lader. En annen faktor for at du får lav hastighet etter å ha stått en stund er jo bare at du begynner å fylle batteriet. Bilen har en eller annen ladekurve.  Du får ofte god ladehastighet, gitt at batteripakken har optimal temperatur, ved lavt batterinivå. Jo lengre ut i ladinga og jo mer strøm du har fått vil den dabbe av, feks. etter 80% vil du ikke oppleve de raske hastighetene uansett. Dette er uavhengig av effekten på ladestolpa :-)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Handyman

Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Men dette virker unødvendig komplisert satt opp fra Tesla. Jeg hadde satt ladegrense til 100% da jeg ladet opp før jeg dro hjemmefra. Men nå sier dere at hvis jeg i Lyngdal hadde trykket 100% på nytt, etter å ha fått varsel om at det var rush-begrensninger, så hadde den fortsatt å lade forbi 80%. Det er jo et godt tips, men unødvendig tungvindt. Jeg skjønner intensjonen fra Tesla men litt tungvindt. Jeg får prøve dette neste gang jeg må lade i rushtiden. Satser på det blir lenge til ;)
Dette er en av de geniale tingene med Tesla. Svært lett å justere om man trenger mer en 80% på tur, noe man sjelden trenger. Måltid kan være et tilfelle, men å ladet fult gjør bare ladepausene lengre, og sliter mer på batteriet, og at man opptar ladestoplen mer enn nødvendig. Man bør først som sist legge bort "fossil-tvangstanken" om å "fylle tanken helt, når man først fyller". Det er litt uvant i starten, men med elbil tenker man annerledes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 29. september 2021, klokken 13:40
Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Men dette virker unødvendig komplisert satt opp fra Tesla. Jeg hadde satt ladegrense til 100% da jeg ladet opp før jeg dro hjemmefra. Men nå sier dere at hvis jeg i Lyngdal hadde trykket 100% på nytt, etter å ha fått varsel om at det var rush-begrensninger, så hadde den fortsatt å lade forbi 80%. Det er jo et godt tips, men unødvendig tungvindt. Jeg skjønner intensjonen fra Tesla men litt tungvindt. Jeg får prøve dette neste gang jeg må lade i rushtiden. Satser på det blir lenge til ;)
Dette er en av de geniale tingene med Tesla. Svært lett å justere om man trenger mer en 80% på tur, noe man sjelden trenger. Måltid kan være et tilfelle, men å ladet fult gjør bare ladepausene lengre, og sliter mer på batteriet, og at man opptar ladestoplen mer enn nødvendig. Man bør først som sist legge bort "fossil-tvangstanken" om å "fylle tanken helt, når man først fyller". Det er litt uvant i starten, men med elbil tenker man annerledes.

Når en fyller strøm på Notodden på en søndag (og skal til Stavanger) er det er bra eksempel på hvor du ønsker å dra den opp til maks, siden det ikke er andre superladere på vei til Stavanger. I tillegg tar det litt tid å gå bort til Shell, og se retro bensinstasjon på baksiden, og supermoderne på forsiden, og spise i dineren...har du den på 100 så rekker du gjerne bare akkurat tilbake før den når 100%. Sannsynligvis er det bare 1 eller 2 biler der, så du står ikke i veien for noen. Kina-Modell Y lader overraskende raskt mellom 70-100% sammenlignet med eldre amerikanskproduserte Teslaer. Før tok det en evighet på slutten...så en kunne kose seg med isen...men fortsatt veldig tregt i forhold til begynnelsen...bare ikke så tregt som før. Hadde jo masse strøm igjen da jeg kom frem til Stavanger, så det var ikke pga strømmen jeg ladet til 98%...det var pga maten...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

I USA har flere Model 3-eiere rapportert om høyere ladekraft gjennom hele registeret (Soc) på V3 vs V2-ladere. Men dette kan være annerledes på Kina-batterier. Hokksund synes jeg gikk tregt også på Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA