Hvor strøken er TMY

Startet av Hallgrim86, torsdag 26. august 2021, klokken 10:27

« forrige - neste »

Hallgrim86

Ser dessverre ut som Model Y som kommer til Norge sliter med panel-glipper som de øvrige Teslamodellene gjør.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

DagfinnN

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 26. august 2021, klokken 10:27
Ser dessverre ut som Model Y som kommer til Norge sliter med panel-glipper som de øvrige Teslamodellene gjør.
Ok - ingen andre har rapportert om det så vidt jeg har fått med meg.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Hallgrim86

Nei, men bildet er av bilen som blir gjennomgått av Teslabjørn.

Hallgrim86

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 26. august 2021, klokken 10:27
Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 10:04
Hvorfor dette utbruddet? Det er da et helt legitimt spørsmål? Gamle Tesla hadde dette problemet i 2013/14, jeg tipper Y ikke har utfordringer. Men spørsmålet er relevant. Jeg får Rød-Khmer/DDR/Stalin-følelse av slik kritikk, det burde være noe takhøyde her.
PGA totalmengden av negativitet fra vedkommende. Dette utsagnet her i seg selv er ikke farlig. Du kan bare lese selv og se på historikk. F.eks ødela vedkommende tråden om nye superladere med uendelig med innspill om å åpne opp nettverket.  Ikke irrelevant, men galt å ødelegge en ellers veldig interessant tråd. Det samme ble gjort i tråd om Nürnbergringen hvor Tesla ble slaktet moralsk. Lite interessant for de som var interessert i info om ringen. Ikke å glemme 100'vis av sider om bitcoin hvor Tesla ble klassifisert som verre enn verst for miljøet. Til og med i den lange tråden om nyttelast trekkes bitcoin inn.
Så ja, jeg sier i fra om at nok er nok. Som du ser så forsøker jeg å gjøre det på en vennlig måte også. Såpass takhøyde må du ha at du tåler at jeg sier i fra.
Men nok off - topic nå. Mye mer interessant å høre om opplevelser med bilen fra folk som har fått den. Ønsker ikke å ødelegge denne tråden her.

Her er et bilde fra en ny bil som skal ut til kunde, til info for nye kjøpere. Panel gaps er absolutt tilstede, husk å sjekke dette før overlevering. Ikke et "jeg hater tesla" innlegg, bilen er kjempefin og den kommer til å bli en bestselger.

Dette er bilen Teslabjørn går over:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

kirky

Ser ikke noe urovekkende der og tvert imot - alle som har sett alle vurdert bilen har sagt at kvaliteten er høy og dertil imponerende høy. Men tråden burde domineres av nye eieres inntrykk og det er ikke tilfelle nå :)
2023 Model S

Hamoa

Må sannelig si man blir smått skeptisk til å handle Modely Y når man leser her inne.
Var å så på bilen i går, og synes den så fin ut. God plass både i kupe og til last.
Nyttelast kan vel være et problem ser jeg, men igjen, hvor reelt vil det være. Har vel aldri tenkt ordet nyttelast i forbindelse med bil så langt i livet.
Største bekymring ved å bestille bil nå er vel det som evt. nevnes av mulige prisdropp.
Har det heldigvis ikke veldig travelt, men blir greit å oppgradere Leaf litt. 

Hallgrim86

Sitat fra: kirky på torsdag 26. august 2021, klokken 11:36
Ser ikke noe urovekkende der og tvert imot - alle som har sett alle vurdert bilen har sagt at kvaliteten er høy og dertil imponerende høy. Men tråden burde domineres av nye eieres inntrykk og det er ikke tilfelle nå :)

Åja, ja da er bildene sikkert manipulerte. Prøvde bare å informere nye eiere om noe de bør sjekke, da dette er et vedvarende problem. Et bilde som beviser alt fra panel-touch til 8mm gap er et noget sterkere argument enn hva du har hørt?

tornaldo

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 26. august 2021, klokken 12:02
Sitat fra: kirky på torsdag 26. august 2021, klokken 11:36
Ser ikke noe urovekkende der og tvert imot - alle som har sett alle vurdert bilen har sagt at kvaliteten er høy og dertil imponerende høy. Men tråden burde domineres av nye eieres inntrykk og det er ikke tilfelle nå :)

Åja, ja da er bildene sikkert manipulerte. Prøvde bare å informere nye eiere om noe de bør sjekke, da dette er et vedvarende problem. Et bilde som beviser alt fra panel-touch til 8mm gap er et noget sterkere argument enn hva du har hørt?

Panel-touch? Ser ikke noe panel som toucher noe annet der. Det er kanskje litt stor avstand ved panseret, men ikke noe de fleste ikke lever greit med.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Hamoa på torsdag 26. august 2021, klokken 11:59
Må sannelig si man blir smått skeptisk til å handle Modely Y når man leser her inne.
Var å så på bilen i går, og synes den så fin ut. God plass både i kupe og til last.
Nyttelast kan vel være et problem ser jeg, men igjen, hvor reelt vil det være. Har vel aldri tenkt ordet nyttelast i forbindelse med bil så langt i livet.
Største bekymring ved å bestille bil nå er vel det som evt. nevnes av mulige prisdropp.
Har det heldigvis ikke veldig travelt, men blir greit å oppgradere Leaf litt.

Har sett alle testene som har vært og har ikke hørt noen nevne skrangling før denne tråden. Derimot har noen nevnt at den virker svært godt skrudd sammen.
Var forøvrig en person som merket skrangling i sin Tesla, som inntil da hadde vært fantastisk. Etter Tesla-verkstedbesøket viste det seg at det lå en tom Pepsi Max boks i midtkonsollen.

Angående priser har Tesla vært de som har holdt seg best. Har vært 7 prisøkninger på nye Model Y siste år i USA. Bruktprisen derimot for en ca ett år Model Y er høyere enn nyprisen, siden de ikke klarer å lage ny fort nok. Viser at Model Y prisen i aller høyeste grad er konkurransedyktig mot andre bilmerker, og bør holde seg høy.
Tesla Model Y                         2021-

Hallgrim86

Sitat fra: tornaldo på torsdag 26. august 2021, klokken 12:21
Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 26. august 2021, klokken 12:02
Sitat fra: kirky på torsdag 26. august 2021, klokken 11:36
Ser ikke noe urovekkende der og tvert imot - alle som har sett alle vurdert bilen har sagt at kvaliteten er høy og dertil imponerende høy. Men tråden burde domineres av nye eieres inntrykk og det er ikke tilfelle nå :)

Åja, ja da er bildene sikkert manipulerte. Prøvde bare å informere nye eiere om noe de bør sjekke, da dette er et vedvarende problem. Et bilde som beviser alt fra panel-touch til 8mm gap er et noget sterkere argument enn hva du har hørt?

Panel-touch? Ser ikke noe panel som toucher noe annet der. Det er kanskje litt stor avstand ved panseret, men ikke noe de fleste ikke lever greit med.

De er nok ikke i kontakt, men det er forsvinnende lite klaring. Det kan medføre gnissing i karosseriplater, skal tåle store temperaturforskjeller og ytre påkjenninger. Poenget er at dette er tilstede ennå, til tross for at alle Teslavennlige testere har friskmeldt dette problemet.

Sjekk dette ved henting av bil slik at du ikke brenner deg slik veldig mange kunder har gjort tidligere. Tesla har satt klagerekord hos forbrukerrådet pga dette, det er ikke noe jeg finner på for å være ufin.

Jeg vil tro de fleste ønsker en tilnærmet rett bil.

Øyvind.h

Ser flere journalister skryte av finish og opplevd kvalitet (se eksempelvis videoen til Broom), så det virker som om Tesla har fått noenlunde kontroll på produksjonen. I hvert fall av Y fra Kina. Jeg ville ikke styrt unna Y på bakgrunn av antakelser om kvalitet i hvert fall.

Leter jeg etter panelgaps finner jeg det også på tyske biler, så jeg kjenner at jeg ikke er like opptatt av dette som for 6-7 år siden. Til sammenligning kunne jeg stappe en tommel inn mellom luke og karosseri på min S85 fra 2013, så verden går fremover.

IX3 er en helt annen bil, på godt og vondt. Og den er lett å selge om en har lyst til å prøve noe annet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hallgrim86

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. august 2021, klokken 12:59
Ser flere journalister skryte av finish og opplevd kvalitet (se eksempelvis videoen til Broom), så det virker som om Tesla har fått noenlunde kontroll på produksjonen. I hvert fall av Y fra Kina. Jeg ville ikke styrt unna Y på bakgrunn av antakelser om kvalitet i hvert fall.

Leter jeg etter panelgaps finner jeg det også på tyske biler, så jeg kjenner at jeg ikke er like opptatt av dette som for 6-7 år siden. Til sammenligning kunne jeg stappe en tommel inn mellom luke og karosseri på min S85 fra 2013, så verden går fremover.

IX3 er en helt annen bil, på godt og vondt. Og den er lett å selge om en har lyst til å prøve noe annet :)

Det er sant, det er helt opp til hver enkelt å avgjøre hvor viktig sånt er. Jeg ville bare vise at det er fortsatt problemer med dette, basert på bilder og video. Utover dette må jeg si at bilen er kjempefin, spesielt i den blåfargen. Er nok mange spente og glade nye bileiere der ute om dagen :)

geear

Å dømme dette etter et slikt bilde er helt meningsløst. Reis og se på en bil. Syns det nå ser ut som det heller har blitt regelen å ikke finne dårlig alignment på disse Kina-produserte, enn at det fra USA har vært regelen å finne dårlig alignment. Ble veldig positivt overrasket selv, og tror definitivt at det vil være en fordel å få biler fra Kina i stedet for USA. Og om Berlin er bedre, så blir det helt marginalt, for det er så lite å plukke på.

Skal ikke bruke mye energi for å finne tilsvarende å plukke på, på en iX3, om man går inn for det...

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. august 2021, klokken 12:23
Var forøvrig en person som merket skrangling i sin Tesla, som inntil da hadde vært fantastisk. Etter Tesla-verkstedbesøket viste det seg at det lå en tom Pepsi Max boks i midtkonsollen.


Var en annen her som nevnte at setbeltene slo inn og lagde lyd - samt noen lyder når man kjørte over trikkeskinner. Jeg vet ikke - skal prøvekjøre så får vi se. Er svært nøye på dette med skrangling/løse ting lyder.
Ioniq 5 som jeg hadde en dag på prøvekjøring var ekstremt dårlig - der var setebeltene slik at de slo inn i baksetet - videre var det ulyder fra baksetet og fra bagasjerommet. Gikk over bilen og forsøkte å rette til at jeg kunne, men klarte aldri å kvitte meg med ulydene her. ID.4 som jeg nå eier hadde også ulyder. Den ene kom fra bremseskjoldet som vibrerte på grusvei og dersom vaskebrettene var store nok og hastigheten rett så slo de faktisk inn i noe som lagde en grusom lyd. Også her var det ulyder fra bagasjerommet som viste seg å være at selve bagasjeromsdøren var ikke justert inn tight nok - dette ble fikset og i tillegg la jeg på en gummipakning over hardplasten der døren slo inn i karosseriet for å stoppe all vibrering. Nå er bilen 100% tyst foruten dersom du kjører på vaskebrett i en gitt hastighet da bremseskjoldet kan vibrere så mye at det faktisk høres. På asfalt er det helt umulig å høre en eneste vibrasjon...Deilig tyst som det SKAL være.  ALLE mine biler må gjennom en grusvei test for å sjekke for slike ulyder i tillegg til en test på grov asfalt  - det skal høres ut som en svamp som treffer asfalt mhp ulyder - er det mer ulyder enn det så er det ikke bra nok i mine ører. Det er viktig å fjerne ALT av løse ting i bilen under testing. Verdt å merke seg er f.eks at cola flasker og slikt lager en helvetes mye smålyder når de står i koppholder på de aller,aller fleste biler.  Jeg har iblant lagt inn filt på disse for å få bort denne type lyder. Samme med der hvor setebeltet slår inn i bilen.  Hvordan Model Y vil gjøre det i min syretest gjenstår å se - men dette med skrangling er veldig individuelt  - jeg er litt ekstrem her og setter skyhøye krav og det færreste biler klarer seg gjennom denne uten anmerkninger. Heldigvis er det slik at det ofte ikke skal så mye til av egeninnsats for å rette på det meste - antar det gjelder model Y også - men vi får se.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA