Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

RWD vs AWD?

Startet av Panduck, mandag 20. september 2021, klokken 13:03

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Sitat fra: VoltWay på fredag 24. september 2021, klokken 08:50
Hva mener du med at det ikke er morsomt med RWD på motorvei, hva er ev. morsommere med AWD?
Hvis man kommer opp i litt høy fart, så blir det høyt turtall hvis man har bare ett gir. Nå har jeg ikke data på hva konsekvensene blir, meg jeg er redd det kan føre til høyt forbruk og dårlig aksellerasjon. Jeg har inntrykk av at mange elbiler har både høyt forbruk og lite kraft, når man kommer opp i høye hastigheter. Derfor innbiler jeg jeg at det er en fordel med dual motor i høye hastigheter, så bilen får 2 utvekslinger å velge mellom.

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 09. oktober 2021, klokken 11:58
Sitat fra: VoltWay på fredag 24. september 2021, klokken 08:50
Hva mener du med at det ikke er morsomt med RWD på motorvei, hva er ev. morsommere med AWD?
Hvis man kommer opp i litt høy fart, så blir det høyt turtall hvis man har bare ett gir. Nå har jeg ikke data på hva konsekvensene blir, meg jeg er redd det kan føre til høyt forbruk og dårlig aksellerasjon. Jeg har inntrykk av at mange elbiler har både høyt forbruk og lite kraft, når man kommer opp i høye hastigheter. Derfor innbiler jeg jeg at det er en fordel med dual motor i høye hastigheter, så bilen får 2 utvekslinger å velge mellom.
Interessant definisjon av moro. Tipper at for de fleste av oss, så er graden av moro, hvordan man kan få til å leke seg på svingete veier. Rett frem er uansett ikke moro, om man ikke driver med akselerasjoner eller klatring av lange, seige bakker.

Tipper et mer korrekt begrep for det du vil frem til her, er (u)gunstig. Og om det er mer gunstig for forbruket å holde jevn motorveifart med en eller 2 motorer, skal jeg ikke påstå noe om. Man trenger i utgangspunktet like mye effekt, korrigert for ekstra vekt med en ekstra motor med drivverk. Ergo burde forskjellen være neglisjerbar.

Med elmotorer tror jeg det er minimalt med ekstra motstand som skal overvinnes, om man har rette miksen av motorer. Med feil miks, kan faktisk dualmotor være minst gunstig. Et unntak er det selvsagt om man har en for svak motor.

Slik Tesla gjør med en Permanent-magnet synkron motor og en induction asynkron motor, gjør at det lettere kan kjøres med en motor når dette er tilstrekkelig, uten at den andre yter unødvendig motstand, men kan kobles helt fri når den ikke brukes. Og i jevn motorvei-hastighet, vil det vel normalt sett være bare en motor som kjører.

https://www.motortrend.com/news/electric-cars-explained-gearheads/   
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

rmi

Ja, av det jeg har lest så er det lavest forbruk ved jevn hastighet når det brukes 1 motor, og én av sikkert flere årsaker til at bl.a. Polestar 2 har såpass høyt forbruk er at den har 2 stk Permanent-magnet motorer. Om den "fristiller" den ene, så vil den fortsatt gi en liten motstand som øker forbruket, kontra Tesla hvor induction asynkron motoren kan helt fristilles.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA