Forskjellige batterier, ulik rekkevidde/ladefart?

Startet av Myrvang, fredag 09. juli 2021, klokken 23:44

« forrige - neste »

Myrvang

Bestilte TMY i går og våknet til nyhet om levering fra Kina i dag. Leser litt om forskjellige batterier, men blir ikke klok. Er det dårligere batterier i Kinabilene? Hvordan påvirker dette rekkevidde og ladefart? Tar gjerne Kinabil om jeg får den tidligere, om WLTP er 495 eller 505 spiller ingen rolle for meg, men om det er store forskjeller i reell rekkevidde kan det bety noe. Høyest mulig ladefart derimot betyr mye, sammen med lav degrasjon.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

es

Kanskje det er LFP-batteriene?
https://cnevpost.com/2021/06/11/tesla-may-launch-china-made-model-y-with-lfp-batteries-in-july/

Eller mer trolig nye NCMA-batteri?
https://www.greencarreports.com/news/1132468_report-tesla-will-change-battery-chemistry-for-model-y-in-china

Mye spekulasjoner ... Må si jeg er veldig spent på hva det blir. Vil hvertfall vite mer før jeg sier ja til å ta imot bilen :-)
Tesla Model S 85 2014 - bestilt Model Y LR

Otkristo

Sitat fra: Myrvang på fredag 09. juli 2021, klokken 23:44
Bestilte TMY i går og våknet til nyhet om levering fra Kina i dag. Leser litt om forskjellige batterier, men blir ikke klok. Er det dårligere batterier i Kinabilene? Hvordan påvirker dette rekkevidde og ladefart? Tar gjerne Kinabil om jeg får den tidligere, om WLTP er 495 eller 505 spiller ingen rolle for meg, men om det er store forskjeller i reell rekkevidde kan det bety noe. Høyest mulig ladefart derimot betyr mye, sammen med lav degrasjon.
Det er ingen som ennå vet hva Tesla gjør når de er klar for de nye batteriene i Berlinfabrikken. Fullt mulig de velger å putte færre battericeller av den nye typen slik at rekkevidden blir den samme som i dag. Da kan de selge flere biler med høyere fortjeneste. Det er også rykter om at de vil starte med den gamle batteritypen, da blir det samme som Kinamodellen

Myrvang

Så svaret er at det er like greit å ta ut bilen så fort som mulig? Er jo som data, det kommer alltid noe bedre snart, men skal man bare vente og vente? Kjedelig å vente for lenge men også kjedelig å ta ut en bil som kunne vært mye bedre om jeg ventet 3 mnd til.

Så en video på YT der en mente de nye batteriene ville komme ila 2021 fra Berlin, men alt er jo bare antakelser. Han snakket også om det samme, at det kunne bli færre celler med samme rekkevidde og lavere pris, flere celler med bedre rekkevidde eller en kombi.

Har enda et par mnd på meg, får bare følge med.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

HKS

Sitat fra: Otkristo på lørdag 10. juli 2021, klokken 08:50
Det er ingen som ennå vet hva Tesla gjør når de er klar for de nye batteriene i Berlinfabrikken. Fullt mulig de velger å putte færre battericeller av den nye typen slik at rekkevidden blir den samme som i dag. Da kan de selge flere biler med høyere fortjeneste.
Det er akkurat dette jeg også tror kommer til å skje.
De første bilene med 4680-celler kommer høyst sannsynlig til å ha ganske lik karakteristisk som eksisterende Model Y, kanskje marginalt bedre rekkevidde og litt mer aggressiv ladekurve.

Folk har sett på Tesla sine presentasjoner på battery day, og tror at bilene kommer til å få 30% bedre rekkevidde, etc. det kommer neppe til å skje. Tesla kommer til å bruke den økte energitettheten til å øke antallet biler de kan produsere og øke fortjenesten.
Tesla Model 3 Long Range

Radial

Jeg har ikke gått regnskapstallene for 2020 i sømmene, men mye av overskuddet i Tesla kom visstnok fra CO2 kvoter med andre bilprodusenter.
https://fortune.com/2020/09/30/tesla-profit-revenue-environmental-credits-elon-musk/amp/

Så for å tjene enda mer penger i framtiden, må kostnadene ned pr bil. Dvs da vil man ha minst mulig reklamasjoner (panelgaps, dårlig lakk, etc) og lavest mulig produksjonskostnader.
Megacastings, gode prosesser og 4680 bidrar i stor grad til dette, og plutselig tjener Tesla mye mer penger pr bil og aksjonærene er fornøyd.

Det er ikke mange bilprodusenter som tjener penger på elbiler, de fleste er i solid minus men må få ned CO2 utslippene sine for å unngå milliarder i bøter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Jeg tror ikke vi ser 4680-batterier og strukturelle pakker i 2022. De har ikke løst masseproduksjon av disse batteriene enda.

Men en Y med dagens batteri er uansett en veldig god løsning med rekkevidde bra nok for de fleste.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:16

Men en Y med dagens batteri er uansett en veldig god løsning med rekkevidde bra nok for de fleste.
Det er i tillegg litt uklart hva dagens batteri er. LFP eller NMC og ikke minst størrelse. De har jo økt Model 3 til 82kwh (fra 76?). Og det tweakes stadig effektivitet ....

YesThatsMe

Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:16
Jeg tror ikke vi ser 4680-batterier og strukturelle pakker i 2022. De har ikke løst masseproduksjon av disse batteriene enda.

Men en Y med dagens batteri er uansett en veldig god løsning med rekkevidde bra nok for de fleste.

2.gen Y blir produsert med 4680 batteriene. De blir produsert og fraktet til Berlin i første omgang. Det vi derimot ikke kommer til å se er en rekkevidde på 700km+. Jeg tipper den vil havne på 600-650max (primært pga. redusert vekt og mulig noe større batteripakke, avhengig av hvordan cellekabalen vil se ut). Det sagt så kan jeg ikke se for meg at alle cellene blir fylt opp til å begynne med pga. redusert tilgang. Det finnes mye analyse og info om dette på nett.

Men om de hadde brukt alle cellene da hadde det vært sjakk matt for andre bilmerker.

YesThatsMe

Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. juli 2021, klokken 11:27
Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:16

Men en Y med dagens batteri er uansett en veldig god løsning med rekkevidde bra nok for de fleste.
Det er i tillegg litt uklart hva dagens batteri er. LFP eller NMC og ikke minst størrelse. De har jo økt Model 3 til 82kwh (fra 76?). Og det tweakes stadig effektivitet ....

Det er det viktige spørsmålet. Jeg holder en knapp på at det brukes LG chem batterier med 21700 format. Rekkevidde på 542WLTP, but who knows.

Handyman

Sitat fra: YesThatsMe på fredag 16. juli 2021, klokken 12:26
Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. juli 2021, klokken 11:27
Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:16

Men en Y med dagens batteri er uansett en veldig god løsning med rekkevidde bra nok for de fleste.
Det er i tillegg litt uklart hva dagens batteri er. LFP eller NMC og ikke minst størrelse. De har jo økt Model 3 til 82kwh (fra 76?). Og det tweakes stadig effektivitet ....

Det er det viktige spørsmålet. Jeg holder en knapp på at det brukes LG chem batterier med 21700 format. Rekkevidde på 542WLTP, but who knows.
Personen fra Tesla som ringte meg var bestemt på at det blir LG-batterier. Det han derimot ikke visste noe om, var om det var NCM eller NCMA. Han spekulerte også i at WLTP ville bli som i Hong Kong, 542km, eller kanskje litt mer siden europamodellen leveres med 19 Gemini og ikke 20 uberturbine som i HK.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA