Elbil til helgependling

Startet av elbilpendler, søndag 23. mai 2021, klokken 12:33

« forrige - neste »

elbilpendler

Hei, alle sammen!

Jeg starter i ny jobb fra august av og er på utkikk etter elbil for første gang. Noe informasjon om strekningen som skal pendles og behov følger:

- Jeg går for elbil, da det blir uhensiktsmessig dyrt med bompenger hvis ikke.
- Strekningen som skal pendles er Rena-Oslo. Primært motorvei og 110 km/t fartsgrense hele veien.
- Strekningen er på 168 kilometer en vei.
- Hva angår pris er jeg villig til å betale for å få tilstrekkelig rekkevidde tur/retur hele året, det vil si 340 kilometer vinterstid.

:)

paalsen


Barid Bel

Vi har ~240 km med samme kjørebehov, kjører gjerne i 120 brorparten av veien. Hvis dette er sånn du kjører ville jeg sagt se på bilene med over 500km rekkevidde wlpt.

Avhenger også litt på når du må ha bil, det er jo alltid et spennende produkt "rett rundt hjørnet":)

Model 3 er alltid det beste pris/rekkevidde valget, i tillegg til lange serviceintervaller og ladenettverk for eventuelle langturer. De nyere tyskerne er kjent for god støydemping, og avhengig av dine ønsker så er de ikke sedaner.
Ford mach-e
Enyaq
id.4
BMW ix og i4
Kia EV6
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Wisd0m

Rent økonomisk slipper du unna endel rimeligere hvis du ordner deg lading i begge endene.

OleBrum2


Dersom du ikke trenger en stor bil ville jeg gått for enten model 3 LR, eller Huyndai Kona med største batteri. Kia E-Niro om du skal ha noe litt større. Mustang LR RWD om du trenger mer plass. En har også model s i en annen prisklasse.

Ikke så mange andre biler jeg tror skal sikre at en kommer frem med vinter/motorvei. Kona og E-niro er kjent for mindre rekkeviddetap vinter enn andre.

batterimannen

#5
Har Hyundai Kona med Nexen sommerdekk. Kjørte Bærum-Rena-Bærum en gang i sommerferien. Sparte ikke på kruttet med fart og aircondition og hadde bare igjen 15% da jeg kom hjem. Hvis man lader på Rena så går det lett uavhengig av årstid. Skulle jeg kjørt ruten ukentlig ville jeg egentlig vurdert en bil med bedre lydisolering, siden det er så mye høy fart på strekningen. Du får mye bedre utvalg om du kan lade på Rena. Må nesten opp på  noe fra Tesla for å klare det på vinteren. Skeptisk til at det skal gå med Skoda Enyaq. Mach-E taper en del på vinteren pga mangel på varmepumpe, men den har bra grunnrekkevidde
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Øyvind.h

Tror kanskje jeg ville vurdert en Model 3 med det behovet, på grunn av kombinasjonen rekkevidde/autopilot/ladenettverk/pris.
Selv om du vil kjøre tur/retur uten å lade kan det i blant være situasjoner hvor du ikke får startet med 100% eller må kjøre litt i forkant eller rett etter du kommer hjem. Teslas nettverk er utrolig enkelt, kjapt og billig i bruk. Og det kommer i tillegg til alle de kommersielle laderne.

Kanskje supplert med ledbar for veldig kraftig lys i mørket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carl Anton Stenling

Tror det kan holde hardt med t/r uten lading selv for Tesla Model 3 på de verste vinterdagene. Alle andre merker kan du glemme å kjøre t/r uten lading når det er kaldt og snør mye.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Wisd0m

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 24. mai 2021, klokken 01:14
Tror det kan holde hardt med t/r uten lading selv for Tesla Model 3 på de verste vinterdagene. Alle andre merker kan du glemme å kjøre t/r uten lading når det er kaldt og snør mye.
Enig. Jeg hadde gått for å få anlagt lading begge plasser. Det skal være sinnsykt dyrt hvis det ikke skal lønne seg.

E-Trond

Her ville jeg nok gått for en Id3 med største batteri på 550 km rekkevidde.
Den har startpris på 349.000 og de kjører kampanje med vinterhjul inkludert.
Så der havner du langt under 400.000 hvis du ikke overdriver på utstyr.
Den er betydelig bedre på støy enn Kona,Model 3 og E-Niro og vil nok gi deg mer enn god nok rekkevidde på vinteren.

Men har du ikke tenkt å kjøre med bilen den uka du er på jobb?
ID 7 GTX
Ioniq  2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA