Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor kjøpe Tesla model 3?

Startet av ElRobin, søndag 24. januar 2021, klokken 10:23

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ElRobin på søndag 21. mars 2021, klokken 12:34
Er det slik at dette er makspris? Hvordan får man billigere? Vet om NAF-medlemskapet som hjelper litt.
Det er ikke snakk om avtaler eller slikt. Tesla priser bare variabelt, sannsynligvis basert på inngående strømpriser og belastning på nettet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 21. mars 2021, klokken 13:23
Sitat fra: ElRobin på søndag 21. mars 2021, klokken 12:34
Er det slik at dette er makspris? Hvordan får man billigere? Vet om NAF-medlemskapet som hjelper litt.
Det er ikke snakk om avtaler eller slikt. Tesla priser bare variabelt, sannsynligvis basert på inngående strømpriser og belastning på nettet.


Kan det være du har fått rabatt fordi du har fyllt på på en dag før/etter utfartsdag, og blitt premiert med opptil halv pris på lading?


https://motor.no/elbil-ladestasjon-nyheter/tesla-halverer-ladeprisene-pa-enkelte-dager/191822
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 22. mars 2021, klokken 12:28
Kan det være du har fått rabatt fordi du har fyllt på på en dag før/etter utfartsdag, og blitt premiert med opptil halv pris på lading?
Kan være. Ene dagen var på en søndag dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

VeloD

Igår kveld (søndag) var jeg så heldig å lade for kr 2.70/Kwt. Så det er klart at kr 2.57 altså ikke er en makspris, slik jeg hadde forstått det som da prisen ble endret.
--
TMX 100D Feb-18

turfsurf

Sitat fra: VeloD på mandag 22. mars 2021, klokken 14:05
Igår kveld (søndag) var jeg så heldig å lade for kr 2.70/Kwt. Så det er klart at kr 2.57 altså ikke er en makspris, slik jeg hadde forstått det som da prisen ble endret.
Er vel 2,70 som er maksprisen, og 2,57 snittpris (ihht linken RJK postet).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ampera

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. mars 2021, klokken 14:38
Sitat fra: VeloD på mandag 22. mars 2021, klokken 14:05
Igår kveld (søndag) var jeg så heldig å lade for kr 2.70/Kwt. Så det er klart at kr 2.57 altså ikke er en makspris, slik jeg hadde forstått det som da prisen ble endret.
Er vel 2,70 som er maksprisen, og 2,57 snittpris (ihht linken RJK postet).

Kjørte Narvik - Oslo på søndag , og da var prisen mellom 2,50-2,70 hele veien. ( 6 ladestopp)
Men her er også kanskje den største fordelen med Tesla at lang tur er ikke noe problem, bilen beregner hvor lenge og hvor man skal lade.

Ampera

#111
Da jeg skulle velge ny bil for et par uker siden var det følgende krav:
4x4
Raskere fra 0-100 enn min V60 plug inn ( 5,9)
Bra lydanlegg
ca 500K
Så egentlig er det kun to biler jeg kunne velge mellom
Polestar 2 og TM3LR.
Prøvekjørte begge, og kan si at den perfekte bil hadde vart eksteriør og interiør av polestar 2 oppå TM3 chassi og innmaten. :)
Var egentlig klar til å bestille polestar 2 lagerbil på søndag 14 mars, men så hadde Tesla en ny TM3P Lager bil som jeg fikk med 41K rabatt ( før facelift)  slik at den ble jo billigere en både TM3 og polestar 2.
Så da ble det en lett valg , Tesla.
Den måtte hentes i Tromsø så ble en lang kjøretur med engang.
Det Positive:
Superb app.
Super bra service hos Tesla Tromsø, bestilte 14 mars, bilen kunne hentes allerede 19 mars.
Bilen så helt strøkent ut, alle panelene på bilen er helt perfekte, kanskje fordi det var en av de siste prefacelift :)
Gode seter, ok de ser ikke like fet ut som Volvo sine sportseter , men gjør jobben :)
Bra lydanleg, minst like godt som volvo sin harman kardon.
Ja bilen er mye raskere enn 5,9 sek :)
Tesla cam og sentry mode er bare superb å ha, ble noen gode filmer på glatta.
Spylerdysene innebygd i viskerne super smart, alle biler burde jo ha dette.

Det negative:
Nye veier er lagt inn man ser disse på kartene men bilen fortsatt vil ha deg på gammel E6.
Regnsensor finnes jo ikke så autofunkajon på viskerne er det samme som "av" eller på men av og til når bilen føler for det ;)
Fjernlys asiistent bruker sikkert AI for den slår ikke av fjernlys når du har stor skilt foran som reflekterer som bare det, men en mørk parkert lastebil som ikke står på veien engang ja da for du klare deg med nærlys  på RV3 rett etter skilt "stor elg fare" i ca 100 meter, og det er mange slike parkerte lastebiler du møter der :)
Bilen var satt opp med sport og standart regen , piggfritt så litt nervøs på glatta ved regen og akselerasjon.
Hvis du blir nervøs av varsler så er ikke dette bilen for deg... tror jeg har hatt 50 på denne turen, først er det den ene kamera som er tildekket så, den andre så flere så autopilotsikkerhetfunskjoner ikke tilgjengelig.. så stopper du for lading , fjerner snø/vasker disse, så er det ny runde med varsler etter 10 min kjøring.
Tørre veier i Oslo så ingen varsler her siden mandag :)
Ikke mulighet for vanlig CC når radaren er blokert, vet ikke om det er mulig på andre elbiler men var mulig på Volvo.
Sentry mode mener at fallende snø i Narvik utgjør en fare dermed utløses den ca 10 ganger i løpet av natten, og blinker med lysene på den.. snøen slutett ikke å falle på bilen av den grunn.

Total sett er jeg super fornøyd med bilen.




ToWalkOrDrive

Wow! Da har du gjort et skikkelig kupp! Personlig synes jeg den bilen er like bra som etter facelift, siden jeg setter pris på biler uten støy fra varmepumpe når jeg venter på folk i bilen. Sånn utenom det så har jeg kjørt over 40.000 km i en TM3P, og det har vært omtrent 0 feil...og batteriet er meget bra.
Satser på at du har fått prøvd "Track Mode", og satt den i "Drifting" på snøen en stor parkeringsplass...ganske gøy :-) Særlig for gutten som satt på.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Ampera på onsdag 24. mars 2021, klokken 11:32
Ikke mulighet for vanlig CC når radaren er blokert, vet ikke om det er mulig på andre elbiler men var mulig på Volvo.
Gratulerer med ny bil, godt kjøp og god oppsummering  :) PS2 og TM3 er jo så direkte konkurrenter som du kan få, men har veldig klare fordeler og ulemper mot hverandre, så ganske lett å velge.

Ellers så er det du skriver om CC en av de mere irriternde tingene med Tesla. Litt forskjellig om det kan overstyres, BMW og Volvo lar deg ihvertfall gjøre det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:22
Personlig synes jeg den bilen er like bra som etter facelift, siden jeg setter pris på biler uten støy fra varmepumpe når jeg venter på folk i bilen.

Har du i hele tatt prøvd 2021 TM3? Det er ikke noe vesentlig støy å snakke om. Dette gjelder op I-Pacen vår. Ikke alle biler har varmepumper som i3 og Zoe...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:22
Personlig synes jeg den bilen er like bra som etter facelift, siden jeg setter pris på biler uten støy fra varmepumpe når jeg venter på folk i bilen.

Har du i hele tatt prøvd 2021 TM3? Det er ikke noe vesentlig støy å snakke om. Dette gjelder op I-Pacen vår. Ikke alle biler har varmepumper som i3 og Zoe...

Har ikke prøvd i3 og Zoe, setter bare veldig pris på at det kan både være helt stilt i min Model 3 samtidig som bilen er varm. Mener ikke at det er diesel-motor-lyd-nivå - er derfor jeg nevner "mens en står parkert". Har ikke prøvd med varmepumpen, men har sett utallige innlegg om lyd fra den...så regner med at den kan høres når en står parkert...som er nok til at jeg ikke vil ha den...siden rekkevidden er så god uansett...
Tesla Model Y                         2021-

Ampera

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:22
Wow! Da har du gjort et skikkelig kupp! Personlig synes jeg den bilen er like bra som etter facelift, siden jeg setter pris på biler uten støy fra varmepumpe når jeg venter på folk i bilen. Sånn utenom det så har jeg kjørt over 40.000 km i en TM3P, og det har vært omtrent 0 feil...og batteriet er meget bra.
Satser på at du har fått prøvd "Track Mode", og satt den i "Drifting" på snøen en stor parkeringsplass...ganske gøy :-) Særlig for gutten som satt på.

Nei har ikke prøvd det enda, men sant må nok prøves :)
Ingen feil her enda utenum ulyd i høyre bakdør skal på service 22 april,hørest ut som at noe ikke sitter helt ordentlig inne der :)
Skulle testet rekkevidde  kjøre t/r Oslo - Gaustabanen og tilbake uten å lade.
Men på Gaustabanen har de jo 3 tesla destinasjonsladere ( som jeg tror alle andre kan bruke da det er type 2?) Kan jo ikke si nei takk til gratis strøm :)
Men totalen ble 404km 66kw 164wt/km så brude gå uten å lade :)





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA