Justerbare dempere TM3/Y kommer?

Startet av Motorwatt, torsdag 21. januar 2021, klokken 09:50

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Felles software med oppdatert X og S kanskje heller?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Saberhagen

Sitat fra: daktari på torsdag 21. januar 2021, klokken 16:55
Felles software med oppdatert X og S kanskje heller?

Visstnok forskjellige OS-typer for 3 og Y, og S og X ifølge Green.

Counterpointer

Hadde ikke vært rart om de legger til denne opsjonen. Litt høyere bakkeklaring ved utvalgte anledninger vil jo være salgsargument.

Tesla legger jo hele tiden til ting og dette er noe mange ønsker seg.

Jeg hadde valgt det om det var mulig.

MooCow

Sitat fra: Counterpointer på fredag 22. januar 2021, klokken 20:07
Hadde ikke vært rart om de legger til denne opsjonen. Litt høyere bakkeklaring ved utvalgte anledninger vil jo være salgsargument.

Tesla legger jo hele tiden til ting og dette er noe mange ønsker seg.

Jeg hadde valgt det om det var mulig.

Hadde heilt klart våre ei stor oppdatering, men Model 3 skal jo vera ein "billigbil" så kjem an på kor billig ein kan få innstallert ei slik løysing.

Counterpointer

Sitat fra: MooCow på fredag 22. januar 2021, klokken 22:00
Sitat fra: Counterpointer på fredag 22. januar 2021, klokken 20:07
Hadde ikke vært rart om de legger til denne opsjonen. Litt høyere bakkeklaring ved utvalgte anledninger vil jo være salgsargument.

Tesla legger jo hele tiden til ting og dette er noe mange ønsker seg.

Jeg hadde valgt det om det var mulig.

Hadde heilt klart våre ei stor oppdatering, men Model 3 skal jo vera ein "billigbil" så kjem an på kor billig ein kan få innstallert ei slik løysing.
Når en selger noen hundretusen biler er ikke selve kostnaden så stor, og er det en opsjon så velger kunden selv.

MooCow

Sitat fra: Counterpointer på søndag 24. januar 2021, klokken 11:58
Sitat fra: MooCow på fredag 22. januar 2021, klokken 22:00
Sitat fra: Counterpointer på fredag 22. januar 2021, klokken 20:07
Hadde ikke vært rart om de legger til denne opsjonen. Litt høyere bakkeklaring ved utvalgte anledninger vil jo være salgsargument.

Tesla legger jo hele tiden til ting og dette er noe mange ønsker seg.

Jeg hadde valgt det om det var mulig.

Hadde heilt klart våre ei stor oppdatering, men Model 3 skal jo vera ein "billigbil" så kjem an på kor billig ein kan få innstallert ei slik løysing.
Når en selger noen hundretusen biler er ikke selve kostnaden så stor, og er det en opsjon så velger kunden selv.

Er jo ikkje spesielt billige løysingar som er idag ihvertfall. Tesla er jo og ute etter å straumlinjeforma produksjonen mest muleg med minst mulig tilvalg.

Counterpointer

Sitat fra: MooCow på søndag 24. januar 2021, klokken 17:47
Sitat fra: Counterpointer på søndag 24. januar 2021, klokken 11:58
Sitat fra: MooCow på fredag 22. januar 2021, klokken 22:00
Sitat fra: Counterpointer på fredag 22. januar 2021, klokken 20:07
Hadde ikke vært rart om de legger til denne opsjonen. Litt høyere bakkeklaring ved utvalgte anledninger vil jo være salgsargument.

Tesla legger jo hele tiden til ting og dette er noe mange ønsker seg.

Jeg hadde valgt det om det var mulig.

Hadde heilt klart våre ei stor oppdatering, men Model 3 skal jo vera ein "billigbil" så kjem an på kor billig ein kan få innstallert ei slik løysing.
Når en selger noen hundretusen biler er ikke selve kostnaden så stor, og er det en opsjon så velger kunden selv.

Er jo ikkje spesielt billige løysingar som er idag ihvertfall. Tesla er jo og ute etter å straumlinjeforma produksjonen mest muleg med minst mulig tilvalg.
Hadde jo vært en artig variant om alle biler hadde dette og kunne aktiveres OTA akkurat som autopilot som alle biler har og du kan kjøpe oppdatering

Dette gjør Audi med Matrix lys og tjener tydeligvis gode penger på det selv om det er et dyrt utstyr.

MooCow

Sitat fra: Counterpointer på søndag 24. januar 2021, klokken 20:14
Sitat fra: MooCow på søndag 24. januar 2021, klokken 17:47
Sitat fra: Counterpointer på søndag 24. januar 2021, klokken 11:58
Sitat fra: MooCow på fredag 22. januar 2021, klokken 22:00
Sitat fra: Counterpointer på fredag 22. januar 2021, klokken 20:07
Hadde ikke vært rart om de legger til denne opsjonen. Litt høyere bakkeklaring ved utvalgte anledninger vil jo være salgsargument.

Tesla legger jo hele tiden til ting og dette er noe mange ønsker seg.

Jeg hadde valgt det om det var mulig.

Hadde heilt klart våre ei stor oppdatering, men Model 3 skal jo vera ein "billigbil" så kjem an på kor billig ein kan få innstallert ei slik løysing.
Når en selger noen hundretusen biler er ikke selve kostnaden så stor, og er det en opsjon så velger kunden selv.

Er jo ikkje spesielt billige løysingar som er idag ihvertfall. Tesla er jo og ute etter å straumlinjeforma produksjonen mest muleg med minst mulig tilvalg.
Hadde jo vært en artig variant om alle biler hadde dette og kunne aktiveres OTA akkurat som autopilot som alle biler har og du kan kjøpe oppdatering

Dette gjør Audi med Matrix lys og tjener tydeligvis gode penger på det selv om det er et dyrt utstyr.

Er jo ganske enkelt å gjera det med Matrix lys, ihvertfall slik eg har skjønt det, så er det først og fremst softwaren som kostar noko, så då er det billigare å utstyra alle bilar med same lys. Du kan anten huka av for Matrix når du bestiller E-tron, eller så kan du abbonemera i lenger eller kortare tidsperiode etter at bilen er kjøpt. Model 3 kjem antageleg med oppvarma ratt litt på same lest:
https://twitter.com/greentheonly/status/1352010491464450055

pekle

Sitat fra: MooCow på søndag 24. januar 2021, klokken 20:35
Er jo ganske enkelt å gjera det med Matrix lys, ihvertfall slik eg har skjønt det, så er det først og fremst softwaren som kostar noko
Marginalkostnaden på programvare er tilnærma 0 uansett hva den styrer.

MooCow

Sitat fra: pekle på søndag 24. januar 2021, klokken 20:56
Sitat fra: MooCow på søndag 24. januar 2021, klokken 20:35
Er jo ganske enkelt å gjera det med Matrix lys, ihvertfall slik eg har skjønt det, så er det først og fremst softwaren som kostar noko
Marginalkostnaden på programvare er tilnærma 0 uansett hva den styrer.

Spørs jo kven som har utvikla softwaren, og om bilprodusenten lyt betala pr. lisens til utviklar.

Motorwatt

Matrix er navnet på en teknologi, og ikke et produkt. Vi har Audi Matrix, Opel Intelliview Matrix, DS Citroen Matrix, Porsche Bose LED Matrix, osv. Alle med forskjellig teknikk og egen software. Navnet matrix er i seg selv ikke merkenavn-beskyttet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Og nå snakker vi om Tesla som garantert lager all software selv!

sjokomelk

Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. januar 2021, klokken 21:40
Matrix er navnet på en teknologi, og ikke et produkt. Vi har Audi Matrix, Opel Intelliview Matrix, DS Citroen Matrix, Porsche Bose LED Matrix, osv. Alle med forskjellig teknikk og egen software. Navnet matrix er i seg selv ikke merkenavn-beskyttet.
Teknikken og software er lik hos alle. Den kommer fra ZKW som har patentet på teknologien. Det er også ZKW som lager lyktene for bilprodusentene.

GM gjorde en deal med ZKW på å ha eneretten på produktet det første året eller to med Opel IntelliLux før ZKW kunne selge det til andre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Sitat fra: sjokomelk på søndag 24. januar 2021, klokken 22:36
Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. januar 2021, klokken 21:40
Matrix er navnet på en teknologi, og ikke et produkt. Vi har Audi Matrix, Opel Intelliview Matrix, DS Citroen Matrix, Porsche Bose LED Matrix, osv. Alle med forskjellig teknikk og egen software. Navnet matrix er i seg selv ikke merkenavn-beskyttet.
Teknikken og software er lik hos alle. Den kommer fra ZKW som har patentet på teknologien. Det er også ZKW som lager lyktene for bilprodusentene.

GM gjorde en deal med ZKW på å ha eneretten på produktet det første året eller to med Opel IntelliLux før ZKW kunne selge det til andre.
Eksempel:

Hella Matrix patent USA - https://patents.google.com/patent/US9421905B2/en

Hella-Audi: HELLA, a leading global supplier of automotive lighting and electronics, has developed an industry-first headlamp system that automatically adjusts high-beam light patterns for other traffic and pedestrians.

Recently introduced on the Audi A8 in Europe, HELLA's Matrix LED headlamp system uses camera-based technology to create glare-fee "tunnels" in front of a vehicle. The system allows car owners to continually use their high beams without fear of blinding other drivers.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA