Treg lading hjemme

Startet av Amigo, lørdag 12. desember 2020, klokken 11:39

« forrige - neste »

Amigo

Hei. Gikk for en Opel Corsa e denne gangen pga pris, rekkevidde, forbruk og mulighet for rask lading på tur, vi kjører endel Krsand-Oslo. Problemet er hjemmelading på 10A kurs. Med 1. gen BMW i3 ladet vi ca 1 mil pr time. Med Corsa lader vi kun 6 km pr time, altså nesten dobbelt så tregt. Husker at det var noe med innstillingen på i3'en, man kunne justere ladingen. Dette har jeg ikke funnet på Corsa'en, kanskje nye strengere regler...? Noen som har tips vedr dette?

RJK

Er nok bedre om du sammenligner på kW du tar i mot.


BMW i3 har et (teoretisk) snittforbruk på 1,3 kWh per mil etter WLTP, mens Corsa-E ser ut til å være ganske mye tørstere med høye 1,68 kWh per mil, begge tall oppgitt i Motor sin test.


Dette er med 120 Ah-modellen med netto 37,9 kWh batteri. Dog, ifølge Dinside har 94Ah-versjonen med sitt 33 kWh-batteri samme forbruket, men pga batteriestørrelsen får den lavere rekkevidde. Der den med større batteri skal klare 310 km, skal "lillebroren" bare klare 200 km


Corsa-E har et større batteri, som dermed gir noe lengre rekkevidde (337 km), men skulle kommet enda lengre hadde den vært mye mere nøysom i bruk.


Jeg antar at du har byttet fra 94Ah-versjonen eller den enda eldre 66Ah-versjonen som sikkert er like småspist som sine "storesøsken" (pga batteristørrelse, ikke alder). Dette fører til at hver kWh du lader, vil gi lengre rekkevidde med i3 sammenlignet med Corsa-E, selv om du har fått betydelig økt rekkevidde totalt sett. Men hver km blir dermed endel dyrere...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amigo

Godt jeg ikke kjøpte Tesla da :laugh: Da blir det nok å legge opp til 16A kurs, batteriene blir vel ikke mindre... Takk for svar.

vgnils

Ladekabelen som følger med Corsa e er begrenset til 8 A, tror jeg. Er nok noe av forklaringen.

TB

Størrelsen på batteriet betyr ikke så mye, men heller hvor langt en kjører - og hvor ofte.

Om en lader fra kl 20 til 06  neste dag = 10 timer:

8 A  * 230 V = 1,8 kW * 10 timer = 18,0 kWh / 1,7 = 10,5 mil
10 A * 230 V = 2,3 kW * 10 timer = 23,0 kWh / 1,7 = 13,5 mil
16 A * 230 V = 2,3 kW * 10 timer = 36,6 kWh / 1,7 = 21,5 mil

Om en kan lade et døgn, uten å bruke bilen
10 A * 230 V = 2,3 kW * 24 timer =  kWh / 1,7 = 324 mil

Dvs, om en kjører ofte langt og skal kjøre langt neste dag kommer en i underskudd.
Kan en ta en "hviledag" så vil en kunne hente seg inn igjen.

En fast ladeboks vil være anbefalt, og er etter dagens regler også påkrevet, om en ikke har en 10A kurs som er lagt opp som elbilladekurs. Da vil en ofte stoppe på 8A, og det går dobbelt så lang tid som ved 16A.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA