Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestatus i Finnmark?

Startet av Jan-Børre Olsen, tirsdag 25. oktober 2022, klokken 09:51

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Lite aktivitet her på Finnmark underforum ser jeg som er litt rart. Mye elbiler på veiene og selv om ladenettverket er brukbart er det helt klart forbedringspotensiale.
Har bare prøvd to ishavsveien ladere så langt og ingen har fungert. Kunne vært kjekt med flere ladere, gjerne litt konkurranse også særlig i Lakselv hvor det ikke er Teslaladere.
Vet vi noe om framtidige planer for Finnmark?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

RJK

Frykter det blir en liten stund til det kommer flere ladere i Finnmark, etter at Ishavsveien ble bygd ut. Dessverre feiget de ut og gikk for billigste løsning fremfor ladere som kan ta 2 samtidige ladesesjoner slik bl.a. Eviny bygger ut bl.a. de som kom i Nordland og nordre deler av Trøndelag ved tildelingen for Kystriksveien.

Man kunne altså for liten ekstrakostnad fått støtte for 4 ladende biler fremfor bare 2. Men tror dessverre det vil sitte langt inne å bytte disse ut allerede, og å få satt opp flere. Til det må nok salgstallene enda høyere opp, og elbilandelen skyte i været.

Nå er fokuset på kommuner uten hurtiglader-tilbud, der vel bl.a. områdene sør for Tromsø og Skibotn er svakt utbygget, og det først og fremst er trege 50 kW-ladere som finnes, og flere av de er nok hipp som happ om de fungerer.

Men surt å oppdage at laderne ikke fungerer, når det ikke er flust med alternativer. Og et stadig økende salg av elbiler burde jo friste private aktører til å bygge noen ladere.

De kommersielle aktørene har nok fremdeles hovedfokuset i den delen av landet som er Trøndelag og sørover. Riktignok har Ionity en ladestasjon planlagt nord for Trondheim, og etterhvert kanskje enda lengre nordover.

Men dessverre er ikke ladere i alle landsdeler nødvendig for å markere seg som landsdekkende. Og det vil nok ta tid før det kryper oppover med ladere fra de fleste selskapene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jan-Børre Olsen

Ja regnet ikke med at ladeoperatørene står i kø for å montere ladere i Finnmark. Ble litt skeptisk når jeg så langt ikke har fått til å bruke de to Ishavsvei laderne jeg har prøvd. Blir vel prøvd et par til helgen så får jeg se men det gjør straks kjøreplanene litt mer knotet på helgeturene hvis de er ustabile.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

RJK

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 20:29
Ja regnet ikke med at ladeoperatørene står i kø for å montere ladere i Finnmark. Ble litt skeptisk når jeg så langt ikke har fått til å bruke de to Ishavsvei laderne jeg har prøvd. Blir vel prøvd et par til helgen så får jeg se men det gjør straks kjøreplanene litt mer knotet på helgeturene hvis de er ustabile.
Sånn bare for å ha spurt. Har du ringt Ishavsveien når du har stått der og de ikke fungerte? Har de prøvd å restarte de? Vet du om de fungerer nå? Spesielt på steder der det er få ladere og litt avstand mellom de, er det viktig at de får beskjed om feilene, selv om jeg ville forventet at de selv fikk alarmer om avbrudd og feilede ladeforsøk.

Har du forsøkt å trykke inn nødstoppknappen, ventet litt og så dradd den ut igjen? Det skal visstnok fungere av og til, gjerne om noen har trykt inn denne, men ikke dradd den ut igjen. Mulig den trenger et minutt eller to før den er klar igjen.

Må riktignok si at det siste har jeg prøvd på noen ladere som har feilet, men aldri fått det til å fungere selv. Kun reboot av stolpen fra operatøren som har fungert noen ganger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Jeg mener å ha lest at hurtigladerne nå ofte installeres uten nødstoppknapp, fordi de har vært misbrukt. Jeg har opplevd å komme til hurtigladere som ikke virker fordi nødstoppknappen er ødelagt, kanskje fordi noen har prøvd å bare dra den rett ut i stedet for å vri den slik man skal. Mer vanlig er at noen bare bruker nødstoppknappen og lar knappen være inne når de drar. Det kan man i det minste gjøre noe med, men etterpå tar det fort noen minutter før laderen er brukbar igjen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Jan-Børre Olsen

Tror ikke de har noe nødstopp. Har etterhvert fått vite at disse ABB laderne har en feil som er årsaken til lav ladeeffekt på alle biler og at de skal bli oppgradert i nær framtid.
Har sendt epost til ishavsveien for ei uke siden men ikke fått noe svar.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Asbjornel

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 09:51
Lite aktivitet her på Finnmark underforum ser jeg som er litt rart. Mye elbiler på veiene og selv om ladenettverket er brukbart er det helt klart forbedringspotensiale.
Har bare prøvd to ishavsveien ladere så langt og ingen har fungert. Kunne vært kjekt med flere ladere, gjerne litt konkurranse også særlig i Lakselv hvor det ikke er Teslaladere.
Vet vi noe om framtidige planer for Finnmark?

Det er sikkert rom for noen flere ladere etter hvert. Elbilforeningen sa vel at i fremtiden når alle kjører elektrisk trenger vi noe sånt som 6 ganger så mange ladere i Finnmark. Tipper det vil komme opp en del på bensinstasjoner her og der når salget av drivstoff etter hvert synker. Bare gi det litt tid.
Min erfaring er at ladere fungerer greit hos ishavsveien. Det hender den ene ikke fungerer. Men det kan være greit å planlegge slik at man alltid når forbi to ladere når man lader. (Om man har lang nok rekkevidde da). Og alltid ha en type2 kabel med litt lengde i bagasjerommet som reserveløsning.

RJK

Sitat fra: Asbjornel på onsdag 21. desember 2022, klokken 23:09
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 09:51
Lite aktivitet her på Finnmark underforum ser jeg som er litt rart. Mye elbiler på veiene og selv om ladenettverket er brukbart er det helt klart forbedringspotensiale.
Har bare prøvd to ishavsveien ladere så langt og ingen har fungert. Kunne vært kjekt med flere ladere, gjerne litt konkurranse også særlig i Lakselv hvor det ikke er Teslaladere.
Vet vi noe om framtidige planer for Finnmark?

Det er sikkert rom for noen flere ladere etter hvert. Elbilforeningen sa vel at i fremtiden når alle kjører elektrisk trenger vi noe sånt som 6 ganger så mange ladere i Finnmark. Tipper det vil komme opp en del på bensinstasjoner her og der når salget av drivstoff etter hvert synker. Bare gi det litt tid.
Min erfaring er at ladere fungerer greit hos ishavsveien. Det hender den ene ikke fungerer. Men det kan være greit å planlegge slik at man alltid når forbi to ladere når man lader. (Om man har lang nok rekkevidde da). Og alltid ha en type2 kabel med litt lengde i bagasjerommet som reserveløsning.
Viktig å ha begge kablene med i bilen, kanskje spesielt i Finnmark. Surt å bli stående et sted med for lite på batteriet, og så er det en ledig schuko man kunne lånt litt strøm via, men har lagt kabelen hjemme "for den har jeg aldri hatt bruk for"... ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jan-Børre Olsen

Hadde det kommet noen flere lynladere i Lakselv hadde det hjulpet mye. Den ene lynladeren er ofte opptatt og det går veier både sørover, østover og vestover så det blir et knutepunkt for mange tror jeg siden det er midt i Finnmark.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA